حلزون حیوان شگفت انگیز

حالت شب

حلزون حیوان شگفت انگیز

شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم حلزونها دندان دارند!در دهان کوچک حلزونها در حدود ۲۵۰۰ دندان، در اندازه ی بسیار ریز وجود دارد.قدرت این دندان ها به اندازه ای است که حیوان می تواند حیوانی مانند شیر را به برگی تبدیل کند.اگردر هنگامی که حلزون در حال خوردن غذا است،سرمان را به طرف دهان او نزدیک کنیم ،صدای غذا خوردنش را می شنویم.

حلزون میتواند ۳ سال بدون اب وغذا زندگی کند به اینصورت که مکانیزم بدن خود را به گونه ای تنظیم میکند که حداقل مصرف انرژیی را داشته باشد و بهترین راه حل خواب ۳ ساله است. البته حلزونها وقتی این کا را انجام میدهند که خشکسالی شده باشد. حلزون جانوری شگفت‌انگیز است. حلزون می تواند تا سه سال به نوعی در خواب فرو رود، حلزون هیچگاه گم نمیشود زیرا از غریزه ویژه‌ای برخوردار است که هر چه از جایگاه خود دور شود دوباره به راهنمایی این غریزه به همان محل باز می‌گردد. دیگر از شگفتیهای حلزون آن است که هر چند اندامش فقط حدود ۱۰ گرم وزن دارد ولی قادر است چیزی به وزن ۴۵۰ گرم را کشان‌کشان بر روی زمین به دنبال خود ببرد. دیگر از شگفتیهای حلزون، زبانش است. این جانور زبانی دارد که مانند سوهان صدها دندانه ریز بر روی آن روییده‌است. این همان آلت برنده حلزون است که با آن خوراکش را قطع و ریز ریز میکند. خوراک بیشتر حلزونها انواع گوناگونی از گیاهاناست.

حلزون حیوان شگفت انگیز ۱) حلزون موجودی کشنده تر از کوسه

هرچند که عجیب به نظر برسد ، حلزون ها در سال موجب مرگ ۱۰ هزار انسان می شوند در حالی که کوسه یا اسب های آبی در سال می توانند تا ۵۲۵ نفر را بکشند. دانشمندان اسپانیایی پس از انجام مطالعات به این نتیجه رسیدند که این حیوانات به ظاهر بی ضرر، حامل شیستوزومیازیس که بیماری خطرناک کشنده ناشی از کرم های انگلی است، هستند. دانشمندان می گویند که حلزون ها آب ها را با انگل های خود آلوده می کنند و هنگامی که این انگل ها از طریق آب وارد بدن می شوند به تخم گذاری در داخل بدن انسان می پردازند که این امر منجر به بیماری کشنده می شود که علائم اولیه آن استفراغ خون و فلجی پاها است.

حلزون موجودی کشنده تر از کوسه

شیستوزومیازیس که قبلا با نام ‘بیلهارزیوسیس’ شناخته می شد، یک بیماری شغلی در روستاها است و در افرادی که به علت شغل کشاورزی، ماهیگیری و شالیکاری یا به دلیل نبود آب بهداشتی برای شستشو و حمام از آب غیر سالم استفاده می کنند، دیده می شود. در این رابطه ، ۵ گونه انگل شیستوزوما، عامل ایجاد بیماری هستند که در ایران ، تنها یک نوع آن شایع است و ‘شیستوزوما هماتوبیوم’ (نوع ادراری ) نام دارد. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تخمین می زنند که ۱۶۰ میلیون نفر انسان در جهان ، به این بیماری آلوده هستند . در این مورد ، حیوانی که بیشترین عامل مرگ انسان ها در جهان است، مار است که هر ساله حدود ۵۰ هزار نفر را می کشد، پس از مار، گاز گرفتگی سگ های هار و نیش پشه ‘ تسه تسه’ به ترتیب موجب مرگ ۲۵ هزار و ۱۰ هزار انسان می شوند . بر خلاف این حیوانات ، کوسه ها ، شیرها و اسب های آبی در سال به ترتیب ۱۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ نفر را می کشند .

حلزون حیوان شگفت انگیز ۲) حلزون ها چه میخورند

حلزون های زمینی از گیاهان ، قارچ ها وجلبک ها لذت می برند. آن ها به طور طبیعی در جایی که گیاه باشد جمع می شوند. می توانید برای حلزون خود گیاهانی مانند کاهو ، برگ های قاصدک ، خیار و هویج تهیه کنید. حلزون های آبی عمدتا از جلبک ها و گیاهان مرده تغذیه می کنند. اما برخی گونه ها از ماهی های مرده نیز تغذیه می کنند. اگرچه این مسئله باعث می شود که آن ها تمیز کننده های خوبی برای آکواریوم باشند اما اگر تحت کنترل نباشند باعث می شود که کل آکواریوم را تصاحب کنند.حلزون های آبی گیاهان تازه نیز میخورند اما گیاهان مرده را ترجیح می دهند و بیشتر مرده خوار هستند.

حلزون حیوان شگفت انگیز ۳) نحوه ی نگهداری حلزون در خانه

برای نگهداری حلزون ها آکواریوم ها انتخاب مناسبی هستند ولی شاید گران باشند. اگر دنبال یک گزینه ارزانتر می گردید، یک فضای نگهداری جعبه مانند انتخاب کنید. بعد روی دریچه ی محل نگهداری را سوارخ کنید، یا اینکه خودتان با تخته سه لا و چیزهای دیگر محفظه ای را برای نگه داری از حلزون ها بسازید.از انگشت شستتان برای اندازه گیری استفاده کنید ، اندازه های مناسب چیزی در حدود ۱۰برابر اندازه ی صدف حلزون برای ارتفاع، و ۸ برابر صدف حلزون برای طول و عرض محفظه است. اگر بیشتر از یک حلزون نگهداری می کنید ، بهتر است که این اندازه ها را افزایش بدهید.

حلزون خانگی

 نکته ی دیگر این که لایه ای به عنوان بستر اضافه کنیم خاک گلدان بدون کود بهترین انتخاب است. شما باید خاکی را بخرید که به آن هیچ ماده ی شیمیایی و یا کود هایی با(درجه ی بازی یا اسیدی بودن) بالاتر از ۷ اضافه نشده باشد. چند سانتی متر از خاک کافیست. حلزون ها در زیر خاک حسابی تونل می سازند!جایی برای پنهان شدن حلزون قرار بدهید: از آنجا که حلزون ها موجوداتی شبانه هستند، مکان هایی را برای پنهان شدن احتیاج دارند. بعضی از حلزون ها با اینکه در خاک تونل حفر کنند یا حتی زیر صدفشان قایم شوند مشکلی ندارند و راحت هم هستند ، اما این فکر خوبیست که جایی اضافه برای پنهان شدنشان هم قرار بدهیم. و برای این کار می توانید از یک گلدان کوچک استفاده کنید.

حلزون حیوان شگفت انگیز  ۴) ظاهر حلزون ها

بدن حلزون شامل قسمت‌های زیر است: سر که دارای یک جفت بازوی حسی است، یک پای شکمی و پهن عضلانی که نوعی عمل خزیدن را انجام می‌دهد و یک توده احشایی پشتی و گنبد مانند که بیشتر اندامهای داخلی در آن جای داشته‌اند. (حلزون معمولاً صدف دارد اما برخی از گونه‌های بی‌صدف آن نیز مشاهده شده‌است. چشم حلزون معمولاً بر روی دو تا شاخک بر روی سر آن قرار گرفته‌است.) مرحله لاروی حلزون ولیگر نام دارد که مجهز به یک کمربند مژکی ظریف است و آن را به عنوان عضو شنا بکار میبرد. قسمت پشتی ولیگر بعداً کاملاً بزرگ میشود و توده احشایی در حال رشد به سمت پشت برآمدگی میبابد. اما این رشد رو به بالا در طرف راست و چپ بطور یکسان صورت نمیگیرد و نتیجه آن پیچ‌خوردگی توده احشایی و صدفی است که روی این توده را میگیرد.

ظاهر حلزون ها ۱) راه رفتن حلزون ها

حلزون با آنکه پا ندارد ولی خیلی راحت بر روی زمین جابجا می‌شود. حلزون را نرمتنی شکمپا می‌نامند چرا که در حقیقت تمام قسمت زیرین بدنش، پای آن بشمار می‌رود. پس حلزون پایی دارد بسیار پهن و صاف و به کمک عضلات آن خود را بر روی زمین می‌لغزاند و به این گونه روی زمین راه می‌رود.این جانور برای آنکه حرکات خود را آسان‌تر انجام دهد، از غده‌هایی که در پا-شکم خود دارد ماده‌ای چسبناک می‌تراود و جاده خود را لیز و هموارتر می‌کند. این مادهٔ چسبناک باعث می‌شود تا حتی اگر حلزون از روی یک لبه تیغ عبور کند بدنش آسیبی نبیند و در صورت عبور از یک سطح لیز نیز سر نخورد.

حلزون

ظاهر حلزون ها ۲) تولید مثل حلزون ها

حلزون هم نر و هم ماده است بنابراین می‌تواند در یک زمان هم تخم و هم اسپرم را تولید کند. البته برای بارور کردن تخم‌ها، حلزون‌ها باید اسپرم‌های خود را با یکدیگر مبادله کنند. حیوانی که هم نر و هم ماده‌است، هرمافرودیت نام دارد. حلزون قهوه‌ای رنگ باغچه‌ای، در یک زمان حدود ۸۰ تخم کروی زرد یا سفید رنگ بر روی خاک سطحی باغچه می‌گذارد. حلزون می‌تواند بیشتر از ۶ بار در سال تخم ریزی کند. حدود دو سال طول می‌کشد تا یک حلزون بالغ شود.

ظاهر حلزون ها ۳) رشد و پوسته حلزون ها

رشد رو به بالای حلزون ها  سبب می‌شود که لوله گوارشی به شکل U درآید و مخرج کاملاً به دهان نزدیک شود.در نتیجه فضای جبه در جلو و در بالای سر قرار می‌گیرد، آبششها جلویی می‌شوند، مخرج سوراخهای دفعی و تناسلی همه همگی در جلو قرار می‌گیرند و به فضای جبه باز می‌شوند. لوله گوارشی از شکل U به صورت یک قطعه درمی‌آید و قلب می‌چرخد.این تحول حلزون ها نوعی سازگاری با روش زندگی است. حلزونها با عقب کشاندن بدن به درون صدف از خود محافظت می‌کنند و چون صدف یک دهانه بیشتر ندارد، بازشدن دهان و مخرج در یک جا نوعی مزیت محسوب شده و دهان نزدیکتر به زمین خواهد بود. در عین حال با این پیچیدگی قسمت‌های سنگین بدن از سر راه دور شده، در روی قسمت عقبی بدن واقع می‌شوند. در نتیجه مرکز ثقل طوری جابجا می‌شود که حرکت شکم پای صدف‌دار آسانتر شود.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام