روش تشخیص عسل طبیعی و تقلبی

حالت شب

روش تشخیص عسل طبیعی و تقلبی

عسل به عنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی به دلیل دارا بودن مواد مغذی ارزشمند از قبیل قند‌های طبیعی، مواد آلی، معدنی، ویتامین‌ها و به ویژه به خاطر توانایی در تامین بخشی از انرژی روزانه اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین با توجه به دلایل گفته شده ممکن است مورد سوء استفاده سودجویان قرار گیرد. در ادامه این مطلب فارسی خوان با بهترین روش‌ های تشخیص عسل طبیعی آشنا می‌شوید.

انواع عسل

انواع عسل

عسل طبیعی

از ماده شیرینی که زنبور عسل تنها از شهد گل‌ ها و گیاهان جمع‌ آوری کرده و پس از دگرگونی‌ های لازم، در سلول‌ های مومی‌شان در کندو ذخیره کرده باشد، تولید می‌شود.

عسل تغذیه‌ ای

از ماده‌ی شیرینی که زنبور عسل علاوه بر استفاده از شهد گل‌ ها و گیاهان از شربت، شکر و … که در اختیار آنها می‌ گذارند، استفاده کرده باشد. این‌ گونه عسل قطعا کیفیت و خواص عسل طبیعی را ندارد اما متاسفانه در فروشگاه‌ های مواد غذایی به فراوانی عرضه شده و به دلیل قیمت مناسب با اقبال عمومی مواجه می‌شود.

عسل تقلبی

مایعی است شیرین شبیه عسل که از گلوکز تجاری، شکر، اسید ستریک، اسانس و … که پس از پخته‌ شدن به دست می‌ آید. در تهیه و تولید این‌ شبه عسل، زنبور هیچ دخالتی ندارد و در آزمایشگاه به آسانی قابل شناسایی است. این‌گونه شبه عسل‌ ها نه تنها فاقد هرگونه خاصیت درمانی غذایی است بلکه برای سلامتی انسان زیان‌ آور است.

ویژگی‌ های بارز عسل طبیعی
ساکاروز زیر ۵ درصد

رطوبت زیر ۶/۱۸ درصد

PH بین ۳.۴۲ الی ۶.۱۰

رس گرفتن و شکرک زدن

چسبندگی هنگام ریختن در آب سرد

قیمت مناسب و نه ارزان

تست عسل طبیعی از تقلبی با کبریت

اگر یک کبریت را روشن کرده و داخل عسل بیاندازید می توانید تشخیص دهید که آیا عسل طبیعی است یا تقلبی ؛ اگر کبریت روشن موجب آتش گرفتن عسل شد یعنی عسل طبیعی است ولی اگر عسل تقلبی باشد به سادگی آتش نمیگیرد.

آزمایش با انگشت شست

نحوه تشخیص عسل طبیعی در این روش به اینصورت هست که، با یک قاشق مقداری عسل برداشته و روی ناخن اشاره یا ترجیحاً ناخن شست خود بریزید. اگر عسل روی ناخن بماند و پخش نشود. عسل طبیعی است. عسل غیر طبیعی روی ناخن نمی ماند و می‌ ریزد.

عسل طبیعی شل است

روش دیگر تشخیص عسل طبیعی که زنبور تولید کننده آن شکر نخورده باشد، شل بودن آن است. این شل بودن به این دلیل است که قند‌ های اصلی عسل طبیعی، گلوکز و فروکتوز (قند‌های کوچک مولکول) است و زمانی که ظرف عسل طبیعی را کج می‌کنیم این قند‌ها به راحتی روی هم حرکت می‌کنند. در صورتی که اگر به زنبور عسل شکر بدهند، قند شکر که ساکاروز و ایساکارید (قند پیچیده‌تر) است به دلیل نوع مولکول‌ ها به هم گیر می‌کنند و به همین دلیل عسل یک مقدار سفت‌ تر از حالت عادی می‌ شود.

عسل طبیعی شکرک می زند

عسل طبیعی شکرک می زند

عسل طبیعی و خالص، باید شکرک بزند. آنزیم‌ها و قند موجود در عسل باعث شکرک زدن آن می‌شود. اجسام خارجی از قبیل: ذرات موم، گرده گل یا حتی گرد و غبار می‌توانند به‌ عنوان هسته تبلور باشند. تفاوت شکرک عسل با شکرک زدن که در مربا ایجاد می‌شود این است که بلور‌های عسل رس زده خیلی ریزتر از بلور‌های مربای شکرک زده است. البته هر شکرکی رس نیست و هر رسی هم نشانه طبیعی بودن نیست.

طعم و بوی عسل طبیعی

البته داشتن بوی گل و طعم متفاوت نیز از مشخصات عسل طبیعی هست. اما چون تشخیص آن کمی سخت هست. طعم و بوی عسل طبیعی متفاوت است و بوی گل می دهد و طعم آن مثل طعم آبنبات نیست تشخیص طعم و بو برای ما سخت اس. اما فروشندگان عسل به خوبی این تفاوت را حس می کنند.

ریختن عسل در آب سرد

اگر مقداری عسل طبیعی را در یک لیوان آب سرد بریزید ، مشاهده خواهید کرد که عسل کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می‌کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می‌ شود اما عسل تقلبی سریع در آب حل می‌ شود. اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن ، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است.

فروشنده ی معتبر

آسان ترین روش تشخیص عسل طبیعی، خرید از فروشگاه ها و اشخاص معتبر می باشد افرادی که کاملا صادق هستند . افرادی که شما از سابقه فعالیت آنها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستید . بیشتر از اینکه دنبال شناخت عسل خالص باشید؛ به دنبال پیدا کردن عسل فروش صادق باشید.

از فروشنده عسل برگه آزمایشگاه بخواهید . فروشنده عسل طبیعی ترسی ندارد که عسل خود را به آزمایشگاه ببرد. در صورتی که در مقدار بالا عسل می خرید حتما نمونه ای از عسل را به آزمایشگاه ببرید و از این سه عامل مطمئن شوید، ساکاروز زیر ۵ درصد، رطوبت زیر ۱۸٫۶ درصد، پی هاش (PH) بین ۳٫۴۲ الی ۶٫۱۰ .

تست عسل با زرده تخم مرغ

یکی از جالب ترین روش های تست عسل طبیعی از تقلبی استفاده از زرده تخم مرغ است ، عسل را با زرده تخم مرغ مخلوط کنید اگر زرده خام شبیه زرده تخم مرغ پخته شد عسل طبیعی است در غیر این صورت عسل تقلبی است.

تست عسل با زرده تخم مرغ

روش‌های تقلب در ساخت عسل

یکی از روش‌ های تشخیص عسل طبیعی، شناسایی راه‌ های تقلب کردن است. تقلب در ساخت عسل به روش‌ های متنوعی انجام می‌شود، در حدی که اگر شما را بالای سر یک کندوی عسل بردند هم نمی‌ توانید مطمئن باشید عسل‌ های روی موم‌ های این کندو‌ها تقلبی است یا اصل.

یکی از روش‌ های تقلب در ساخت عسل این است که مواد گلوکزی را در آب و شیره گیاهان حل می‌ کنند و به‌صورت عسل درمی‌ آورند. راه دیگر این است که به جای گیاهان، زنبور‌ها را با آب قند تغذیه کنند. این عسل در آزمایشگاه به علت درصد بالای ساکاروزی که دارد، قابل‌تشخیص است، اما در مغازه‌ های عسل‌ فروشی تقریبا غیرممکن است.

استفاده از ابزارهای بدن

آقای دکتر اسفندیار رشید زاده عسل شناس و زنبوردار نمونه کشورمان در این باره می نویسد: برای مصرف کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل وجود ندارد آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی کند ، با بینی اش آن را بو کند ، با زبانش آن را مزه مزه نماید اگر مجموعه باب طبعش بود و اگر عسل بخصوص عطر و طعم گلها را داشت، این عسل،عسل واقعی (طبیعی) است و ارزش آن را دارد که بهای آن را در حد معقول بپردازد.

رنگ عسل

عسل بر حسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است . دامنه طیف رنگ های عسل از سفید به انواع زرد (زرد نارنجی. زرد مایل به سبز طلایی) کهربایی ، عقیقی مایل به قرمز وحتی قهوه ای متغیر است . عسل اقاقیا به رنگ سفیدی می زند. عسل بهار نارنج زرد طلایی است.

رنگ عسل

عسل جنگلهای مازندران زرد مایل به سبز. عسل اویشن عقیقی قرمز، عسل کاج جنگلهای اروپا متمایل به قهو ه ای می باشد. همه این ها عسل خوب و طبیعی هستند اما به خاطر گلی که زنبور عسل از آن تغذیه کرده اند رنگشان متفاوت است . پس در نتیجه یکی از راه های شناخت عسل طبیعی تشخیص رنگ عسل ها میباشد .

تست قیمت

عسلی که قیمت واحد آن ارزان تر از اکثریت فروشنده ها باشد با احتمال بسیار زیاد تقلبی است زیرا هزینه تولید یک کیلو عسل طبیعی بیشتر از این مقدار می باشد. (طبق نظر بیشتر اعضای اتحادیه زنبورداران) بنابراین کلیه عسل هایی که قیمت یک کیلو از آن بیست تا سی هزار تومان است (مانند عسل هایی که به نام خوانسار و چینی بازار را فراگرفته اند) بی شک تقلبی (صنعتی یا شبه طبیعی) میباشند .

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام