تغذیه در زمان بارداری

حالت شب

تغذیه در زمان بارداری

آنچه زنان در زمان بارداری خود می‌خورند، منبع تغذیه‌ کودک محسوب می‌شود. از این رو تغذیه در زمان بارداری اهمیت بالایی دارد. متخصصان توصیه می‌کنند زنان با مصرف انواع غذاها و نوشیدنی‌های سالم در زمان بارداری، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و پرورش جنین خود را فراهم کنند.

به همین جهت می‌خواهیم ببینیم تغذیه در زمان بارداری چگونه باید باشد.بر اساس اعلام انجمن متخصصین زنان و مامایان (ACOG) زنان باردار نسبت به سایر زنان به مقدار بیشتری کلسیم، اسید فولیک و آهن در رژیم غذایی خود نیاز دارند. برای آشنایی بیشتر با مطالب با فارسی خوان همراه باشید.

تغذیه در بارداری

درزمان بارداری هدف از تغذیه، تأمین مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین است. برای رسیدن به این هدف باید ۵ دسته از مواد غذایی نفش پررنگی در رژیم غذایی زنان باردار داشته باشد. این ۵ دسته شامل میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی یا کم‌چربی، غلات کامل و لبنیات است.

بهتر است نیمی از بشقاب زنان را میوه‌ها و سبزیجات، یک‌چهارم آن را پروتئین‌های کم‌چربی و یک‌چهارم باقیمانده را غلات کامل و فرآورده‌هایش تشکیل دهد. همچنین توصیه می‌شود در هر وعده‌ی غذایی یکی از فرآورده‌های لبنی نیز مصرف شود

تاثیر تغذیه در ماه اول بارداری

ماه اول بارداری زمان آغاز فعالیت قلب است. روزی ۲عدد خرما(گرم و خشک)،جمعه ها انار (سرد و تر)انارخون ساز وزیبا کننده جنین و خرما نیز قند طبیعی داردکه سوخت مغز است وبه تعبیر پیامبر درخانه ای که خرما نباشد اهل آن گرسنه اند. خرما سوخت طبیعی مغزاست پس مواد مورد نیاز بدن را تأمین میکند.

همچنین بخوانید : خواص آب هویج

اگر در فصلی بودیم که انار نبود غذاهای خون ساز دیگر باید استفاده شود. مانند لبنیات درشب مثل شیر با خرما وپنیر با گردو، نخود،انجیر، و مغزها بصورت خام ، باقلا( سرد و تر) که باید با گردو یا خرما استفاده کرد و سبزی مصرف شود تا هم خون تازه برویاند و هم ازیبوست پیشگیری نماید.غذاهای فیبردار از یبوست پشگیری می نماید دفع مناسب ازارکان سلامتی است.

تاثیر تغذیه در ماه دوم بارداری

ماه دوم بارداری زمان شکلگیری چهره جنین است. روزی ۲عددبادام(گرم و تر)بادام منبع کلسیم است وبهتراست پودر شده و باشربت عسل معجون شود و میل شود میزان کلسیم سازی آن که مغز استخوان را پر میکند و مغز استخوان خون تازه تولید میکندبالا می باشد.سعی کنید غذاها را به صورت میان وعده مصرف کنید. غذاهایی مانند برنج، پاستا، سیب زمینی، نان و غیره کمتر بخورید.

غذاهای چرب که سخت هضم می شوند را کاهش دهید.از غذاهایی که راحت و سریع آماده می شوند استفاده کنید. کنار تخت خود یک ظرف بیسکوئیت داشته باشد و پیش از بیدار شدن بخورید.

تغذیه در زمان بارداری

تاثیر تغذیه در ماه سوم بارداری

ماه سوم بارداری زمان تشکیل تارهای صوتی و اعضای حسی جنین است.

۱- گندم  که تبی گرم و تر دارد وگندم ویتامین ای دارد و بصورت جوانه یاحلیم (گوشت باگندم پخته میشود)استفاده میشود.

۲- شیر که  تبی سرد و تر دارد و بهتر است زنان باردار آن را با عسل میل کنند.

۳- گوشت نر که تبی گرم و تر دارد وبالاترین خون سازی و ویتامین ب را داراست.

۴- سیب میوه ایست که تبی گرم و خشگ دارد و خاصیتی درمانی دارد.

تغذیه بارداری

 ویتامین ای در زیبائی مؤثر است .گوشت در صورتیکه نر باشد و کباب هم بشود بالاترین خون سازی و ویتامین ب را دارد. سیب درختی و غذاهای گرم سبب بالا رفتن حرارت معده و در نتیجه هضم غذا و از طرفی کاهش تهوع ناشی از ویار و غیره میشوند. شیر در صورتیکه شبها با عسل یا خرما استفاده شود متعادل میگردد و کلسیم ساز است. گوشت و شیر و کره محلی ، جگر، عسل، تخم مرغ غذاهای صرفا حاوی ویتامین ب ۱۲ می باشند.

تاثیر تغذیه در ماه چهارم بارداری

ماه چهارم بارداری زمان رویش موی جنین است.

۱-سیب درختی میوه است  شیرین واین میوه درمان یبوست است

۲-انار میوه است خون ساز که دارای تبی سرد وتر است

۳-عسل که تبی گرم دارد وخاصیتی ضد عفونت دارد

۴-انجیرکه تبی گرم وخشگ دارد ودارای کلسیم بالاست درنتیجه خون سازاست

دانشمندان تأکیدبرمصرف انجیرهمراه بایک قاشق روغن زیتون بعلت نرم شدن رگهادارند.بااضافه اینکه راحترین ودردست ترین موادطبیعی قندی بعدازخرماوعسل است.۱۸۶میلی گرم کلسیم در۱۰۰گرم دارد وگرم کننده معده است.

تاثیر تغذیه در ماه پنجم بارداری

ماه پنجم بارداری زمان توانایی حرکت جنین است. زنان باردار بهتراست هر روز صبح یک عدد خرما و یک عدد تخم مرغ بخورند زیرا تخم مرغ بالاترین ویتامین ب را دارد و داروی اعصاب محسوب میشود ب۱۲ هم دارد.کم کم ویار غذایی شما آغاز میشود. غذایی که قبلا خیلی دوست داشتید الان از آن متنفر هستید و بر عکس.

تاثیر تغذیه در ماه ششم بارداری

ماه ششم بارداری زمان رویش ابرو و بینی است. پس ازصرف صبحانه انجیر و زیتون زیتون اعصاب را تقویت میکند و برای ماه آینده که ماه آغاز فعالیت اعصاب جنین است ضروری است. نوبت حالت تهوع است. داشتن حالت تهوع روی رژیم غذایی شما اثرگذار خواهد بود.

تاثیر تغذیه در ماه هفتم بارداری

ماه هفتم بارداری زمان تشکیل اعصاب جنین است. در صبحانه بهتر است هر روز صبح یک انار و هر روز نیز چند عدد بادام استفاده شود اگر فصل تابستان بود به خوردن خربزه که تبی گرم و تر دارد نیز تأکید شده است در فرهنگ بارداری در اسلام همچنین به خوردن به در این ماه تأکید شده و در احادیث است که کودک را زیبا می کند همچنین که کدو مسمائی و حلوائی کودک راخوش خلق میکند اینها در این ماه باید استفاده شود.

تاثیر تغذیه در زمان بارداری برای زیبایی

عسل سرکه سیب هفته ای یک مرتبه استفاده شود و عسل ۹ ویتامین دارد و در زیبائی جنین و در صاف شدن پوست صورت مادر نقش بسزایی دارد و در کاهش اضافه وزن فیزیولوژیک مؤثراست سرکه گرم است وحرارت بدن را بالا مییرد و مقوم اعصاب است. باتوجه به عدم اطمینان به سرکه های موجود در بازار چون ممکن حاوی مواد شیمیائی باشند  و بهتر است از لیموترش تازه جهت تصفیه خون که جایگزین مناسبی است و اما لیمو ترش که تبی سرد و تر دارد و بهتر است آن را با شربت عسل نوشید.

تغذیه زمان بارداری

تغذیه در زمان تولد

کباب گوشت شتر برای افراد طبع سرد و تر، و کباب گوشت نر برای افراد سرد و خشک، کباب ماهی برای طبع دموی و گوشت شتر تا سردی و خشکی آن رامیزان نماید.خرما با شیر در شب استفاده شود. مصرف این مواد غذایی در این ماه توصیه میشود: ماهی قزل آلا، اسفناج و سس گوجه فرنگی، کلم پیچ و پاستا مرغ، لوبیا و عدس سیب زمینی شیرین، اسفناج و عدس سوپ نخود مراکش میوه هایی مانند توت فرنگی گریپ فروت، پرتقال و سالاد زردآلو میوه های یخ زده فرنی دارچین، با موز و توت.

اسید فولیک

این ماده که با عنوان «فولات» نیز شناخته می‌شود از خانواده‌ی ویتامین B است و از نقص مادرزادی مغز و ستون فقرات جنین تا حد زیاد جلوگیری می‌کند. این مشکل اصطلاحا «نقص لوله‌ی عصبی نوزادان» نیز نامیده می‌شود.

همچنین بخوانید : نکات قبل از باردار شدن

معمولا زنان مقدار مورد نیاز اسید فولیک خود را نمی‌توانند از رژیم غذایی عادی خود تأمین کنند. از این رو مؤسسه‌ی «مارچ آو دایمز»، که زمینه‌ی فعالیتش جلوگیری از تولد نوزادان با نقص مادرزادی است، توصیه می‌کند زنانی که قصد باردار شدن دارند، حداقل از یک ماه قبل از بارداری روزانه مکمل‌هایی حاوی ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. در زمان بارداری نیز این میزان باید به ۶۰۰ میکروگرم در روز برسد. منابع غذایی سرشار از اسید فولیک عبارتند از سبزیجات برگ سبز، غلات کامل و فرآورده‌های آن هستند.

ویتامین دی

انسان زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، در پوست خود ویتامین دی می‌سازد. ویتامین دی به خودی خود تنها در روغن جگر ماهی یافت می‌شود. از آنجایی که در معرض نور خورشید قرار گرفتن با توجه به فعالیت‌های روزانه متغیر است، بسیار مهم است که خانم‌های باردار و کودکان در حال رشد مصرف آن اهمیت بسیاری پیدا کرده است. شیرهای غنی شده با ویتامین دی و همچنین مکمل‌های دارویی می‌توانند میزان مورد نیاز شما را تأمین کنند. پزشکتان باید سطح ویتامین دی خون شما را بررسی کند و در صورت نیاز مصرف قرص‌ها را به شما توصیه کند.

تغذیه در بارداری

آسکوربیک اسید یا ویتامین ث

بدن این ویتامین را ذخیره نمی‌کند، به همین دلیل است که باید به طور مرتب با مصرف منابع غنی از ویتامین ث نیاز روزانه را تأمین کرد. زنان باردار روزانه به ۸۵ میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارند. مصرف مرکبات، لیموی تازه و سبزیجات و میوه‌های تازه مانند بری‌ها، فلفل دلمه‌ای و بروکلی را در تغذیه زمان بارداری خود قرار دهید.

تاثیر کلسیم در زمان بارداری

کلسیم یک ماده‌ی معدنی است که در ساخت و رشد استخوان‌های جنین نقش مهمی دارد. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی اعلام کرده است چنانچه زنان در زمان بارداری به اندازه‌ی کافی کلسیم مصرف نکنند، کلسیم ذخیره‌ شده در استخوان‌های مادر تجزیه می‌شود تا نیازهای جنین را تأمین کند. بسیاری از فرآورده‌های لبنی علاوه بر کلسیم، حاوی مقدار زیادی ویتامین D نیز هستند. ویتامین D به همراه کلسیم نقش چشمگیری در شکل‌گیری و رشد استخوان‌های جنین دارند.

کلسیم

کلسیم

آشنایی با مواد غذایی کلسیم دار برای پوکی اسخوان

بر اساس اعلام ACOG زنان باردار ۱۹ ساله و بالاتر به روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم و زنان باردار ۱۴ تا ۱۸ ساله به روزانه ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. منابع غذایی سرشار از کلسیم عبارتند از ماست، شیر، آبمیوه‌ها و غذاهای غنی شده با کلسیم، ماهی‌های ساردین و سالمون و برخی از سبزی‌های برگ سبز مانند کلم‌پیچ است.

تاثیر آهن در زمان بارداری

بر اساس اعلام ACOG زنان باردار روزانه به ۲۷ میلی‌گرم آهن نیاز دارند که دو برابر مقدار مورد نیاز سایر زنان است. بیشتر این مقدار آهن درزمان بارداری صرف خون‌سازی می‌شود تا از این طریق اکسیژن مورد نیاز به جنین برسد. عدم دریافت آهن کافی در زمان بارداری می‌تواند منجر به بروز کم‌خونی (آنمی) شود و کم‌خونی نیز باعث ایجاد احساس خستگی و افزایش عفونت‌ها می‌شود.

برای جذب بهتر آهن بهتر است در وعده‌های غذایی که این ماده‌ی معدنی در آن وجود دارد، ویتامین C نیز به همراه آن مصرف شود. به‌عنوان مثال در صبحانه به همراه غلات صبحانه‌ی غنی شده با آهن یک لیوان آب پرتقال نیز بنوشید. منابع غذایی سرشار از آهن عبارتند از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و غلات غنی شده با آهن است.

تغذیه بارداری

تاثیر روی در زمان بارداری

زنان باردار بهتر است روزانه میزان ۱۱ میلی‌گرم از فلز روی را در رژیم غذایی خود قرار دهند و این مقدار در دوران شیردهی به ۱۲ میلی‌گرم در روز می‌رسد. برای مصرف میزان توصیه شده می‌توان از مکمل‌های دارویی حاوی زینک استفاده کرد و مواد غذایی مانند گوشت قرمز، تخمه و بذرها، مغز دانه‌ها و حبوبات را در تغذیه  زمان بارداری گنجاند.

تاثیر کروم در زمان بارداری

عنصر کروم در رشد کودک اهمیت زیادی دارد. زنان باردار باید روزانه ۳۰ میکروگرم از این عنصر را مصرف کنند. مواد غذایی حاوی میزان کافی از کروم عبارت‌اند از: نان گندم، کره بادام زمینی، مارچوبه، اسفناج و جوانه گندم.بدون شک کروم یکی از مهمترین عناصر معدنی مورد نیاز افراد دیابتی نوع ١و ٢ است.

کمبود کروم بطور واضح بروی تحمل گلوکز و اختلال در متابولیسم گلوکز تأثیر دارد. بعلاوه کمبود کروم می تواند باعث بروز عوارضی شود که بیشتر دیابتی ها از آن رنج می برند نظیر:

۱-اختلال در سیستم ایمنی

۲-افزایش عفونت ها

۳-بالا رفتن مقدار کلسترول و نوروپاتی محیطی یا احساس بی حسی در پاها(کف و ساق رانها)، بازوها و دست ها. مصرف کروم از طریق قرص و ساپلیمنت ها بسیار خطرناک است.

تاثیر میوه‌ها و سبزیجات در زمان بارداری

زنان باید در زمان بارداری و به خصوص در سه ماهه دوم و سوم مقدار فراوانی میوه و سبزیجات مصرف کنند. توصیه می‌شود در هر روز ۵ تا ۱۰ وعده (هر وعده به اندازه‌ی یک توپ تنیس) میوه‌ها و سبزیجات مصرف شود. این مواد غذایی ضمن داشتن کالری پایین، سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

پروتئین‌های کم‌چربی

زنان باردار باید منابع مناسبی را برای تأمین پروتئین روزانه‌ی خود و جنین‌شان انتخاب کنند. این منابع می‌تواند شامل گوشت قرمز، گوشت طیور، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات، شیر، پنیر و مغزها باشد.در غذای مناسب بارداران، روزانه به میزان ۷۵-۱۰۰ کرم پروتئین وجود داشته باشد. اگر بارداری شما دارای خطر زیادی باشد یا دچار کمبود وزن هستید، پزشکتان میزان بیشتری پروتئین به شما تجویز می‌کند.

پروتئین‌های کم‌چربی

تاثیر منیزیم در زمان بارداری

منیزیم از عناصر مهم برای سلامت دندان و استخوان، تنظیم میزان قند خون و عملکرد صحیح پروتئین‌های بدن است. منیزیم در رشد و ترمیم بافت‌های بدن نیز اهمیت زیادی دارد و در کاهش احتمال زایمان زودرس نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. حد بالای توصیه شده برای مصرف منیزیم در زنان باردار حدود ۳۰۰ میلی‌گرم است.

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند میزان کافی از این عنصر را تأمین کند که در بسیاری از داروهای مکمل موجود نیست. بهترین منابع منیزیم عبارت‌اند از: تخمه‌هایی مانند آفتابگردان و کدو، جوانه گندم، بادام و ماست.

تاثیر مس در زمان بارداری

فلز مس رشد سلول و بافت‌های بدن، مو و سوخت و ساز کلی بدن را تحریک می‌کند. مس یکی از عناصر حیاتی در سیستم‌های اصلی بدن کودک شامل قلب و سیستم گردش خون، استخوان‌بندی و سیستم عصبی به شمار می‌رود.

مس

مس

دلایل -علائم کمبودمس ودرمان آن

میزان توصیه شدن از مس در طول روز برای زنان باردار یک میلی‌گرم است.

تاثیر ید در زمان بارداری

ید در رشد و عملکرد غده تیروئید و تنظیم سوخت و ساز بدن نقش دارد. میزان مورد نیاز ید در زنان باردار ۲۲۰ میکروگرم در روز است. می‌توان این عنصر را از آب تصفیه شدن قابل شرب، نمک ید دار، تخم مرغ، شیر و مخمر آب جو دریافت کرد.

تاثیر فسفر در زمان بارداری

فسفر یکی از عناصر مهم در رشد سیستم گردش خون، ماهیچه‌ها و استخوان‌بندی است. در زنان باردار و شیرده میزان مصرفی توصیه شده به صورت روزانه ۷۰۰ میلی‌گرم است. منابع غذایی حاوی فسفر عبارت‌اند از: شیر، ماست، حبوبات، غذاهای دریایی و مغز دانه‌ها.

تاثیر غلات کامل در زمان بارداری

این مواد غذایی منابع مناسبی برای تأمین انرژی، فیبر، آهن و ویتامین‌های خانواده‌ی B است. حداقل نیمی از کربوهیدرات مصرفی زنان باردار در روز باید از غلات کامل تأمین شود. غلات کامل شامل جودوسر، نان‌های سبوس‌دار و آردهای تیره است.

تاثیر لبنیات در زمان بارداری

مصرف روزانه ۳ تا ۴ وعده لبنیات به زنان باردار توصیه می‌شود. فرآورده‌هایی مانند شیر، ماست و پنیرهای کم‌چرب و کم‌نمک گزینه‌های خوبی هستند. این مواد غذایی منابع خوبی برای تأمین کلسیم، پروتئین و ویتامین D مورد نیاز زنان باردار هستند.

با وجود داشتن رژیم غذایی سالم در زمان بارداری ممکن است باز هم برخی عناصر و ویتامین‌ها از طریق غذاها تأمین نشود. آهن و اسید فولیک از این دسته مواد هستند که ممکن است به شکل مکمل‌هایی برای زنان باردار تجویز می شوند.

لبنیات

تاثیر کافئین در زمان بارداری

بر اساس اعلام ACOG در سال ۲۰۱۳ میلادی مصرف کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای زنان باردار بی‌خطر است. بر اساس اعلام این انجمن به نظر نمی‌آید کافئین منجر به سقط جنین یا تولد زودهنگام نوزاد شود.

کافئین پرمصرف‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌ها به‌شمار می‌رود که تقریباً ۹۰ درصد انسان‌ها به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند. افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم‌ترین آثار کافئین است.

تاثیر پروتئین در زمان بارداری

زنان در زمان بارداری به پروتئین بیشتری نیاز دارند، ولی معمولا مقدار بیشتر پروتئین از طریق رژیم غذایی عادی فرد به دست می‌آید. پروتئین در ساخت اندام‌های جنین مانند قلب و مغر نقش دارد. منابع غذایی سرشار از پروتئین عبارتند از گوشت‌های قرمز و سفید، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزهاست.

تغذیه زمان بارداری

در زمان بارداری هدف از تغذیه، تأمین مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین است. برای رسیدن به این هدف باید ۵ دسته از مواد غذایی نفش پررنگی در رژیم غذایی زنان باردار داشته باشد. این ۵ دسته شامل میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی یا کم‌چربی، غلات کامل و لبنیات است.

پروتئین

پروتئین

بهترین منابع پروتیئن گیاهی وغیر گوشتی

بهتر است نیمی از بشقاب زنان را میوه‌ها و سبزیجات، یک‌چهارم آن را پروتئین‌های کم‌چربی و یک‌چهارم باقیمانده را غلات کامل و فرآورده‌هایش تشکیل دهد. همچنین توصیه می‌شود در هر وعده‌ی غذایی یکی از فرآورده‌های لبنی نیز مصرف شود.

تاثیر الکل در زمان بارداری

زنان در زمان بارداری باید از مصرف الکل خودداری کنند. الکل موجود در خون مادر مستقیما از طریق بند ناف به بدن جنین می‌رسد. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) مصرف زیاد الکل در زمان بارداری موجب بروز ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل می‌شود. این ناهنجاری‌ها می‌تواند مشکلات جسمی یا یادگیری و رفتاری در نوزادان و کودکان به وجود آورد.

تاثیر ماهی در زمان بارداری

ماهی منبع مناسبی برای تأمین پروتئین زنان باردار است. ماهی‌های سالمون و ساردین علاوه بر داشتن پروتئین بالا، حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ نیز هستند. این اسیدهای چرب به سلامت قلب کمک می‌کنند. خوردن هفته‌ای ۳۵۰ گرم ماهی پخته شده و فرآورده‌های دریایی برای زنان باردار بی‌خطر است. البته برخی ماهی‌ها مانند ماهی تون باله‌دراز با داشتن مقدار بالای جیوه نباید بیش از ۱۷۵ گرم در هفته مصرف شوند. جیوه فلزی سنگین است که می‌تواند روند رشد مغزی جنین را با اختلال مواجه کند.

ماهی

ماهی محتوی مقادیر بالای جیوه 

معمولا ماهیان بزرگ مانند کوسه‌ماهی و اره‌ماهی مقدار زیادی جیوه دارند و بهتر است زنان باردار از خوردن آنها خودداری کنند. متیل جیوه ماده‌ی شیمیایی سمی است که می‌تواند از طریق جفت به بدن جنین برسد و برای رشد مغز، کلیه‌ها و سیستم عصبی جنین خطرناک است.

تاثیر غذاهای پاستوریزه نشده در زمان بارداری

بر اساس اعلام وزارت کشاورزی (USDA) خطر دو نوع مسمومیت غذایی در زنان باردار بالاست. «لیستریوزیس» که به وسیله‌ی لیستریوباکتری ایجاد می‌شود و دیگری «توکسوپلاسموز» که نوعی عفونت انگلی است.

عفونت لیستریوزیس می‌تواند منجر به سقط جنین، مرده‌زایی، زایمان زودرس و بیماری یا مرگ نوزاد شود. به منظور جلوگیری از این مسمومیت زنان باردار باید از مصرف شیر پاستوریزه‌ نشده و فرآورده‌های آن خودداری کنند. پاستوریزه کردن فرآیند حرارتی است که در آن میکروب‌های مضر موجود در ماده‌ی غذایی کشته می‌شوند.

تاثیر گوشت خام در زمان بارداری

زنان باردار می‌توانند عفونت توکسوپلاسموز را به جنین خود منتقل کنند. ممکن است این عفونت موجب مشکلاتی از قبیل نابینایی و معلولیت‌های ذهنی برای نوزاد شود. برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می‌شود مادر از مصرف گوشت‌های (قرمز و سفید) خام یا نیم‌پز خودداری کند. این ممنوعیت شامل ماهی و فرآورده‌های آن مانند سوشی نیز می‌شود.

بعضی غذاها می‌توانند مسمومیت‌های غذایی دیگری در زنان باردار به وجود آورند. این مسمومیت‌ها می‌توانند توسط سالمونلا و اشیریشیاکلی ایجاد شوند، لذا بهتر است زنان از مصرف غذاهای زیر در زمان بارداری اجتناب کنند.

تغذیه سالم در زمان بارداری

تخم‌مرغ خام یا تخم‌ مرغی که به خوبی پخته نشده باشد؛ غذاهای محتوی تخم‌مرغ خام، مانند خمیر نپخته‌ی کیک، تیرامیسو، موس شکلات، بستنی خانگی، اگ ناگ خانگی (مخلوط زرده تخم‌مرغ و شیر) و سس هلند ایز (سسی متشکل از کره، زرده تخم‌مرغ،سرکه و آبلیمو)؛جوانه‌های خام یا نیم‌پز مانند شبدر و یونجه؛ آب‌میوه‌های پاستوریزه‌ نشده.

تاثیر پتاسیم در زمان بارداری

پتاسیم از جمله مواد معدنی شناخته می‌شود که بر عملکرد سلولی، تعادل مایعات بدن، تنظیم فشار خون و عملکرد صحیح عصب و ماهیچه مؤثر است. با وجود اینکه میزان مشخصی از این عنصر برای مصرف روزانه در زنان غیر باردار توصیه نشده است، اغلب پزشکان اظهار می‌کنند که زنان باردار باید حداقل ۲۰۰۰ میلی‌گرم از این ماده را به صورت روزانه مصرف کنند.

همچنین بخوانید : نکات قبل از باردار شدن

داروهای مکمل می‌توانند پتاسیم مورد نظر را تأمین کنند. همچنین مواد غذایی حاوی عنصر پتاسیم عبارت‌اند از: موز، آووکادو، طالبی، پرتقال، هندوانه، سبزیجات برگی به رنگ سبز تیره، گوشت، شیر، حبوبات، غلات و کدو سبز.

تهوع بارداری

وقتی زن باردار دچار تهوع بارداری شد، بدترین اشتباه این است که فکر کند با نخوردن غذا و نوشیدنی احساس بهتری خواهد داشت. علت دقیق تهوع بارداری مشخص نیست، ولی به نظر می‌آید تغییرات هورمونی یا پایین آمدن قند خون عامل این پدیده باشند. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار، به‌خصوص در سه ماهه‌ی اول بارداری، شود.

تهوع بارداری الزاما صبح‌ها اتفاق نمی‌افتد. این مشکل می‌تواند در هر زمانی از روز پیش بیاید. در این مواقع بهتر است مقدار کمی غذای بدون بو میل شود، زیرا بوها می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند.

تهوع بارداری

باورهای غلط در مورد تغذیه در زمان بارداری

مصرف داروهای مکمل در زمان بارداری تضمین کننده عناصر و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کامل و سالم جنین هستند. ولی مصرف مواد خوراکی حاوی این عناصر هم می‌توانند برای کودک متولد شده‌تان شروع زندگی سالم باشد. برای مصرف هر گونه دارویی اعم از مکمل و ویتامین‌ها هم حتما باید باورهای غلط در مورد رژیم غذایی در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید مقدار لازم خوراکی را مصرف کنید.

هوس های غذایی 

علاقه‌ی شدید یا تنفر ناگهانی زنان باردار به بعضی غذاها امر رایجی است. اغلب هوس‌های غذایی برای شیرینی جات، غذاهای پرنمک، گوشت قرمز و مایعات است. این هوس‌ها روش خاص بدن برای بیان نیازهایش است. در این مواقع بیشتر از نوع خاص ماده‌ی غذایی، ماده‌ی مغذی موجود در آن مورد نظر بدن است. مثلا ممکن است فرد برای دریافت پروتئین بیشتر هوس گوشت قرمز یا برای رفع عطش هوس مایعات کند.

به جای دونفر بخورد  

وقتی می‌گویند زن باردار باید به جای دو نفر غذا بخورد، منظور این نیست که میزان غذا یا کالری دریافتی‌اش دو برابر شود. زنان باردار در طول سه ماهه‌ی اول بارداری نباید به اندازه‌ی دو نفر غذا بخورند. نیاز غذایی زنان در این دوره تقریبا مشابه دوران پیش از بارداری است، زیرا افزایش وزن مورد نظر در این دوره بین ۴۵۰ گرم تا ۲ کیلوگرم است. بهتر است زنان در طول سه ماهه‌ی دوم بارداری روزانه ۲۰۰ کالری و در طول سه ماهه‌ی سوم بارداری که رشد جنین سریع است، ۳۰۰ کالری به کالری دریافتی روزانه‌شان اضافه کنند.

افزایش وزن در دوران بارداری 

افزایش وزن در طول ۹ ماه بارداری معمولا روند ثابتی ندارد. مقیاس مشخصی وجود ندارد که نشان دهد چه مقداری از وزن اضافه شده‌، توسط جنین جذب و چه مقداری به صورت چربی در بدن زن باردار ذخیره شده است.

بهتر است زنان به افزایش وزن در زمانبارداری چشم‌اندازی کلی‌تر داشته باشند. در معاینات زمان بارداری بیش از نگرانی برای اعداد و ارقام، تمرکز خود را به رشد طبیعی جنین معطوف کنید.

تغذیه ناسالم در زمان بارداری

کالری دریافتی روزانه در زمان بارداری به قد زن و وزن او پیش از بارداری و میزان فعالیت روزانه‌اش بستگی دارد. به‌طور کلی زنانی که وزن کمی دارند باید در زمان بارداری کالری بیشتر و زنان چاق‌تر کالری کمتری دریافت کنند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی

بهترین رژیم غذایی در زمان بارداری

۱- زنانی که وزن کمی دارند یا شاخص توده‌ی بدنی‌ آنها زیر ۱۸/۵ است، باید بین ۱۲/۷ تا ۱۸ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

۲- زنانی که وزن نرمالی دارند و شاخص توده‌ی بدنی‌ آنها بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ است، باید بین ۱۱/۳ تا ۱۵/۸ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

۳- زنانی که اضافه وزن دارند یا شاخص توده‌ی بدنی‌ آنها بین ۲۵ تا ۲۹/۹ است، باید ۶/۸ تا ۱۱/۳ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

۴- زنان چاقی که شاخص توده‌ی بدنی‌ آنها بیش از ۳۰ است، باید بین ۵ تا ۹ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

تغذیه زمان بارداری

نرخ افزایش وزن

زنان باردار در طول سه ماهه‌ی اول بارداری باید بین ۴۵۰ گرم تا ۲ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند. زنان کم‌وزن و زنانی با وزن نرمالی، به‌طور متوسط در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری باید هفته‌ای ۴۵۰ گرم افزایش وزن داشته باشند. زنانی که اضافه وزن دارند و زنان چاق نیز باید در طول سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری هفته‌ای ۲۲۵ گرم افزایش وزن داشته باشند.

دوقلو ها

۱- زنانی که وزن نرمالی دارند، باید بین ۱۶/۷ تا ۲۴/۵ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

۲- زنانی که اضافه وزن دارند، باید بین ۱۴ تا ۲۲/۶ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

۳- زنان چاق نیز باید بین ۱۱/۳ تا ۱۹ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.

ادامه تغذیه زمان بارداری

درست خوردن درزمان بارداری اهمیت زیادی دارد.زیرا رشد و تکامل جنین شما وابسته به تغذیه شما درزمان بارداری است. عبارت ” غذا خوردن بجای دونفر” کاملا درست نیست. درست خوردن در بارداری به معنی زیاد خوردن در بارداری نیست. اما شما باید متعادل، متناسب و متوازن بخورید تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدنتان تامین شود.

همچنین بخوانید : نکات قبل از باردار شدن

بهترین تغذیه در زمانبارداری باعث وزن گیری مناسب شما درزمان بارداری میشود. مواد مغذی که ممکن است درزمان بارداری دچار کمبود این ریز مغذی ها شوید: آهن، فولات،B12، ویتامین A و ویتامینD . اغلب زنان در زمان  بارداری دچار کم خونی آهن میشوند که این کم خونی اغلب باعث کم وزنی کودکان در هنگام تولد میشود. مهم است که درزمان بارداری رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام