دلایل کبودی بدن

حالت شب

دلایل کبودی بدن

کبودی و کوفتگی بر اثر ضربه‌ های سختی که به بدن وارد می‌شود و در برخی از موارد به علت بیماری‌ های مختلف به وجود می‌آیند، البته برای درمان این کبودی‌ ها نیز راه‌ هایی وجود دارد. کبودی که در پزشکی آن را کوفتگی می‌‌ نامند، به دلیل آسیب دیدن عروق خونی کوچک زیر پوست در اثر ضربه دیدن ایجاد می‌ شود که در اثر آن خون از رگ‌ های خونی به بافت‌ های مجاور نشت کرده و موجب کبود شدن بدن می‌ شود. اکثر کبودی‌ ها به رنگ ارغوانی در می‌آیند. با فارسی خوان همراه باشید تا دلایل مختلف کبودی بدن را برای شما شرح دهیم.

پیر شدن

این کاملا طبیعی است که در سن خود دچار کبودی شوید. همانطور که ما بزرگتر میشویم پوست ، برخی از چگالی و ضخامت خود را از دست می دهد، از جمله یک لایه چربی (چربی زیر جلدی) که به عنوان یک محافظ برای عروق خونی کوچک ما عمل می کند. روش RICE یک ابزار ساده و موثر برای رفع کبودی ها است. استراحت، یخ و کمپرس می تواند درد و تورم را کاهش دهد، و به بهبودی کمک کند، حتی اگر به آسانی کبود شوید.

پیر شدن

اشعه فرابنفش خورشید

این اشعه در طول زمان کلاژن پوست شما را که در لایه دوم پوست قرار دارد از بین می برد. کلاژن از شبکه رگ های خونی در زیر پوست حفاظت می کند و بدون آن رگ های خونی به راحتی در معرض شکنندگی قرار می گیرند. در واقع کاهش سطح کلاژن از دلایل اصلی کبودی پوست است. اگر قرار است در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مصرف دارو

مصرف بعضی دارو ها که بر روی خون تأثیر می گذارند ممکن است منجر به کبودی هایی شود که می توانند بی خطر یا بسیار خطرناک باشند. اغلب اوقات، داروهای ضد افسردگی، مسکن ها، داروهای ضد التهاب، داروهای حاوی آهن یا ضد آسم ها، ایجاد کبودی می کنند.

شایع ترین دارویی که خون را رقیق و ایجاد کبودی می کند آسپیرین است. اگر متوجه شده اید که میان داروهایی که مصرف می کنید و التهاب پوستتان ارتباط وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از خونریزی داخلی مصرف داروهایتان را قطع کنید.

مصرف نوشیدنی های الکلی

الکل یک وازودیلاتور* vasodilator است یعنی باعث می شود رگ های خونی به طور موقت شل و گشاد شوند.دکتر اسکات شوارتزولدر Scott Swartzwelder یکی از نویسندگان کتاب حقایقی درباره مصرف و سوء مصرف از الکل تا اکستازی می گوید: گشاد شدن رگ های خونی باعث افزایش جریان خون در تمام بدن و از جمله نزدیک به سطح پوست می شود. وازودیلاتور vasodilator ،گشاد کننده رگ های خونی هر چه خون بیشتری در رگ ها جریان پیدا کند، به این معناست که اگر یکی از رگ ها آسیب ببیند خون بیشتری از آن به بیرون نشت می کند.

به عنوان مثال اگر پای شما به گوشه میز برخورد کند. به علاوه بعد از نوشیدن مشروبات الکلی میزان هوشیاری و تعادل شما کاهش پیدا می کند و احتمال هر گونه صدمه دیدن افزایش پیدا می کند، بنابراین احتمال اینکه روز بعد با بدنی کبود از خواب بیدار شوید، بیشتر خواهد بود.

مصرف استروئید

کورتیکواستروئیدها، داروهای ضد التهابی که معمولا برای آسم، آرتروز، اگزما و COPD تجویز می شوند،و کبودی یکی از علائم جانبی مصرف آنها است . کورتیکواستروئیدها، در بسیاری از داروهای تجویزی، از جمله پاک کننده موضعی، قرص و دارو های استنشاقی موجود است. استفاده طولانی مدت از استروئید ها ممکن است موجب نازک شدن عروق خونی شود، در نتیجه میزان کبودی یک فرد افزایش می یابد.

مصرف استروئید

ورزش کردن

اگر شخصیتی ورزشی دارید، به خوبی می دانید که در معرض آسیب و حوادث بیشتری نسبت به بقیه قرار دارید. چیز دیگری که اغلب اتفاق می افتد، به ویژه هنگامی که آدرنالین پمپاژ می شود، این است که شخص با جسمی برخورد میکند و بعدا متوجه کبودی میشود.

همچنین بخوانید : فواید ریختن گلاب در چشم

کمبود تغذیه ای

کمبود ویتامین های کا، ب ۱۲ و سی که در انعقاد خون نقش دارند، منجر به کبودی می شود. اگر از غذاھای ناسالم استفاده می کنید و میوه و سبزی کافی مصرف نمی کنید، احتمال دارد که دچار کمبود ویتامین سی یا ویتامین کا شوید. گیاه خواران نیز در معرض کمبود ویتامین ب ۱۲ هستند.

ابتلا به یک بیماری جدی

کبودی پوست در موارد نادر، می تواند نشانه یک بیماری جدی مثل دیابت نوع ۲ یا بیماری لوسمی باشد. اگر کبودی پوست شما بی دلیل به وجود آمده و بیش از دو ھفته به طول انجامیده است، باید به پزشک مراجعه کنید. بالا بودن قند خون، ترمیم پوست را با تأخیر مواجه می کند و در نتیجه، مدت بیشتری ھم زمان می برد تا کبودی ھای پوست، بھبود پیدا کنند. در افراد مبتلا به لوسمی، پلاکت ھای خون کاھش پیدا می کنند و انعقاد خون به درستی انجام نمی شود.

پلاکت پایین خون

افراد مبتلا به اختلال پلاکتی به راحتی و بدون دلیل کبود می شوند .پلاکت های خون، بخش های صاف سیتوپلاسم است که با لخته شدن خون ،جلوی خونریزی را میگیرد. برای نشان دادن عملکرد پلاکت،به برش دست توسط کاغذ فکر کنید، خونریزی ناشی از برش کاغذ کوتاه مدت است ،زیرا برش کوچک است و به همین دلیل پلاکتها می توانند به سرعت مانع خونریزی شوند، گاهی اوقات حتی در عرض چند دقیقه. اگر برش کاغذی داشته باشید و تعداد پلاکت های کمتری داشته باشید، قطعا زمان بیشتری برای التیام نیاز است.

پلاکت پایین خون

عدم تعادل هورمونی

نوسانات هورمونی یکی از عمده ترین دلایل بروز کبودی است. وقتی سطح استروژن یا همان هورمون جنسی زنانه در بدن کم باشد، کبودی ها ظاهر می شوند. یائسگی، مصرف داروهای هورمونی و بارداری، از دلایل این امر هستند. کمبود هورمون استروژن، عروق خونی را به میزان چشمگیری تضعیف می کند و دیواره های مویرگ ها به راحتی صدمه می بیند.

 دیابت

وقتی صحبت از بیماری دیابت می شود، خون و قند اولین چیزی است که در ذهن ما تداعی می شود. ابن بیماری اثری منفی بر فرآیند گردش خون دارد، بنابراین کبودی بدن بسیار امکان پذیر است. همچنین کبودی ها می توانند یکی از علائم دیابت در مراحل اولیه ی این بیماری باشند. دیگر نشانه های بیماری دیابت عبارتند از احساس تشنگی در اغلب اوقات، دیر ترمیم شدن زخم ها، زود خسته شدن، تاری دید و لکه های سفید بر روی پوست.

همچنین بخوانید : چکار کنیم که سرما نخوریم

بیماری های خونی

بیماری های خونی و عروقی می توانند منجر به کبودی شوند. واریس، بیماری فون ویلبراند (نوعی اختلال خونی ارثی)، ترومبوسیتوپنی (اختلال در پلاکت های خون) یا سرطان خون، اغلب در اثر بروز مشکلی در جریان خون به وجود می آیند. حتما به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر علائم دیگری هم دارید مثل درد یا متورم شدن پاها، خونریزی لثه، خال های مویرگی روی بدن یا خون دماغ شدن.

کبودی های خطرناک و بی خطر

در اغلب مواقع، بلافاصله بعد از صدمه دیدن، کبودی هایی به رنگ قرمز بر روی بدن ظاهر می شود. این در حقیقت رنگ خون در زیر پوست است. بعد از مدتی، بدن شروع به تجزیه ی این خون می کند و کبودی ها به رنگ سیاه، آبی و حتی بنفش در می آیند. ظرف ۵ تا ۱۰ روز، ناحیه ی آسیب دیده باید زرد یا سبز رنگ شود.

کبودی های خطرناک و بی خطر

در مرحله ی آخر، بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز از زمان صدمه دیدن، کبودی به رنگ قهوه ای در می آید و بعد از آن، روشن تر و روشن تر می شود. معمولا کبودی ها ظرف ۲ هفته بعد از آسیب، به طور کامل از بین می روند. اگر متوجه شدید کبودی هایتان تغییر رنگی جز موارد ذکر شده دارند یا بعد از گذشت ۲ هفته هنوز از بین نرفته اند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام