چگونه شوره سر را از بین ببریم

حالت شب

شوره سر یکی از مشکلات شایع است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. اما چگونه شوره سر را از بین ببریم؟ پوست انسان در لایه خارجی دارای کراتین می باشد وبه همین دلیل بطور مداوم در حال بازسازی سلولی می باشد. این بازسازی سلولی در تمام سطح بدن وجود دارد.موقعی که در سر این روند افزایش پیدا کند به شکل ذارت قابل دیدن یا شوره سر نمایان می شود. برای از بین بردن شوره سر با تیم فارسی خوان همراه باشید.

رابطه ساختار مو و شوره سر

مو یک بخش زنده بدون عصب است و از چهار بخش تشکیل شده است. فولیکول یا همان ریشه موکه از غدد سباسه و مویرگ های خونی تغذیه میکند کوتیکول یا همان سطح خارجی مو که ساختمان اصلی مو را تشکیل میدهد. کورتکس یا فضای میانی مو که حجم مو را تشکیل داده و حاوی رنگدانه های مو نیز هست و مدولار یا همان مغز مو که وظیفه انتقال آب و مواد غذایی به سرتا سر مو را دارد. برای اینکه بتوانید شوره سرتان را درمان کنید بهتر است ابتدا جنس موهایتان را بشناسید. در این مطلب به طور مختصر انواع مختلف مو را معرفی میکنیم

  1. خشک: کدر، خشن، تارهای نازک، در صورت آسیب کف سر شوره خشک
  2. چرب: براق، نرم، تارهای ضخیم، در صورت عدم مراقبت شوره های نمکی
  3. معمولی: از لحاظ چربی و رطوبت در حالت نرمال قرار دارد.
  4. مختلط: کف سر چرب و ساقه خشک یا بلعکس.

شوره1

انواع شوره سر

  1. شوره چرب : ذرات کوچکتر ،کمی زرد رنگ وگرد می باشد.بصورت ذرات چربی به پوست سر چسبیده وجدا کردن آنها سخت می باشد.و اگر این حالت چسبندگی زیاد باشد جدا کردن آن باعث زخم می شود.احساس خارش زیاد یکی از شکایات شایع این گروه می باشد.گاهی اوقات همراه با ریزش مو می باشد.
  2. شوره خشک : این نوع قابل دیدن وبه شکل لایه های از پوست سر می باشد.بشکل مسطح،سفیدوبه آسانی جدا می شوند.خارش آزار دهنده از شکایات شایع این گروه می باشد .خارش زیاد سر روند افزایش وتکثیر لایه خارجی پوست را افزایش می دهدواین خارش باعث التهاب پوست ودرنتیجه باسازی پوست بیشتر می شودو شوره سرنیز زیادتر می شود.

علت شوره سر

۱- استفاده از صابون وشامپوهای دارای خاصیت قلیایی بالا
۲- کامل نبودن شستشوی سر وباقی ماندن موادشوینده در پوست سر
۳- اختلال در سیستم هورمونی بدن
۴- تغذیه نامناسب
۵ -استعمال دخانیات
۶- استفاده طولانی مدت از کلاه و کلاه گیس
۷- استفاده از ژل ومواد آرایشی
۸- استرس به مدت طولانی وشدید

روشهای متداول درمان شوره سر

۱- سرکه سیب: سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی مخلوط کنید. سپس آن را روی موهای خشک خود ریخته و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این محلول پوست سر شما را به طور کامل بپوشاند. پس از چند دقیقه موی خود را با آب شستشو دهید. این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید. اسیدیته سرکه سیب میزان PH پوست سر را تغییر می دهد در نتیجه رشد قارچ سر سخت می شود.

۲- جوش شیرین: این ماده اثرات بسیار قوی و مثبتی را بر روی شوره سر دارد. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنید. طی مدت چند روز شاهد معجزه آن خواهید بود. در یک روش دیگر هم می توانید پس از مرطوب کردن مو، مقداری جوش شیرین به موها بمالید. سپس با آب بشویید.

جوش شیرین، قارچ های بیش فعال را که باعث ایجاد شوره سر می شوند کاهش می دهد. احتمالا در روزهای اول موها خشک می شود، اما پس از چند هفته، پوست سر شروع به تولید روغن طبیعی خواهد کرد که موها را نرم می کند.

همچنین بخوانید : خوراکی های مفید برای مو

۳- شنبلیله: مواد مغذی موجود در شنبلیله رشد سالم موها را تشدید کرده و پوسته پوسته شدن سر را برای همیشه از بین می برد. خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. دو قاشق غذاخوری از دانه های شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کنید. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسیاب کنید. ماده خمیری به دست آمده را به مدت ۴۵ دقیقه به موی سر خود بزنید و بعد با شامپو بشویید.

۴- آسپیرین: آسپرین حاوی ماده ای فعال به نام اسید سالیسیلیک است که در اغلب شامپوهای مخصوص شوره وجود دارد. برای کنترل شوره سر، هر بار دو عدد آسپرین پودر شده را به شامپوی خود اضافه کنید و روی سر بمالید. مواد باید به مدت دو دقیقه روی موها بماند. سپس آن را با آب شست وشو دهید.

۵- روغن نارگیل: این روغن به طور موثر شوره سر را درمان می کند. قبل از حمام سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

شوره5

۶- لیموترش: کافی است دو قاشق غذاخوری آبلیمو به پوست سر بمالید و با آب بشویید. سپس یک قاشق مرباخوری آب لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کنید و موها را با آن بشویید. این روش را به طور روزانه تکرار کنید تا شوره سر از بین برود. اسیدیته لیمو کمک می کند تا در میزان PH پوست سر تعادل به وجود آید.

۷- نمک: نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است. کافی است پس از مالیدن کمی نمک به پوست سر، موهای خود را شامپو کنید.

۸- آلوئه ورا: خاصیت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بین می برد. قبل از شامپو کردن مقداری آلوئه ورا به موهای خود بمالید.

۹- سیر: خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید.

۱۰- روغن زیتون: ماساژ مو با روغن زیتون قبل از خواب بسیار موثر است. بعد از مدتی موها را با شامپویی که همیشه استفاده می کنید شست وشو دهید.

شوره2

زمان بیشتر برای شامپو برای جلوگیری از شوره سر

کسانی هستند که چند روز به حمام نمی‌روند، اما به محض ظاهرشدن پوسته بر روی سر شان بیش از حد معمول برای حل این مساله دوش می‌گیرند. در موارد خفیف، یک قاعده برای خودتان بگذارید، به این معنا که درحالی که موهایتان را تمیز نگه می‌دارید، حواستان به حفظ تعادل پوست سرتان هم باشد. از شامپوی Anti-Dandruff استفاده کنید. در مواردی که شوره‌ها بیشتر هستند، از شامپوهای DHS Zinc استفاده کنید.

این شامپوها سطح بالاتری از روی را شامل می‌شوند که، در کنترل مشکل شما بسیار خوب عمل می‌کنند. البته که تنها اینکه کف شامپو، زمان بیشتری روی سرشما بماند باعث درمان شوره سر شما نمی‌شود، اما کمک زیادی می‌کند. البته بسته به نوع پوست سر شخص برای افراد مختلف متفاوت است، اما هر نوعی که باشد اگر به دلیلی منظم شسته نشود، مانند اکستشن، بافت، استفاده از کلاه گیس (به‌ویژه بدون تمیز کردن پوسته سر) اغلب می‌تواند باعث شوره سر شود.

از دیگر روش های موثر در درمان شوره سر

تمرین یوگا و شوره سر

شوره سر را به لیست طولانی از بیماری‌هایی که ما می‌توانیم استرس را در ایجاد آنها مقصر بدانیم، اضافه کنید. طبق آخرین تحقیقات بودن در یک فضای ذهنی منفی می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری‌های پوستی شود، این قانون شامل مشکلات پوست سر هم می‌شود. کمک گرفتن از ورزش یک راه ثابت شده برای از بین بردن استرس شماست، تا شما را آرام کند. این کار همانطور که روی حالت شما تاثیر دارد بر روی شوره سر شما هم تاثیر دارد.

مراقب رژیم غذایی خود باشید

همانطور که خوردن غذاهای متعادل به تنهایی کمک نمی‌کند، تا شما وزن متعادلی داشته باشید و نیاز به ورزش کردن هم دارید. همچنین ورزش کردن می‌تواند به طرز شگفت انگیزی شما را در حفظ سلامت سر و موهایتان کمک کند. در رژیم غذایی خود چربی‌های بد به‌ویژه شکلات و لبنیات را کاهش دهید. مواد غدایی که چربی بیشتری دارند، شوره سر را هم تشدید می‌کنند.

به رژیم غذایی خود استفاده از مواد غذایی که ویتامین B (کمبود آن باعث ایجاد شوره می‌شود) دارند و غذاهایی که چربی‌های خوب دارند، مانند سبزیجات سبز رنگ، حبوبات و پروتئین، را اضافه کنید.

شوره3

محیط زندگی خود را در نظر بگیرید

درحالی که شوره می‌تواند نتیجه خشکی پوست سر باشد، آب و هوای مرطوب هم می‌تواند باعث خراب شدن موی وسط سر شما شود، زیرا گرما و رطوبت باعث تعریق و درنهایت چرب شدن پوست شما می‌شود، که باعث می‌شود مو نیاز به شستشوی بیشتری داشته باشد. آن روی سکه هم این است که، زمستان و آب وهوای خشک باعث کم آبی بدن می‌شود، که استفاده از ماسک‌های پوست سر مانند ماسک روغن زیتون می‌تواند به سادگی مشکلات کوچک پوست سر را حل کند.

پوست سرتان را ماساژ دهید

شاید شما بدانید که ماساژ صحیح چه محاسنی می‌تواند برای بدن شما داشته باشد. پوست سر شما نیز اگر از شوره آزرده باشد، می‌تواند از مزایای ماساژ بهره مند گردد. از روغن‌های طبیعی مثل نارگیل، بادام وجوجوبا (درختچه‌ای است که بومی برای بیابان سونورا است، و در موهاوی و باخا کالیفرنیا، بیابان آریزونا، کالیفرنیا، و مکزیک یافت می‌شود)، با قطره چکان یا قلموی رنگ مو مستقیما به پوست سرتان بزنید و به آرامی ماساژ دهید. این درمان آرامش بخش، به ازبین رفتن پوسته‌های سر و تسکین پوست سرتان کمک می‌کند. فقط مراقب باشید که پوست سرتان را خراش ندهید یا خیلی محکم ماساژ ندهید.

آزمایش خون بدهید

در برخی مواقع، شوره سر می‌تواند نشانه یک مشکل اساسی باشد. مانند کمبود ویتامین یا مشکل سیستم ایمنی. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که، شوره سر می‌تواند نشانه پسوریازیس پوست سر (بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها. پسوریازیس مسری نیست) باشد.

اگر شرایط بهتر نمی‌شود یا حتی بدتر می‌شود، شما باید با یک متخصص صحبت کنید تا بتواند یک تشخیص قطعی درباره شرایط شما داشته باشد. تجویز آزمایش خون توسط متخصص به دلیل اختلالات موجود، می‌تواند شما را در کشف علت این شوره‌ها کمک کند.

شوره 4

چند توصیه برای مراقبت بیشتر از مو و جلوگیری از شوره زدن

۱- موهایتان را با آب داغ شستشو ندهید. به دلیل از بین رفتن روغن های محافظت کننده طبیعی مو ترجیحا موها را با آب خنک و سرد بشویید.

۲- موهارا با سشوار خشک نکنید، چون باعث آسیب دیدن کوتیکول مو و خشک شدن و سوختن مو میشود. اجازه بدهید موها به صورت طبیعی خشک شوند و یا با استفاده از حوله به آرامی آب موهارا بگیرید.

۳- کوتاه کردن مرتب موها میتواند سلامت مو را در برابر مو خوره و شوره سر تضمین کند.

۴- عواملی چون تغذیه نامناسب، سیگار کشیدن، استرس و کمبود ویتامین ها روی کیفیت مو تاثیر گذارند.

۵- موها را به سمت عقب شانه نکنید باعث کشیده شدن ریشه مو میشود.

۶- موهایتان را بشناسید و متناسب با جنس مو شامپو تهیه کنید و از هر شامپویی برای شستشوی موهایتان استفاده نکنید.

درمان شوره سر

همچنین بخوانید : درمان پوست های کدر

۷- از کش های پلاستیکی و کلیپس های فلزی استفاده نکنید. کشهایی که روکش پارچه ای دارند مناسب تر هستند.

۸- از موها در برابر نور آفتاب مراقبت کنید.

۹- از روغن های براق کننده مو و حالت دهنده مو استفاده نکنید. میتوانید از روغن های طبیعی مثل روغن زیتون استفاده کنید.

۱۰- بعد از حمام موها را با سشوار خشک نکنید و اجازه بدهید به شیوه طبیعی خشک شود تا از ایجاد شوره سر جلوگیری شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام