انواع اکتاو صدا

حالت شب

امروزه علاقه به خوانندگی و داشتن صدای زیبا و مسائل مرتبط به آن یکی از مسائلی است که افرادی که به این موضوع علاقه دارند را به پرسش وا میدارد، یکی از این پرسش ها انواع اکتاو صدا است. این موضوع خود میتواند شروعی باشد برای رسیدن به جواب برخی پرسش های شما عزیزان و افزودن اطلاعاتی به اطلاعات قبلی که در این زمینه دارید. با توجه به همین مسئله بخش موسیقی فارسی خوان این مطلب را برای شما گرد آوری کرده است و امیدواریم رضایت شما مخاطبان گرامی را به دنبال داشته باشد.

انواع اکتاو صدا چیست

در مورد انواع اکتاو صدا و پاسخ سوال اکتاو چیست باید گفت:

احتمالا شما تا به حال شنیده اید که مثلا خواننده باید یک اکتاو بالاتر یا پایین تر بخواند. اما معنی این چیست؟ گفتن این که یک نوت یک اکتاو بالاتر است به این معنی است که این نوت دقیقا مشابه نوت قبلی می باشد با این تفاوت که در ناحیه قوی تر از ساز موسیقی نواخته می شود.

اکتاو چیست

یک پیانو را فرض کنید!

در پیانو کلیدها از سمت چپ نوت های بم هستند که پایین تر از نوت های سمت راست هستند. در صورتی که شما کلیدهای سفید را بنوازید، و از C شروع کنید، و از سمت چپ به سمت راست بروید، شما این توالی را دنبال می کنید : C,D,E,F,G,A,B,C و …. و شما این فرآیند را باید ادامه دهید تا به انتهای کلیدهای پیانو برسید

همانطور که نوت ها تیزتر میشوند، درک این که C بعدی نسبت به قبلی تیزتر است هم مشخص میشود.

همچنین بخوانید : موسیقی چگونه به وجود آمد

زمانی که شما ۱چرخه را تمام میکنید و نوت به C میرسد، شما یک اکتاو را تمام کرده اید.

میتوان گفت یکی از لذت های پیانو زدن این است که ژست یک پیانیست معروف را بگیریم و خیلی ناشیانه از این طرف کلاویه های پیانو به آن طرفش سرسره بازی کنیم، و از اینکه نوت ها از زیر به بم و برعکس تغییر میکنند حسابی کیفور شویم. باید اعتراف کنیم بدون اینکه از چرخه C خبر داشته باشیم حتی برای یکبار هم که شده این کار را انجام داده ایم.

توضیح اکتاو صدا

به B در درجه هفتم C دقت کنید، با انجام این کار C در درجه هشتم قرار میگیرد. به همین دلیل با نام یک اکتاو شناخته میشود. ما در این قسمت از مثال C استفاده می کنیم اما شما میتوانید هر نوتی را امتحان کنید، یعنی وقتی که شما از یک نوت شروع میکنید و به همان نوت هم ختم میکنید، یک اکتاو ایجاد میشود. در صورتی که ما با D شروع کنیم، وقتی دوباره به D برسیم ما به یک اکتاو میرسیم.

همین منطق را میتوان برای مفهوم یک اکتاو پایینتر نیز استفاده کرد که صداها نسبت به قبل پایینتر می آیند.

نوت چیست

نوت یا نت الفبای موسیقی است که دو ویژگی زیر را دارد:

  • یک نشانه نوشتاری موسیقی است که مدت زمان اجرای یک صدا را معین میکند.
  • هر یک از نتها نمایانگر فقط یک صدای معین به تنهایی است

برای توضیح بیشتر مثال یک آهنگ معروف را میگوییم :

قطعه زیبای تولدت مبارک

این قطعه را اگر فقط با صدای تولید شده از حنجره و بدون کلام زمزمه کنیم متوجه خواهید شد در ابتدای آهنگ دو تا تک صدای شبیه به هم داریم. این یعنی دقیقا دو نت مشابه. یا دو نوت یکسان. این نوت ها همان الفبا یا به عبارتی عناصر موسیقی هستند.

نوت ها در دو حالت کلی خاص و عام قابل توصیف هستند.

  1. برای حالت خاص میگوییم فلان ترانه با دو نوت یکسان آغاز میشود.
  2. برای حالت عام میگوییم ترانه میتواند با دو نوت یکسان شروع بشود.

تفاوت بین نوت و اکتاو صدا

برای تفاوت نوت و اکتاو صدا باید گفت: در موزیک غربی ما ۱۲ نوت ( ۱۲ نیم گام) داریم، در نتیجه میتوان این گونه گفت که یک اکتاو متشکل از فاصله بین شش نوت میباشد. مثلا در قسمت زیر میتوانید ببینید که چطور در شش گام ما دوباره به نوت اول باز می گردیم:

تفاوت بین نوت و اکتاو

فقط محض کنجکاوی این را بدانید که پیانو معمولا دارای ۷ اکتاو میباشد.

در تئوری موسیقی، اُکتاو (به انگلیسی: octave ، به معنی هشت‌ تایی) که گاه به اختصار به صورت ۸ve و P8 نیز نوشته میشود. فاصله دو نت همنام متوالی است. هر ساز دارای دامنه خاصی از لحاظ تکرار این نوت‌ ها می‌باشد و دامنه سازها را اغلب با شمارش مجموع این هشت نوت که برابر با یک اکتاو میباشد می سنجند. بدیهی‌ است که سازهای مختلف دارای تعداد اکتاوهای مختلف میباشند.

همچنین بخوانید : تمرین باز شدن حنجره

اگر بسامد دو نوت متوالی که با هم یک اکتاو فاصله دارند اندازه‌گیری شود، بسامد یکی دو برابر دیگری خواهد بود (نسبت ۲:۱). به عبارت دیگر نوت‌ هایی که با فاصلهٔ اکتاو از هم قرار میگیرند، تشکیل یک تصاعد هندسی را میدهد. مثلاً نوت «لا» در اکتاو چهارم یک پیانو (A4) بسامدی برابر با ۴۴۰ هرتز دارد و نوت لای بعدی (A5) بسامدش ۸۸۰ هرتز است.

سخن پایانی اکتاو صدا

ما در این مطلب که درمورد انواع اکتاو صدا بود سعی کردیم توضیحی هرچند اجمالی در توضیح عبارت اکتو، نوت، اینکه اکتاو چیست و حتی تفاوتشان را شرح دهیم. زیرا لازم دیدم که پاسخی برای برخی پرسش ها در این زمینه داشته باشیم، امیدواریم با این کار به دانسته های شما عزیزان مطلبی بیفزاییم و شما همراهان هم با توجه به مطالب ما باعث حمایت و دلگرمی ما هستید.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد توجه شما عزیزان را جالب و موجب رضایت خاطرتان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام