بهداشت جوی آب

حالت شب

با توجه به اهمیت سلامت آب در زندگی مسئله بهداشت جوی آب هم به طبع به توجه خاصی نیاز دارد. در زندگی ما بهداشت از اهمیت بسزایی برخوردار است و از جمله بخش های بهداشت در محیط زندگی بهداشت آب و فاضلاب است. در همین راستا جوی آب که بخشی از شبکه دفع فاضلاب شهری است باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این بخش در محل سکونت ما میباشد و بهداشت آن ارتباط مستقیمی با سلامت دارد و عدم توجه به این مورد احتمال ابتلا به بیماری را بالا میبرد. به این دلیل بخش سلامت فارسی خوان قصد دارد در این مقاله به این موضوع برای شما همراهان بپردازد.

خطرات ورود پساب به جوی آب

در سراسر زندگی انسان بهداشت بخش جدایی ناپذیر زندگی است که غفلت از آن باعث بروز عواقب وخیمی میشود.

از جمله مساله مهم در سلامت بهداشت آب و نحوه دفع فاضلاب میباشد یکی از مجاری دفع فاضلاب جوی آب است که بخش مهمی از این شبکه است چرا که دسترسی فیزیکی انسان با آن خیلی مشهود است برای همین باید به خطرات ورود پساب به جوی آب حساس بود، و اگر نسبت به آن بی توجه باشیم میتواند راهی برای انتقال بیماری های عفونی باشد. و از طرف دیگر این اتفاق باعث میشود که جوی آب با خطر رشد حشرات و حیوانات موذی همچون سوسک و موش شود که خود ناقل بسیاری از بیماریها هستند.

پس رعایت نکات بهداشتی بسیار ضروری میباشد که از جمله آنها عبارتند از:

  1. تمیز کردن جوی آب از زباله ها
  2. نریختن زباله ها در جوی آب
  3. پاک کردن زیر پل های که بر روی جوی است
  4. توجه به رعایت نکات بهداشتی هنگام پاک کردن جوی آب
  5. دست نزدن به اشیا تیز و سرنگ ها در صورت وجود در جوی آب
  6. استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن جوی
  7. دقت در جلوگیری از مسدود شدن مسیر جوی

اهمیت آموزش خطرات بهداشتی به کودکان

باید به این مسئله نیز دقت داشت که کودکان نیز باید آموزش لازم در مورد خطرات ورود پساب به جوی آب که ممکن است برایشان در مواجهه با جوی آب کثیف بیفتد داده شود. چرا که اگر این خطرات به کودکان آموزش داده نشود ممکن است آنها با جوی آب آلوده به پساب از روی کنجکاوی کودکانه مواجه شوند و به زباله های آن برای بازی دست بزنند و این اتفاق باعث بروز بیماری های گوناگون میشود که این از این اتفاق با چند آموزش ساده به آنها از جمله عدم دست زدن به زباله ها و موجوداتی که در جوی آب هستند چرا که برخی از بیماریها از طریق لمس کردن همین حیوانات و حشرات موذی که در جوی های کثیف و آلوده آب زندگی میکنند به انسان منتقل میشود.

همچنین بخوانید : بهداشت محیط کار

معضل دیگری که وجود دارد دفع پساب خانگی به جای فاضلاب زیر زمینی دفع در جوی آب است.

اگر محل سکونت شما جز این دسته از محلات است که دفع فاضلاب و پساب خانگی در جوی آب است توضیه ما این است در صورت امکان محل زندگی خود را به جای دیگری که فاضلاب آن به این شیوه نیست تغییر دهید تا از بروز مشکلات زیاد بهداشتی برای خود و خانواده جلوگیری کنید اما اگر این اقدام برای شما مقدور نمی باشد باید دقت داشته باشید که جوی آب مجاور منزل خود را به طور منظم از پساب و گل و لای مانده در جوی تمیز کنید.

و در صورت امکان سم های لازم برای از بین بردن حشرات و حیوانات استفاده کنید. و بهتر است که بر روی مجاری دفع پساب درپوشی گذاشته تا حشرات و حیوانات نتوانند به داخل مجاری فاضلاب خانه شما بیایند.

تاثیر بهداشت جوی آب بر سلامت

از آنجا که آب جز لاینفک زندگی انسان است به طبع دقت در طریقه مصرف و دفع آن به صورت بهداشتی تاثیر بسزایی در سلامت انسان دارد. هر چقدر به دفع بهداشتی فاضلاب اهمیت دهیم به سلامتی خودمان بیشتر اهمیت داده ایم.

تاثیر بهداشت جوی آب بر سلامت

در نظر بگیرید یک جوی آب تمیز در جلوی منزلتان زیباتر است یا یک جوی آب پر از زباله، باید دقت داشت این بخش از محیط زندگی اگر ناسالم باشد مستقیم بر سلامت ما تاثیر منفی میگذارد و هزینه های سرسام آور درمان را برای ما پیش می آورد در صورتی که با صرف وقت نه چندان زیاد و تمیز کردن آن و حتی قبل از این مهم نریختن زباله در جوی آب به صورت مستقیم تاثیر آن را بر بهداشت جسمی و روحی خانواده خود میبینیم.

همچنین بخوانید : نظافت داخل ماشین

رعایت نکات زیر برای داشتن جوی آب بهداشتی که ضامن سلامت ما است باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. نریختن زباله در جوی آب
  2. تمیز کردن جوی آب به طور متناوب
  3. سم پاشی جوی آب برای جلوگیری از رشد حشرات موذی
  4. پاکسازی زیر پل هایی که بر روی جوی آب قرار دارد
  5. رها نکردن فاضلاب و پساب خانگی در جوی آب
  6. لای روبی جوی آب
  7. چک کردن زیر پل های بر روی جوی آب

شاید برایتان سوال پیش بیاید تمیزی جوی آب چه تاثیری بر بهداشت روحی شما دارد.

در پاسخ به این سوال باید گفت که هرچقدر محیط زندگی ما از بهداشت و سلامت بیشتری برخوردار باشد باعث میشود که ما از روحیه شاداب تری برخوردار گردیم. پس با توجه به این مطلب ارزش آن را دارد تا به طور مرتب جوی آب مقابل منزل خود را تمیز کرده تا به بهداشت جسمی و فکری خانواده خود کمک کنید.

اهمیت بهداشت جوی آب

امروزه اهمیت بهداشت بر هیچ کسی پوشیده نیست و بخشی از این بهداشت را میتوان بهداشت محیط نامید.

بخش پر اهمیتی از این محیط همان جوی آب است. و اگر به دقت به جوی آب توجه کنیم میبینیم که چقدر اهمیت زیادی در زندگیمان و بهداشت ما دارد. اگر خودمان به بهداشت محیط زندگی خود اهمیت ندهیم انتظاری از دیگران نباید داشته باشیم برای همین باید در ابتدا خودمان نکات بهداشتی را رعایت کنیم و از آلوده کردن محیط خودداری کنیم.

شاید فکر کنید که جوی آب شما درون منزلتان نیست پس آنچنان اهمیتی نخواهد داشت اما باید بدانید این تصور شما کاملا غلط است.

اهمییت بهداشت جوی آب

به طور مثال:

اگر شما به ریختن زباله در جوی آب اهمیت ندهید و بهداشت آن را رعایت نکنید جدای از مسایل بهداشتی که برای شما پیش می آید این زباله ها روی هم جمع میشوند و در صورت بارش باران شدید در مدت زمان کوتاهی آب جوی پشت زباله ها بالا آمده و ممکن است وارد منزل شما شود. و این خود باعث بروز خسارت های حداقل مالی به شما میشود پس بهتر است با صرف زمان کوتاهی پاکیزگی را برای خود با تمیز کردن جوی آب فراهم آورید تا متحمل خسارت های مالی و جانی برای خود و خانواده تان نشوید.

دفع فاضلاب در جوی آب

حال به مهم ترین بخش مطلب رسیدیم، چگونگی دفع فاضلاب در جوی آب از اهمیت به سزایی برخوردار است

از آنجایی که فاضلاب پسماند آب مصرف شده است و باید به صورتی دفع گردد که تماس مستقیمی انسان با آن نداشته باشد چرا که حاوی آلودگی های بسیاری است و اگر در تماس مستقیم با فاضلاب باشیم احتمال بروز بیماری های زیادی برای فرد وجود دارد.

دفع فاضلاب در جوی آب

حال با توجه به این موضوع باید دانست جوی آب راه مناسبی برای دفع فاضلاب شهری نیست چرا که احتمال تماس با آن برای افرادی که در آن محل زندگی میکنند بسیاز زیاد است و از طرف دیگر همان طور که در پیشتر توضیح دادیم این کار باعث جدب حشرات موذی ناقل بیماری های زیادی میشوند است و حیواناتی همچون موش ها را در محیط زیاد میکند که آن ها هم عامل انتقال بعضی از بیماری های خطرناک هستند.

همچنین بخوانید : رفع گرفتگی راه آب ظرفشویی

برای همین موضوعات خطرناک است که باید حدالامکان از دفع فاضلاب درجوی آب خود داری کرد تامحیطی سالم ساخت.

امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشدو با توجه به مطالبی که برای شما همراهان گرامی بیان شد به بهداشت جوی آب که بخشی از محیط زندگی شما عزیزان است اهمیت بیشتری دهید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است، امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام