راه کار هایی برای از بین بردن رطوبت منزل

حالت شب

راه کار هایی برای از بین بردن رطوبت منزل

امروزه اکثر مردم سراغ راه کارهایی برای رفع رطوبت منزل هستند. از بین بردن رطوبت منزل بزرگترین مشکل برای همه میباشد. رطوبت منزل عاملی مخرب برای استحکام و زیابیی منزل است. خانه ای که طبق اصول ساخته نشود این مشکلات را دارد. مشکل اصلی رطوبت منزل دلیل  لکه های کپک یا باقی مانده ذرات گرد وغبار روی سطوح میباشد.

اگر رطوبت منزل را رفع نکینم ، باعث پوسیدگی دیوارها و سقف منزل میشود. از طرف دیگر وجود رطوبت در منزل باعث خستگی شما و باعث نمناک شدن وسایل میشود. با فارسی خوان همراه باشید تا در ادامه راه کارهایی برای از بین بردن رطوبت منزل را برای شما شرح دهیم.

راه‌هایی برای از بین بردن بوی رطوبت در منزل

۱. رفع رطوبت با لیموترش

در این روش ابتدا مقداری آب، درون ظرف موردنظرتان بریزید و سپس به آن، یک عدد لیموترش یا نارنج که به همراه پوست رنده شده، اضافه کنید. بعدازآن ظرف را روی حرارت قرار داده تا شروع به جوشیدن کند. این روش به شما کمک خواهد کرد تا با عطرآگین کردن فضای داخلی خانه از بوی کلافه کننده نم و رطوبت رهایی یابید.

همچنین بخوانید : عوامل مؤثر در کپک زدن نان

به‌کار بردن اسانس خوراکی یا غیرخوراکی یکی دیگر از شیوه‌های برطرف کردن بوی نم در خانه است. در این حالت، چند قطره از اسانس موردنظر را درون ظرف پیرکس بریزید و زیر آن یک شمع کوچک روشن کنید. همزمان با گرم شدن اسانس، عطر دل‌پذیر آن تمام فضای خانه را فرامی‌گیرد.

۲. رفع رطوبت با جوش‌شیرین

گاهی علت بوی نم در خانه مربوط به فرش است. در این هنگام، با پاشیدن جوش‌شیرین روی فرش‌های قدیمی می‌توان بوی نم خانه را از بین برد. لازم به ذکر است که باید به مدت یک شبانه‌روز، جوش‌شیرین ریخته شده بر روی فرش باقی بماند تا زمان بیشتری جهت جذب بوهای نامطبوع از محیط وجود داشته باشد. پس‌ازاین مرحله، باید برای تمیز کردن جوش‌شیرین از جاروبرقی استفاده کنید و درصورتی‌که همچنان بوی نم وجود دارد باید مراحل فوق را مجدداً تکرار کنید.

رفع رطوبت با سرکه سفید

۳. سرکه سفید

با ریختن سرکه سفید درون قوطی خالی شیشه‌پاک‌کن، آن را به‌صورت اسپری روی سطوح مختلف خانه بپاشید. به دلیل ایجاد لکه در سنگ باید از پاشیدن سرکه بر روی سطوح سنگی خودداری کنید. پس از گذشت مدت‌زمانی، سرکه را با پارچه تمیز، پاک‌کنید.

۴. رفع بوی رطوبت با دارچین

دو قاشق غذاخوری دارچین را با مقداری پوست پرتقال درون یک ظرف مخلوط‌کنید. مخلوط مربوطه را تا هنگام به جوش آمدن آب، بر روی اجاق‌گاز قرار دهید تا علاوه بر ایجاد هوای مطبوع و دل‌پذیر خانه، از رایحه دل‌نشین و با طراوت آن نیز لذت ببرید.

راه کار هایی برای از بین بردن رطوبت در منزل

۱. حذف یا کاهش منابع رطوبت

 مکان‌هایی که سبب افزایش رطوبت در فضای خانه می‌شوند شامل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و رخت‌شویی هستند. یکی از راه‌های مؤثر جهت کاهش رطوبت در این مکان‌ها، استفاده از هواکش‌های قوی باقدرت مکش بالا است، به‌طوری‌که هوای مرطوب از درون خانه به بیرون هدایت شود.

۲. تهویه مناسب

اطمینان از وجود گردش مناسب هوا علاوه بر از بین بردن بوی نم و رطوبت، سبب فراهم‌سازی هوای سالم برای تنفس اعضای خانواده می‌شود. تهویه مناسب، با کنترل رطوبت، دما و سرعت جریان هوا، هوای پاک را جایگزین هوای آلوده می‌کند.

۳. عایق‌بندی – راه کار هایی برای از بین بردن رطوبت  منزل

از طریق عایق‌بندی سقف، گرمای لازم در محیط خانه فراهم می‌شود و به همین دلیل از رطوبت ناشی از سطوح سرد جلوگیری به عمل می‌آید. لازم به ذکر است که رطوبت در خانه‌های گرم‌تر، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. از سویی دیگر، یکی از راه‌های ورود رطوبت به درون خانه از طریق کف ساختمان است.

همچنین بخوانید : خشک کردن گل در خانه

به‌ویژه درصورتی‌که استخر و سونا در طبقات زیرین و یا باغچه با خاک بسیار مرطوب در حیاط خانه وجود داشته باشند. چنانچه در خانه‌ای مرطوب ساکن هستید، باید ورقه‌های نازک پلی تن را در کف ساختمان و حتی زیر کف‌پوش‌ها به‌کار ببرید.

از بین بردن رطوبت با کاهش مصرف آب

۴. کاهش مصرف آب – راه کار هایی برای از بین بردن رطوبت منزل

وجود نم و رطوبت رابطه معناداری با میزان آب مصرفی در خانه دارد. ازاین‌رو، با صرفه‌جویی در مصرف آب می‌توان کمک شایانی به کاهش رطوبت در خانه کرد. از سویی دیگر، همیشه لباس‌های شسته شده را جهت خشک شدن در بیرون از محیط خانه آویزان کنید؛ زیرا لباس‌های خیس رطوبت زیادی را در محیط پخش می‌کنند و سبب تکثیر حشرات موذی و انتشار قارچ‌های سمی و خطرناک می‌شوند.

۵. رفع نم خانه 

وجود نم و رطوبت، علاوه بر آسیب رساندن به ساختار و بنای خانه، به‌عنوان یکی از عوامل مهم در پخش میکرب‌ها و شیوع انواع بیماری‌ها در محیط خانه مطرح است. در این میان، شما می‌توانید با رعایت نکات و انجام اقدامات لازم نظیر خرید تهویه مناسب برای سرویس بهداشتی، عایق‌بندی اصولی، خشک نگه‌داشتن محیط خانه و… از بوهای آزاردهنده خانه خود در امان بمانید.

همچنین بخوانید : روش های نصب ایزوگام

از طرفی بوی خوش خانه بخشی از زیبایی محل زندگی شما محسوب می‌شود؛ زیرا به‌تناسب نوع خود، احساسات و اثرات متفاوتی روی شما می‌گذارد؛ بنابراین اگر شما هم مایل به سکونت در محیطی خوش‌بو و دل‌انگیز هستید، با به‌کار بردن روش‌های شرح داده‌شده می‌توانید برای همیشه از بوی بد نم و رطوبت خانه رهایی یابید.

روش های تشخیص بالا بودن رفع رطوبت اتاق و منزل

۱-  استفاده از رطوبت‌سنج

مطمئن‌ترین روش برای تشخیص بالا بودن رطوبت اتاق و خانه استفاده از رطوبت سنج است. بنابراین بهتر است برای کسب اطمینان از بالا بودن رطوبت اتاق از یک رطوبت سینج استفاده کنید. بازه‌ی استاندارد رطوبت اتاق بین ۴۰ تا ۶۰ %RH است. در صورتی که رطوبت اتاق بالاتر از ۶۰ بود به معنای آن است که سطح رطوبت در خانه زیاد است و باید اقدام‌های لازم برای کاهش رطوبت خانه را انجام دهید.

از بین بردن رطوبت با توجه به کپک

۲-  توجه به کپک

اتاق‌هایی که در آن‌ها حمام و یا سرویس بهداشتی قرار دارد معمولاً از رطوبت بیش‌تری برخوردار هستند. این اتاق‌ها را به خوبی بگردید و اگر اثری از کپک در هر کجای آن‌ها دیدید خیلی سریع برای کاهش رطوبت اتاق اقدام کنید.

۳- توجه به پنجره‌ها

به پنجره‌ها نگاه کنید. اگر دیدید که بر روی شیشه‌ی آن‌ها بخار ویا قطرات آب وجود دارد احتمالاً سطح رطوبت در خانه زیاد است. چنین پدیده‌ای یا از برخورد هوای گرم اتاق با سردیِ پنجره بروز می‌کند و یا آن که نشان از رطوبت زیاد خانه دارد. در صورت مشاهده‌ی بخار یا قطرات آب بر روی پنجره بهتر است خیلی سریع نسبت به حل مشکل اقدام کنید، در غیر این صورت باید به تدریج شاهد کپک در خانه‌ی خود باشید.

۴-  مشاهده‌ی لکه آب

اگر بر روی دیوارها و یا سقف خانه لکه‌های آب دیدید، این امر نیز می‌تواند نشانه‌ای از رطوبت بالای خانه باشد که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

۵-  پوسیدگی چوب

وقتی که سطح رطوبت خانه زیاد باشد، وسایل چوبی کم کم پوسیده می‌شوند و راه برای وارد شدن موریانه به ماجرا باز می‌شود.

۶-  بروز علائم آلرژی

زمانی که سطح رطوبت اتاق زیاد باشد، آلرژن‌ها به وجود می‌آیند و موجب بروز علائم آلرژی از جمله سوزش چشم، عطسه، آبریزش بینی و … می‌شوند. پس در صورتی که در خارج از خانه این علائم را نداشتید ولی در خانه علائم آلرژی را احساس کردید بایستی توجه زیادی به رطوبت اتاق و خانه کنید.

رفع بوی اتاق و منزل 

رفع رطوبت اتاق و منزل

بهترین روش برای کاهش رطوبت منزل  استفاده از رطوبت‌گیر است، اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از رطوبت گیر ندارید و یا آن که سطح رطوبت منزلتان  آن‌قدر زیاد نیست که نیاز به استفاده از رطوبت‌گیر داشته باشید، می‌توانید از روش‌های زیر برای کاهش رطوبت اتاق و خانه استفاده کنید:

۱- توجه به تهویه اتاق و خانه

از جمله روش‌هایی که در راستای کاش رطوبت اتاق نقش دارند توجه به تهویه اتاق است، خصوصاً اگر اتاق دارای حمام و یا سرویس بهداشتی است. سعی کنید در طی روز چند ساعت پنجره‌ها را باز کنید، ولی بهترین راه قرار دادن یک دستگاه تهویه مطبوع و یا یک فن کوچک در بالای دیوار است. فن موجب تازه شدن هوای اتاق شده و مانع از تجمع رطوبت در اتاق می‌شود.

۲- دوش خنک‌تر و کوتاه‌تر بگیرید

این مورد خصوصاً برای اتاق‌هایی که در آن‌ها حمام قرار داد مفید است. دوش حمام یکی از مواردی است که رطوبت زیادی وارد منزل می‌کند و بدیهی است که هر چه زمان دوش گرفتن طولانی‌تر باشد رطوبت بیش‌تری تولید می‌شود. اما اگر زمان دوش گرفتن را کم کنید و همچنین دوش خنک‌تر بگیرید سطح رطوبت کاهش خواهد یافت. به خاطر داشته باشید که دوش با آب نه چندان گرم برای سلامتی نیز مفید است.

۳- خشک کردن لباس‌ها در خارج از اتاق – رفع رطوبت در اتاق و منزل

اگر رخت‌آویز را در اتاق قرار می‌دهید و پس از هر بار شستشوی لباس‌ها، آن‌ها را روی رخت آویز در اتاق آویز می‌کنید همین امر یکی از علل رطوبت زیاد خانه‌تان است. برای کاهش رطوبت اتاق بهتر است که لباس‌ها را در بیرون از اتاق مثلاً در حیاط خلوت و یا در بالکن خشک کنید. در صورتی که منزل‌تان فاقد حیاط خلوت و یا بالکن است می‌توانید از دستگاه خشک کن لباس استفاده کنید.

 با جابه‌جا کردن گیاهان

۴- جابه‌جا کردن گیاهان – رفع رطوبت در اتاق و منزل

مورد دیگری که می‌تواند در بالا بودن رطوبت اتاق نقش داشته باشد وجود گیاهان است. در برخی از اتاق‌ها گیاهان زیادی وجود دارند و همین گیاهان موجب افزایش رطوبت اتاق می‌شوند. بنابراین بهتر است برای کاهش رطوبت محیط، گیاهان را به مکانی ببرید که از تهویه مناسب برخوردار باشد.

۵- عدم شستشوی دیوارها با آب

برخی از خانم‌ها متأسفانه روی پاکیزگی خانه وسواس زیادی دارند و در راستای همین وسواس، گاه با آب اقدام به شستشوی دیوارهای خانه می‌کنند. البته که دیوارها نیز گاهی به تمیزی نیاز دارند اما نباید تمیز شدن آن‌ها با آب انجام شود و هم‌چنین نباید زود به زود به این کار پرداخته شود.

۶- استفاده از زغال چوب

پر کردن یک سبد از زغال چوب و قرار دادن آن در گوشه‌ای از اتاق می‌تواند برای کاهش رطوبت خانه مفید باشد. بهتر است زغال چوبی که تهیه می‌کنید از چوب پوسته‌ی نارگیل باشد. ضمناً زغال چوب را می‌توانید تا دو الی سه ماه در گوشه اتاق نگه دارید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام