بدقول ها چگونه شخصیتی دارند

حالت شب

بدقول ها چگونه شخصیتی دارند

بدقولی نوعی ناهنجاری اجتماعی است که علت بروز آن به خانواده و اجتماع باز می گردد . همه ما آدم های بدقول زیادی را در زندگی مان دیده ایم، بعضی از ما خودمان آدم های بدقولی هستیم و بعضی هامان مجبوریم همیشه آدم های بدقول را تحمل کنیم.

آدمی که وفای به عهد در قاموس اخلاقی اش نیست، کسی که هیچ گاه بر سر حرف و وعده اش نمی ایستد، آنی که به قول خودش، همیشه دیگران را سر کار می گذارد و پس از بدقولی، نشانه ای از پشیمانی در چهره اش دیده نمی شود. با فارسی خوان همراه باشید تا شما را با ویژگی های آدم های بدقول آشنا کنیم.

شخصیت آدم های بدقول

شخصیت آدم های بدقول

آدم های بدقول معمولا آدم ‌هایی بی ‌اعتبارند ممکن است او خود ما باشیم یا حتی آدم کنار دستمان، همسایه دیوار به دیوار یا حتی دوست قدیمی‌‌ مان. ممکن است هر آدمی با هر طبقه اجتماعی باشد، اما او هر که باشد اهمیت زیادی ندارد، چون مهم، خصلت آزاردهنده اش درپایبند نبودن به وعده هایش است. این افراد اگر از رفتار بقیه افراد ناراحت و رنجیده نشوند، هیچگاه بدقولی خود را اصلاح نمی کنند و کسانی را که با آنها زندگی می کنند با این رفتارشان می آزارند زیرا هیچ گاه پایبند به وعده هایشان نمی مانند.

ویژگی افراد بدقول

افراد بدقول برای اینکه بر براشتباهاتشان سرپوش بگذارند ، کار غلط خود را توجیه می کنند و برای یک اشتباه هزار دلیل می آورند . توجیه کردن رفتار اشتباه و دلیل تراشیدن یکی از دفاع های روانی است . دلیل توجیه این افراد این است که آنها به فکر اصلاح رفتار خود نیستند زیرا آنها علت این اشتباه را در چیزی به جز خودشان می بینند و برای بدقولیشان دلایلی مانند گیرکردن در ترافیک، مشغله کاری و صدها دلیل دیگر می آورند که این کار نوعی مسئولیت زدایی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.

همچنین بخوانید : خصوصیات متولدین اردیبهشت

متاسفانه در بین ما ایرانی ها بدقولی فراگیر شده و قباحت آن از بین رفته است به صورتی که اگر فرد وفای به عهد داشته باشد و به موقع کارهایش را انجام دهد تحسین نمی شود. بدقول ها معمولا آدم هایی بی اعتبارند که همدلی کردن را بلد نیستند. تقویت همدلی سبب می شود هیچ گاه بدقول نشویم و زیر عهد و پیمانمان نزنیم. همدلی سبب می شود هنگام بدقولی کردن حس بدی از درون داشته باشیم و ناراحتی فرد مقابل را درک کنیم .

پس اگر درونمان همدلی را تقویت و تمرین کنیم ومسئولیت تمام کارها را عهده دار شویم ، رفتارهای ضداخلاقی مانند بدقولی کردن از بین می رود. تا وقتی خانواده ها، بنیان شخصیت کودک را برخوش قولی و وفای به عهد بنا نکنند و آدم ها وقتی بزرگ و عقل رس شدند، خودشان برای خوش قول شدن آستین بالا نزنند، هیچ نسخه ای کارساز نخواهد بود.

همیشه تأخیر دارند

برای همه ممکن است اتفاق هایی بیفتد که باعث تأخیر و بدقولی شود اما تکرار این روند در یک محیط حرفه ای غیرقابل قبول است. تأخیر شما را بی توجه و غیر قابل اعتماد نشان میدهد. مطالعه ای در دانشگاه سان فرانسیسکو نشان داده است که تأخیر با ویژگی های شخصیتی خاصی مانند اضطراب، کنترل نداشتن شخص بر رفتار خود و تمایل به ایجاد هیجان مرتبط است.

علت بدقولی افراد

افراد به دلایل مختلفی بدقولی یا عهدشکنی می کنند . در آدمه به چند مورد از دلالیل بدقولی افراد اشاره می کنیم.

علت بدقولی افراد

درونی نشدن ارزش های انسانی

یکی از ارزش های انسانی ، وفای به عهد و خوش قولی است و علت بدقولی به درونی نشدن ارزشی به نام خوش قول بودن برمی گردد درونی نشدن این ارزش ها سبب می شود فرد براحتی زیر حرفش بزند.

از دلایل درونی نشدن ارزش ها این است که فرد در این باره آموزش ندیده، در محیطی زندگی کرده که به ارزش ها بها داده نمی شده یا این که برای پایبند بودن به ارزش ها، تقویت لازم را از محیط دریافت نمی کرده مثلا وقتی اصول اخلاقی را رعایت می کرده، هیچ کس ارزش کار او را یادآوری نمی کرده و از او بابت خوش قولی اش قدردانی نمی کرده است، در حالی که تشویق و تحسین در درونی شدن ارزش ها تاثیر زیادی دارد.

جدی نگرفتن برخی موقعیت ها

بعضی افراد بعضی موقعیت ها و برخی افراد را جدی نمی گیرند و برایش ارزش قائل نمی شوند. بیشتر افراد برای بدقول بودن یا خوش قولی کردن دست به انتخاب می زنند یعنی اگر بر سر قرار با یک دوست همیشه تاخیر دارند اگر قرار یک مصاحبه شغلی داشته باشند سروقت حاضر می شوند.

بد برآورد کردن زمان

ریشه بعضی از بدقولی ها بد برآورد کردن زمان است مثل وقتی که فرد به دلیل مشغله کاری، حساب زمان از دستش خارج می شود یا مثلا ترافیک خیابان ها را محاسبه نکرده و دیر به قرار می رسد.

شناخت افراد بدقول در مقوله ازدواج

بدقولی کردن و نبودن بر سر عهد و پیمان به اعتبار ما نزد دیگران لطمه وارد می کند . همانطور که ما دیگران را بر اساس رفتارهای آنها می شناسیم و قضاوت می کنیم ، رفتارهای ما نیز در آنها تاثیر می گذارد و اگر از ما بدقولی ببینند دیگر نمی توانند به ما اعتماد کنند. اما در برخی مواقع مبنای شناخت دیگران را رفتار آنها قرار نمی دهیم بلکه تنها به گفتارشان توجه می کنیم مثلا در بحث ازدواج دختر و پسر به عمل همدیگر دقت نمی کنند بلکه فقط به گفتار یکدیگر توجه دارند.

همچنین بخوانید : ویژگی های مدیر

در حالی که میان گفتار افراد و رفتارشان فاصله وجود دارد. کسانی که وعده های دروغین پیش از ازدواج می دهند، در زمره آدم های بدقول هستند. شناختن افراد کار سختی است، زیرا همه افراد یک شخصیت بیرونی و یک شخصیت درونی دارند . شخصیت بیرونی آنها مانند مقدار تحصیلات ، نوع شغل و طرز لباس پوشیدن و… آنهاست که به راحتی می توان آن را شناخت اما شناخت شخصیت درونی که سیرت نام دارد به زمان احتیاج دارد.

در ازدواج کمتر کسی به سیرت فرد مورد نظر توجه می کند، در حالی که موفق بودن یک ازدواج به سیرت نیک افراد بستگی دارد. برای شناخت افراد باید گفتار آنها را باید با رفتارشان تطبیق داد و بدانید که آنچه می گوید با رفتارش سنخیت دارد.

شناخت افراد بدقول در مقوله ازدواج

پایبند نبودن به وعده ها

یکی از ارزش‌ های انسانی که در متون دینی هم به آن اشاره شده، وفای به عهد است. البته ما در این حوزه مشکل داریم چون بیشتر بار تربیتی بر عهده خانواده است، اما بسیاری از پدر و مادرها خودشان به ارزش‌ های اخلاقی پایبند نیستند و وقتی کودک بوده‌اند پدر و مادرشان نیز این ارزش ‌ها را به آنها نیاموخته‌اند؛ یعنی یک دور باطل. هم‌اکنون پدر و مادرهایی هستند که بی‌ محابا زباله‌ هایشان را در طبیعت رها می‌ کنند و به صورت عملی به فرزند آموزش می ‌دهند.

طبیعی است که چنین پدر و مادری نمی‌ توانند آموزگار خوبی برای ارزش‌ ها باشند. بیشتر آدم ‌ها اگر توجیه شوند که یک کار اشتباه است، اشتباه خود را می ‌پذیرند به شرط این که ما طوری به آنها آموزش دهیم که آنها متوجه شوند. پس اگر ما آموزش می ‌دهیم و این آموزش‌ ها تاثیر چشمگیری برافراد ندارد باید قبول کنیم که آموزش ‌ها ناکافی بوده است. من به تاثیر فیلم و کارتون در انتقال ارزش ‌ها بسیار معتقدم.

آدم های بدقول در نزد دیگران چگونه اند

کسانی که مجبورند با چنین فردی زندگی کنند و کارهای روزمره شان به نوعی با او گره خورده است، بویژه اگر خودشان پایبند به وعده هایشان باشند، آزرده می شوند. حالا اگر چنین فرد بدقولی شریک زندگی آدمی خوش قول باشد، مشکلات چند برابر می شود، چون اساس زندگی زناشویی بر پایبندی به عهد و پیمان است. وقتی بچه دار می شوید، قضییه حادتر می شود چرا که شما قول می دهید و زیرش می زنید.

از آن طرف قانونی برای انجام کار بچه ها می گذارید اما آن کارها را انجام نمی دهند. کودکتان با دوستش دعوا کرده چون از کتاب او خوب مراقبت نکرده و… اینها ساده نیست. البته شاید در نگاه اول خیلی مهم به نظر نرسد اما وقتی وفای به عهد و خوش قولی و سرحرف خود ماندن در کودک شما نهادینه نشده باشد می تواند کم کم فاجعه ای بزرگ را رقم بزند. وفای به عهد همان چیزی است که کوفیان آن را نداشتند و فاجعه ای به بزرگی عاشورا به پا شد.

بدقولی کردن هیچ توجیهی ندارد

مثلا ما می ‌توانیم بگوییم تو آدم خوبی هستی اما یکی از اشکالاتت این است که بعضی اوقات به قولت عمل نمی‌ کنی یا تو آدم نازنینی هستی اما وقتی چیزی را به امانت می‌ گیری آن را به موقع پس نمی‌‌ دهی. راه دیگر هم این است که وقتی با فردی بدقول مواجه می‌شویم و او چندبار این کار را تکرار کرد و به تذکر و انتقاد هم توجهی نکرد در روابط‌مان با او تجدید نظر کنیم.

بدقولی کردن هیچ توجیهی ندارد

البته ممکن است این مساله موجب کدورت شود ،اما حسن آن این است که افراد با پیامد رفتارشان روبه‌رو می‌ شوند. یکی از اشکالات مردم ما این است که با هم رودربایستی دارند و با جرات نیستند حتی آنها ترجیح می‌دهند دروغ مصلحتی بگویند اما به فرد بدقول نگویند چون فرد امانتداری نیستی دیگر چیزی به تو قرض نمی ‌دهم. این قبیل واکنش ‌ها مقدمه تغییر رفتار در افراد را فراهم می‌ کند.

نحوه رفتار درست با فرد بدقول

اگر در زندگی کاری و روزمره خود با افراد بدقول زیادی سروکار دارید حتما مورد آزار هستید و این موضوع شما را به شدت درگیر خواهد کرد زیرا بدقولی افراد ارتباط زیاد شما با آنها موجب بر هم ریختن برنامه ریزی های شما خواهد شد. شما می توانید برای این مشکل با روش هایی مؤثر رفتار نادرست آنها را متذکر شوید و برای مقابله با آن به فرد کمک کنید.

همچنین بخوانید : خرده فرهنگ بوهمین

بازگو کردن اهداف

اگر فرد مقابل شما در محیط کاری یا در روابط دوستانه به رفتار بدقولی دست می زند می توانید برای کمتر شدن این موضوع اهدافی که در زمانی خاص و ساعتی خاص قرار است با یکدیگر دنبال کنید به او بازگو کنید به عنوان مثال در محیط کاری ساعت خاصی را برای برای رسیدگی به امور کاری با یکدیگر و هماهنگی درست مشخص کنید و در طول روز به او تأکید کنید که حتما در این ساعت باید به امور رسیدگی شود.

بیان شفاف انتظارات

به طور دقیق انتظارات خود را از طرف مقابل بیان کنید اگر شما از افراد بدقول انتظار دارید تا در زمان مشخص شده کارهای خود را انجام دهند و به تعهدات خود نسبت به شما عمل کنند باید به طور واضح و شفاف به او بگویید که زمان سنجی در این مورد برای شما بسیار مهم است، و از او خواهش کنید تا وقت شناس تر باشد.

پیامدهای بدقول بودن را به او بگویید

می توانید در یک رابطه صمیمانه تر به فرد بدقول بفهمانید که پیامدهای بدقولی او در آینده بر زندگی شخصی خود او تأثیرات منفی می گذارد و ممکن است بسیاری از ارزش ها و احترام ها را به دلیل این رفتار ناپسند از دست بدهد و از این طریق می توانید در افراد بدقول تعهد بیشتری ایجاد کنید.

پیامدهای بدقول بودن را به او بگویید

جویا شدن علت

شاید در برخی از موارد علت بدقولی در افراد بی اهمیتی نسبت به دیگران نباشد گاهی مشغله بالای زندگی می توانند این افراد دچار رنجش و بدقولی کنید با همدردی و جویا شدن علت می توانید به افراد بدقول بیشتر کمک کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام