مقررات روابط عمومی برای فروشگاه ها

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه

حالت شب

مقررات روابط عمومی تلاش برای معرفی ارباب رجوع، محصول و شرکت است. اما مقررات روابط عمومی برای هر فروشگاه متفاوت است. تیم فارسی خوان با برشمردن برخی از این ضوابط خواننده را با قواعد کسب و کار آشنا کرده و به شما میگوید برای اینکه ایده یا محصول خود را بفروشید یا از حُسن اعمال و اقدامات شرکتتان به دیگران بگویید، باید مخاطب را متقاعد و توجیه کنید. نیروهای روابط عمومی فروشگاه ها باید تمام کانال‌های ارتباطی با سازمان را تحت نظر داشته باشند و با یافتن نکات و نظرات منفی از محیط خارج و مخاطبان، کاستی‌ها و نارضایتی‌ها را به درون فروشگاه ها انتقال دهند و با پیدا کردن نکات و نظرات مثبت، از آنها برای تبلیغات مؤثر استفاده کند.

مقررات روابط عمومی چیست

روابط عمومی نماینده‌ای برای ارتباط سازمان با محیط خارج است و به مفهوم متقاعد کردن آدم‌هاست.

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه ها

جامعه‌ی روابط عمومی امریکا (PRSA) روابط عمومی را این‌طور تعریف می‌کند:

«روابط عمومی، فرایند ارتباطات راهبردی است که میان جامعه و سازمان‌ها روابط سودمند دوسویه ایجاد می‌کند».

امروزه شبکه‌های اجتماعی همه چیز را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند و ضوابط روابط عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نمونه هایی از فعالیت های روابط عمومی:

  1. برگزاری سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها
  2. مصاحبه و مدیریت پوشش خبری
  3. ارتباط با مطبوعات
  4. تحقیقات بازار مبتنی بر اطلاعات مشتریان و مخاطبان سازمان
  5. برگزاری مراسم و رویدادها
  6. استفاده از شبکه‌های مجازی و ارتباطی تحت وب

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه در چه زمینه ای است

تمامی کالاهای فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند. فعالیت‌های فروشگاه ها تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است

تمامی اصول اساسی حاکم بر فعالیت فروشگاه ها منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، قانون تجارت و کسب و کار و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنند‌گان است و هر دو طرف (فروشگاه ها و مشتریان) نسبت به انجام تکالیف خود بر اساس قوانین جاری کشور متعهد هستند و همچنین در صورتی که در قوانین مندرج، رویه‏‌ها و سرویس‏‌ها تغییراتی در آینده ایجاد شود، در همین صفحه منتشر و به روز رسانی می شود و شما توافق می‏‌کنید که استفاده مستمر شما از سایت به معنی پذیرش هرگونه تغییر است.

فرق روابط عمومی با تبلیغات

تفاوت میان تبلیغات و روابط عمومی برای برخی از مدیران و صاحبان کسب و کار ناشناخته است.

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه

دانستن این تفاوت ها می تواند تاثیر زیادی بر برنامه ریزی و تدوین کمپین های فروش و تبلیغات و انجام ماموریت هایی که به رشد و تعالی سازمان کمک می نماید، داشته باشد. برخی از شرکت ها توجه زیادی به بحث تبلیغات دارند اما در ورود به حوزه ی روابط عمومی دچار غفلت هستند و از همین جهت، به موفقیت های لازم و مطلوب در کسب و کار خود نخواهند رسید. گاهی با انجام حرکتی ساده و کم هزینه در حوزه ی روابط عمومی، می توان تاثیری بر مخاطبین گذاشت که با انجام هزینه های کلان تبلیغاتی این مهم قابل دست یافتن نخواهد بود.

قدرت و نفوذ فعالیت های حوزه ی ضوابط روابط عمومی در مخاطب به مراتب بالاتر از فعالیت های حوزه ی تبلیغات در بسیاری از موارد می باشد.در تبلیغات، یک برند می‌تواند با کنترل کامل خود بر روی محتوا هر پیامی را که بخواهد از طریق رسانه‌های پرداختی ارائه دهد. اما در روابط عمومی، برند با افرادی خارج از سازمان مانند روزنامه‌نگاران، تحلیل‌گران، وبلاگ‌نویسان و تاثیرگذاران در رسانه‌های شخصی در ارتباط است. پوشش روابط عمومی به شکل موثری به رشد و توسعه شرکت از طریق رسانه می‌پردازد.

بر خلاف تبلیغات، تأثیرگذاری بر مخاطب در روابط عمومی غیرمستقیم صورت می‌گیرد.کارمندان بخش روابط عمومی مهارت خوبی در داستان‌سرایی دارند؛ زیرا آنها باید توان روایت کردن اوضاع سازمان را برای سایرین داشته باشند.

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه های مختلف

مطابق ماده ۸۶ قانون نظام صنفی و در اجرای تبصره ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی:

عناوین رسته های صنفی در اتحادیه کشوری صنف فروشگاه های بزرگ زنجیره ای به دو گروه الف) کالا و خدمات همگن و ب) انواع کالا و خدمات تقسیم بندی شده است.

در ماده ۳ پیرامون حداقل مساحت لازم برای راه اندازی هر شعبه فروشگاه زنجیره ای آمده است:

حداقل مساحت لازم برای راه اندازی هر شعبه:

الف- فروشگاه بزرگ نوع (۱):

با فضای ناخالص شش هزار مترمربع و فضای فروش بالغ بر سه هزار و ششصد (۳۶۰۰)مترمربع

ب-فروشگاه بزرگ نوع (۲):

با فضای ناخالص چهار هزار مترمربع و فضای فروش بالغ بر دو هزار و چهارصد (۲۴۰۰)مترمربع

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه

ج-فروشگاه بزرگ نوع (۳):

با فضای ناخالص هفتصد (۷۰۰) مترمربع و فضای فروش بالغ بر سیصد و پنجاه (۳۵۰) مترمربع

د-فروشگاه بزرگ نوع (۴):

با فضای ناخالص چهارصد (۴۰۰) مترمربع و فضای فروش بالغ بر دویست (۲۰۰) مترمربع

نکته قابل توجه آن است که فروشگاه های زنجیره ای برای اعطای قرارداد نمایندگی (فرانچایز ) به واحدهای صنفی از قاعده فوق مستثنی هستند.

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه کوروش

فروشگاههای کوروش از فروشگاههای برجسته کشور در امر ضوابط روابط عمومی هستند.

براساس اعلام هیات داوران جشنواره برترین های روابط عمومی، روابط عمومی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به پاس طراحی و برگزاری موفق رویدادها و جشنواره های کیفی متعدد و ارتباطات رسانه ای و همچنین کسب مقام و افتخارات مختلف حایز عنوان برترین روابط عمومی صنعت خرده فروشی شد و ضمن تجلیل از خدمات رسانه ای و اطلاع رسانی این روابط عمومی، جایزه مدیریت رویدادهای ویژه به روابط عمومی این شرکت اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

همزمان با شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با رویکرد “ایده پردازی” و “تجربه محوری” ، آئین اهدای جوایز جشنواره برترین های روابط‌عمومی موسوم به “هنرهشتم” برگزار شد.

در این مراسم از روابط عمومی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به عنوان روابط عمومی برتر صنعت خرده فروشی تجلیل شد و با نظر هیات داوران  «جایزه مدیریت رویدادهای ویژه » به پاس طراحی و برگزاری موفق رویدادها و جشنواره های کیفی متعدد و ارتباطات رسانه ای و همچنین کسب مقام و افتخارات مختلف در این حوزه، به زهرا مهدور مدیر روابط عمومی شرکت تعلق گرفت و از خدمات رسانه ای و اطلاع رسانی این روابط عمومی در صنعت خرده فروشی کشور تجلیل به عمل آمد.

مقررات روابط عمومی برای فروشگاههای اینترنتی

مقررات روابط عمومی فروشگاههای اینترنتی نیز قوانین خاص خود را دارد.

از نظر حقوقی، در معاملات سایت فروشگاه مجازی شهروند، شرکت خدمات کالای شهروند به عنوان فروشنده و کاربر اینترنتی سفارش دهنده به عنوان خریدار تلقی می شوند. فروش کالا بر مبنای نوع و مقداری صورت می گیرد که کاربر سفارش دهنده آنرا در سایت فروشگاه مجازی شهروند درج نموده است.

ارزش کالا یا کالاهای سفارش داده شده طبق فهرست قیمت سایت محاسبه شده و شامل کلیه مالیات ها و عوارض فروش خواهد بود. تنها مبلغی که در موارد معین به قیمت کالا اضافه می شود، هزینه ارسال و بیمه کالا خواهد بود. مکان تحویل کالا توسط مشتری سفارش دهنده در سایت درج شده و فروشگاه مجازی شهروند به عنوان فروشنده متعهد است با رعایت سیاستهای معین ارسال کالا، سفارش را در آن مکان تحویل دهد. در صورت عدم حضور سفارش دهنده در مکان تعیین شده، این فروشگاه هزینه های مربوطه را از خریدار طلب خواهد نمود.

در صورتی که فروشگاه مجازی شهروند به دلایلی که خارج از اراده فروشگاه می باشد، توان تحویل کالا را در موعد مقرر نداشته باشد و طرفین درباره یک موعد جدید به توافق نرسند، خریدار حق دارد بدون هیچگونه هزینه ای سفارش را فسخ نماید. سفارش دهنده با تحویل کالای ارسال شده ، رضایت خود را از نوع، تعداد و سلامت کالا ابراز می نماید.

ضوابط روابط عمومی فروشگاههای اینترنتی

هر گونه نقص و یا عیب فنی باید در لحظه تحویل سفارش به متصدی تحویل کالا اعلام و کالا مرجوع گردد.

خریدار موظف است مبلغ سفارش را هنگام تحویل کالا (در صورت انتخاب پرداخت نقدی) بپردازد. در صورت عدم پرداخت وجه فروشگاه مجازی حق دارد از تحویل کالا خودداری و سفارش را فسخ نماید.در صورت بروز اختلاف بین طرفین، دادگاه رسیدگی به جرایم رایانه ای تهران محل عقد صالح میباشد.

مالکیت معنوی: مالکیت معنوی از جمله مقررات روابط فروشگاههای اینترنتی است.

کلیه عناصر موجود در این وب سایت، شامل اطلاعات، اسناد، تولیدات، لوگوها، گرافیک، تصاویر و خدمات، کلاً متعلق به سایت فروشگاه های مجازی، می‌باشد و هیچ شخص حقیقی و حقوقی بدون اجازه کتبی صاحب عناصر مذکور سایت فروشگاه های مجازی، اجازه کپی کردن، توزیع، نشر مجدد، واگذاری (Download) نمایش، ارسال و انتقال آن‌ها را ندارد.

مقررات روابط عمومی برای فروشگاه ها

روابط عمومی برای حفاظت و افزایش حُسن‌ شهرت کسب‌و‌کار و سازمان تلاش می‌کند.

این کار را از طریق رسانه‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی پیش می‌برد.

  • تحقیقات بازار مبتنی بر اطلاعات مشتریان و مخاطبان سازمان
  • برگزاری مراسم و رویدادها
  • استفاده از شبکه‌های مجازی و ارتباطی تحت وب

ماده سه آیین نامه مذکور دارای دو تبصره به شرح زیر است:

تبصره ۱: واحدهای صنفی رسته کالا و خدمات همگن ( موضوع بند الف ماده ۲ ) حداقل باید در دو شهرستان شعبه داشته باشند. فروشگاه های با متراژ (۷۰۰) متر و بیشتر از این قاعده مستثنی می باشند.

تبصره ۲: واحدهای تولیدی برای عرضه محصولات تولیدی خود از متراژ تعیین شده مستثنی می باشند.

ضوابط روابط عمومی برای فروشگاه ها

در ماده ۴ آیین نامه دارا بودن شرایط زیر برای فروشگاه های زنجیره ای الزامی عنوان شده است:

  1. تامین تجهیزات مناسب ایمنی و اطفای حریق برابر ضوابط آتش نشانی شهرستان محل احداث و نصب علائم راهنما
  2. سردخانه مناسب مستقل از فضای فروش برای شعب بندهای الف و ب (ماده ۳)
  3. نمازخانه و سرویس بهداشتی مناسب برای شعب بندهای الف و ب (ماده ۳)
  4. بارانداز و انبار برای شعب بندهای الف و ب (ماده ۳)
  5. پارکینگ برای شعب بندهای الف و ب (ماده ۳)
  6. مدیریت واحد و نظام مالی متمرکز
  7. تجهیز به صندوق مکانیزه فروش
  8. واحد رسیدگی به شکایات و سوالات مشتریان
  9. تجهیز به دوربین مدار بسته

در ماده ۵ آیین نامه نیز تاکید شده است؛ فروشگاه های زنجیره ای مکلفند قوانین و مقررات جاری کشور بالاخص قوانین و مقررات ناظر بر فرآیند تولید، توزیع و فروش کالاها و ارائه خدمات را رعایت نموده و از انجام اقدام ضدرقابتی پرهیز نمایند.

لازم به ذکر است، ضوابط خاص در شش ماده و دو تبصره تعیین و در تاریخ ۱/۰۲/۹۶ به تایید دبیرخانه هیات عالی نظارت رسیده و از تاریخ ابلاغ (۱۷/۴/۹۶) اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای برای صدور پروانه کسب ملزم به رعایت مفاد آن می باشد.

امید که توانسته باشیم با ارائه این مقاله نظر شما را جلب کنیم. لصفاً پیشنهادهای خود را در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام