چرا سن پترزبورگ مهم شد

حالت شب

روسیه سرزمینی حیرت آور باشگفتیهای زیاد و شهرهای زیبا است. یکی از این شهرهای بسیار مهم، زیبا و مهیج سن پترزبورگ است. شهر سن پترزبورگ دارای وقایع تاریخی در خود است که باعث شده است بعد از مسکو مهمترین شهر روسیه باشد. اکنون تیم فارسی خوان در نظر دارد با بردن شما به سفری در این شهر، شما را با این سوال که چرا سن پطرزبورگ مهم شد بیشتر آشنا کند.

معرفی شهر سن پطرزبورگ

سن پطرزبورگ شهر تاریخ و تمدن، شهر مقاومت و پایداری، شهر تحولات سیاسی زیاد، شهری با فراز و فرودهای فراوان در کشور همسایه شمالی ما، یعنی روسیه واقع شده است. در دل این شهر جوان، گویی تاریخ متوقف شده است و همه آثار تاریخیش دست نخورده باقی مانده اند.

شهر سن پطرزبورگ را مهد شکل گیری شهر نشینی و تمدن و هنر در منطقه سرد سیبری دانست. اگر چه امروزه به دلایل مختلف سیاسی و تاریخی مسکو پایتخت روسیه است. اما سن پطرزبورگ جایگزین بسیار مناسبی برای مسکو بشمار میرود و آن را برادر مسکو می نامند.

سن پطرزبورگ دروازه اروپا برای روسیه است.

چرا سن پطرزبورگ مهم شد

مکان های دیدنی و مهم سن پترزبورگ

در دل شهر سن پطرزبورگ یک تاریخ واقعی نهفته است. ما همیشه تاریخ را خوانده ایم اما با سفر به سن پطرزبورگ، تاریخ یک شهر در مقابل چشمان ما ایستاده و نظاره گر میشویم. در این شهر آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی فراوانی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:

  • قصر آرمیتاژ
  • موزه هرمیتاژ
  • کلیساهای زیبا و دیدنی
  • قلعه ها و بناهای با عظمت و باشکوه
  • آثار تاریخی جالب و یاد بود های جنگ و یا مجسمه های هنری
  • رستوران و کافه های جالب و متنوع
  • شب های سفید سن پطرزبورگ
  • پارک های بزرگ و باغ های زیبا
  • جشنواره ای محلی و جشن های سال نو

علاوه بر موارد یاد شده، جاذبه ها ی بسیار زیاد دیگری در این شهر هست که باعث شده هر ساله، تعداد توریستهای فراوانی به این شهر وارد شوند.

شهر سن پترزبورگ

چرا سن پطرزبورگ مهم شد

معنای شهر سن پترزبورگ یعنی شهر پتر مقدس است. این شهر در برهه های مختلف تاریخ نامهای مختلفی به خود دید. دلایل مختلفی برای مهم شدن سن پطرزبورگ وجود دارد که :

سن پترزبورگ و وقایع تاریخی مهم آن

سال ۱۷۱۲ سن پطرزبورگ با دستور پتر کبیر پایتخت روسیه شد. و به مدت ۲۰۰ سال پایتخت روسیه بود. در سال ۱۹۰۵ انقلاب روسیه شکست خورد. آخرین امپراتور روسیه یعنی تزار نیکلای دوم در فوریه ۱۹۱۷ سقوط کرد و در اکتبر همان سال، انقلاب کبیر اکتبر اتفاق افتاد. در سال ۱۹۱۴ روسیه وارد جنگ جهانی اول شد و به دلیل نفرت عمومی که در این شهر بر علیه نازی ها به راه افتاده بود نام شهر را به پترو گراد تغییر دادند.

دلیل تغییر نام
به دلیل وجه مشترک کلمه بورگ در زبان آلمانی و روسی که به معنی شهر است.

در سال ۱۹۲۴ با مرگ لنین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، نام لنینگراد بر این شهر گذاشته شد تا یاد و خاطره لنین همیشه زنده بماند. اما در سال ۱۹۹۱  با سقوط جماهیر شوروی مردم دوباره نام سن پطرزبورگ را احیا کردند. و در سال ۱۹۱۷ با سقوط حکومت امپریالیستیها بر روسیه پایتخت از سن پطرزبورگ به مسکو انتقال داده شد.

موزه سن پطرزبورگ

مقاومت بسیار مهم مردم سن پطرزبورگ در جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم شد و نیروهای نازی شهر را محاصره کرده بودند. هیتلر، فرمانده ارتش نازی آنقدر از پیروزی خود مطمئن بود که حتی هتل آستوریا را مکان جشن خود اعلام کرده بود. ۹۰۰ روز از محاصره گذشته، مردم از ترس نازیها در زیرزمینها زندگی میکردند. قحطی، گرسنگی و طاعون شهر را فرا گرفته،معروف است که مردم برای سیر کردن شکم زن و بچه هایشان، کمربندها را میجوشاندند و به عنوان چرم میخوردند. آنها به گربه های داخل خیابان نیز رحم نمیکردند و از سر ناچاری و فشار گرسنگی رو به گربه خوردن کرده بودند.

همچنین بخوانید : جزیره لوفوتن در نروژ

افراد زیادی تلف شدند، اما سر انجام با مقاومت و ایستادگی شهر خود را در برابر سقوط حفظ کردند. و قهرمان به سن پطرزبورگ، قلب تاریخ روسیه لقب داده شد.

سن پترزبورگ پایتخت مهم تاریخی، فرهنگی و علمی روسیه

قدمت تاریخی سن پترزبورگ نسبت به خیلی از کشورهای دنیا کمتر است اما از نظر جاذبه های مختلف تاریخی و فرهنگی و طبیعی نسبت به آنها خیلی غنی تر است. آنقدر در دل این شهر گنجینه های تمدن بشری نهفته است که به آن موزه باز یا ونیز شمالی می گویند. این شهر بعد از مسکو دومین شهر بزرگ روسیه بشمار میرود. از مهمترین اقدامات در این شهر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تاسیس اولین دانشگاه روسیه
  2. تاسیس اولین موزه هنری
  3. تاسیس اولین دانشکده علوم
  4. مهمترین مراکز اقتصادی، علمی و فرهنگی روسیه
  5. مراکز عمده حمل و نقل
  6. بیشترین تعداد کارخانه های تولید موتور
  7. بندرهای در حال توسعه، هتل‌ها و رستوران‎های در حال ساخت
  8. مهمترین مراکز توریستی روسیه

و اقدامات فراوان دیگری که با توجه به آنها میتوان فهمید که، چرا سن پترزبورگ مهم شد.

چرا سن پترزبورگ مهم شد

معماری بی نظیر شهر مهم سن پطرزبورگ در روسیه

معماری هرشهر نشان دهنده قدمت تاریخی آن است.

معماریها و سازه های بی نظیری که حاصل دست انسان است، چون نگینی در داخل این شهر هستند.  آثار تاریخی شهر سن پطرزبورگ روسیه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. سازه های بسیار باشکوهی توسط معماران ماهر قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در این شهر ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگیهای خاص خود هستند. مثلا قصر آرمیتاژ، مجموعه ای از ساختمانهای مشابه در دو طبقه ساخته شده است که دارای ۱۰۵۷ اتاق و ۱۱۷ راه پله دارد. از سایر معماریهای زیبای این شهر تاریخی میتوان اشاره کرد به:

  1. قلعه پتر و پاول
  2. کلیسای اسحاق
  3. خیابان نوسکی
  4. میدان کاخ
  5. کلیسای ناجی در خون
  6. ایستگاههای عمیق مترو در زیر شهر
  7. ورزشگاه سن پطرزبورگ با سقف تا شونده
  8. پلهای باز شونده و …

چرا سن پترزبورگ برای ایرانیان مهم شد

جدای از اینکه آثار هنری و تاریخی ایران در قلب موزه های سن پطرزبورگ قرار دارد و به ثبت جهانی رسیده اند و دانشگاههای این شهر به دلیل اعتبار و نزدیکی پذیرای دانشجویان ایرانی است و زبان ایرانی به عنوان یک رشته در دانشگاه این شهر تدریس میشود و فیلمی هم به نام این شهر ساخته شده است اما آنچه این شهر را برای ما ایرانیان به یاد ماندنی کرده است، فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است. بازی مقابل مراکش که ایران با یک گل مراکش را شکست دهد و خود را برای بازی جانانه با پرتغال و اسپانیا آماده کند.

ورزشگاه زنیت آره نا سن پطرزبورگ همیشه در خاطر ما ایرانیان نقش بسته است.

سفر کوتاه ما به شهر سن پطرزبورگ به پایان رسید. هنوز هم نتوانسته ایم بیشتر جاذبه های این شهر مهم را ببینیم. امیدواریم که شما به این شهر زیبا سفر کنید و خود از نزدیک شاهد زیباییهایش باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام