تاثیر و عوارض جانبی تنبیه را بشناسید

حالت شب

زمانی که فرزند شما کار ناشایست و غلطی انجام میدهد مسلما، شما عصبانی میشوید و در اولین اقدام او را تنبیه خواهید کرد. اما باید تاثیر و عوارض جانبی تنبیه را بشناسید تا در تنبیه کردن فرزندان خود دقت بیشتری به خرج دهید و هر نوع تنبیهی را برای فرزندانتان انجام ندهید. تیم فارسی خوان تنبیه کردن را نوعی از تهدیدهای اجتماعی میداند و در این زمینه مطالبی را ارائه داده است تا میزان و سطح اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد و فرزند خود را کمتر سزاوار تنبیه کردن بدانید.

تنبیه کردن

تنبیه کردن عملی است که همواره بسیاری از افراد از آن استفاده میکنند و در نوع تربیتی خود قرار میدهند، حال اینکه این تربیت در دوران کودکی باشد و یا اینکه در زمان بزرگسالی. در هر صورت تنبیه کردن را نوعی از تربیت میدانند و این عقیده را دارند که با تنبیه میتوان تربیت درست را ادا کرد.

تنبیه کردن
تنبیه کردن اگر صحیح صورت نگیرد عوارض مخربی در طولانی مدت برجای میگذارد.

اما، متاسفانه هیچوقت این عمل مناسب نیست و عوارض بدی را بر روی فرد برجای میگذارد که باعث مشکلات فراوانی از جمله مشکلات روحی و روانی برای فرد تنبیه شده میشود و هیچگونه تربیتی در او شکل نمیگیرد. انسانها باید سعی کنند که شرایطی را بوجود آوردند تا دیگر به تنبیه بخصوص تنبیه بدنی محتاج نشوند.

انواع تنبیه

در حالت کلی دو نوع تنبیه وجود دارد:

  1. تنبیه بدنی
  2. تنبیه لفظی

تنبیه بدنی

تنبیه بدنی چگونه است و چه زمانی صورت میگیرد؟؟؟؟

تنبیه بدنی در واقع زمانی صورت میگرد که فرد دیگر دستش به جایی نمیرسد و یک نوع حرص و آزار در درون خود شکل گرفته است که باید آن را بر روی چیزی خالی کند. عده ای در زمان عصبانیت خود فریاد میزنند، عده ای وسایل را برهم میزنند و میشکنند.

عده ای سکوت میکنند و محل را ترک میکنند، اما عده ای دیگر وجود دارند که رفتار بسیار زشتی مانند، کتک زدن را انجام میدهند و اینگونه خود را توجیح میکنند که او را کتک میزنم تا ادب شود و تربیتش کامل شود. اما غافل از اینکه نمیدانند چه آسیب بزرگی به خود و فرد مقابل میزنند.

تنبیه بدنی در چه حالاتی  است

حالاتی که افراد عصبانیت بیش از حد دارد مانند:

  1. دعوای زن و شوهر
  2. تنبیه فرزند توسط والدین
  3. تنبیه دانش آموز توسط مربیان
  4. درگیری های دوستانه بخصوص در پسران جهت ادب کردن طرف مقابل و ….

تاثیر و عوارض جانبی تنبیه بدنی

همانگونه که میدانید امروزه هیچ چیزی بدون عوارض نیست و تنبیه بدنی نیز جز مواردی است که عوارض جبران ناپذیری بر روی فرد بر جای میگذارد.

زمانیکه شخصی را به نام تنبیه کردن او کتک میزنید تا تنبیه شود و آن عمل و یا حرکت را دیگر تکرار نکند، در واقع یک نوع تشویق انجام داده اید چرا که پس از انجام چندین بار تنبیه فرد به طور نادخودآگاه همان عمل را تکرار میکند، بلکه شدید تر و یا بصورت پنهانی.

بهتر است قبل از هر چیزی تاثیر تنبیه را بشناسید تا بتوانید نوع مناسبی از تنبیه را انتخاب کنید.  زیرا آن شخص این را قبول میکند که با انجام دادن آن کار تنبیه خواهد شد و کتک میخورد ولی محدودیتی برایش بوجود نمی آید زیرا، نترس و شجاع تر میشود و دیگر حد و مرزی را برای خود نمیداند و اگر نتواند همان عمل را بصورت آشکار انجام دهد آنرا پنهانی و به دور از چشم انجام میدهد که این خود باعث غرق شدن در دروغ و رفتارهای ناشایست اخلاقی میشود.

همچنین بخوانید : رفتار مناسب با نوجوانان

عاملی دیگر که در تنبیه بدنی غلط و نامناسب میشود ایجاد ضعف و کاهش اعتماد بنفس شخص میشود چرا که او خود را فردی ناتوان و بزدل میداند و هیچ کاری را انجام نمیدهد. چرا که از تنبیه شدن میترسد و فردی دور از جامعه و دوستان میشود، چرا که ترس و بی اختیاری شخصیت او را دگرگون کرده است.

تنبیه کردن مربیان و دانش آموزان

والدین باید بدانند و به معلمان فرزندشان اهمیت دهند تا مدرسه و کلاس درس محیطی امن برای رشد فکری فرزندشان باشد.

گاهی معلمان برای نامرتبی دانش آموزان، تنبل بودن آنان و یا شلوغ بودنشان دست به تنبیه بدنی آنان میزنند. در حالیکه این یک حرکت زشت و ناپسند است، زیرا آن دانش آموز در آن شرایط شخصیت خود را خورد شده میداند چرا که در یک جمع چند نفره کتکخورده و تخریب شده است و مورد تمسخر سایر همکلاسی های خود قرار گرفته است که این باعث بزرگترین آسیب فکری و روحی فرد میشود و خود آن فرد را در آینده فردی خشمگین، عصبانی، پرخاشگر و غیر منطقی میکند.

اما این روزها با پیگیری های فراوان والدین و بخشنامه های مکرر آموزش و پرورش در این زمینه ،کمتر معلمان ار تنبیه بدنی استفاده میکنند زیرا از عواقب آن آگاه شده اند و شیوه های تنبیهی خود را تغییر داده اند. اما بندرت شاهد بعضی از اخبارها از کتک زدن مربیان و دانش آموزان هستیم که واقعا کار نامناسبی میباشد.

تاثیر و عوارض جانبی تنبیه لفظی

زمانی که فردی یا کودکی کار اشتباه و غلطی انجام میدهد، مسلما والدین باید او را آگاه کنند که این عمل، کار زشت و نادرست میباشد تا بتوانند فرزندی موفق تربیت کنند تا در آینده برای خود، خانواده و جامعه اش فردی موفق و هوشیار باشد.

تاثیر و عوارض جانبی تنبیه را بشناسید

تاثیر عوارض جانبی تنبیه را بشناسید تا بدانید تنبیه لفظی نیز عواقبی دارد. اما این تنبیه چگونه باشد که به فرد آسیب نزند و او را در مشکلات بزرگتری غرق نکند. مسلما تنبیه لفظی حرکتی صحیح نیست اما میتوان آن را با رعایت یک سری قوانین یک نوع تنبیه مثبت و سازنده دانست تا فرد از عمل نادرست خود آگاه شود و دیگر نیازی به کتک زدن نباشد.

شرایط تنبیه کردن

  • تنبیه لفظی را با فحش دادن اشتباه نگیرید.
  • این نوع از تنبیه در بین جمع خانواده و دوستان نباشد.
  • در محیطی که فقط خود شما و فرزندتان هستید تنبیه کنید.
  • در همان زمان که فرزند شما کار اشتباهی میکند، بعد از گذشت زمان کوتاهی او را متوجه اشتباهش کنید.
  • پس از تنبیه کردن، پیگیر همان موضوعی باشید که باعث تنبیه شد تا فرد فکر نکند که بیخیال قضیه شده اید.
  • هر عملی که باعث تنبیه میشود را علت انجام ندادنش را با دلیل و منطق به فرد مقابل توضیح دهید.
  • بعد از تنبیه کردن عذرخواهی نکنید. زیرا، باعث میشود فرد مقابل احساس کند کار خودش صحیح بوده و کارتان اشتباست.
  • پدر و مادر هم صدا باشند و درحین تنبیه کردن یکی از آنها طرفداری و حمایت از فرزند نکند.
  • در تنبیه کردن کودک خود را با هیچکس مقایسه نکنید.

عوارض تنبیه کردن

تنبیه کردن در بعضی مواقع لازم و ضروری است. اما بشرطی که این نوع از تنبیه صحیح صورت گیرد تا عوارضی برای فرزندان و کودکان نداشته باشد. بیاید عوارض جانبی تنبیه را بشناسید تا بدانید چگونه و در چه مکان و زمانی کودک خود را تنبیه کنید که کمتر آسیب ببیند.

مهم ترین این عوارض عبارتند از:

    • ترس
    • بالا بردن مقابله روحی و روانی با دیگران
    • یادگیری حرکتهای نادرست، بخصوص در تنبیه بدنی
    • تکرار حرکت همین حرکات با اطرافیان
    • کاهش اعتماد به نفس
  • افزایش استرس
  • کاهش علم و تحصیلات
  • فرار از خانواده
  • دور شدن از اجتماع و منزوی شدن
  • عدم حضور در جمع
  • پرخاشگری

تاثیر و عوارض جانبی تنبیه را بشناسید، یکی دیگر از موضوعاتی است که در بخش خانواده تیم فارسی خوان به آن پرداخته است تا خانواده ها و سایر افراد را از عوارض تنبیه و تاثیر آن بر روح و جسم فرد آگاه کند و یاد بگیرند که چگونه و با چه شرایطی تنبیه کنند تا در آینده همان فرزندان بتوانند والدین موفقی شوند و تربیت کاملتری برای فرزندان خود داشته باشند. پس تمامی مخاطبان این مجله سعی کنید تا تاثیر تنبیه را بشناسید تا کمتر مشکل برای فرزندانتان ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام