تمرین برای قوی کردن چشم

حالت شب

شاید باورتان نشود اما همانگونه که بدن انسان به ورزش احتیاج دارد، چشم ها نیز نیازمند آن هستند. با تمرین برای قوی کردن چشم میتونید پیرچشمی خود را به تعویق بی اندازید و بندانید که فرد با تقویت عضلات، میدان دید بیشتری کسب کرده و کمتر در معرض ضعف بینایی قرار میگیرد. اگرچه کار با کامپیوتر موجب خستگی چشم ها می شود ولی با افزایش سن، بینایی تحت تأثیر قرار گرفته و قدرت انطباق کاهش پیدا می کند بنابراین افزایش قدرت عضلات تشکیل دهنده چشم برای تقویت بینایی اهمیت زیادی پیدا می کند.با فارسی خوان تا انتهای این مطلب مفید باشید.

انجام روزانه یکسری تمرینات ورزشی خستگی چشم را کاهش داده و پیرچشمی را به تعویق می اندازد.

تمرین اول برای قوی شدن چشم

روی یک صندلی راحت بنشینید. کف دست ها را به یکدیگر بمالید تا زمانی که گرمای آن را احساس کنید. چشم ها را ببندید و آنها را با کف دست بپوشانید. از فشردن چشم ها خودداری کنید و اجازه ندهید کمترین نوری از لابه لای انگشتانتان عبور کند. اکنون روی فضای تاریک پیش روی تمرکز کنید و به مرور خاطرات خوشایند گذشته بپردازید. پس از سه دقیقه به طور آهسته چشم ها را باز کرده و هر چند ساعت یک مرتبه این تمرین را تکرار کنید.

تمرین دوم برای قوی شدن چشم

در تمرین بعدی ابتدا چشم ها را به مدت سه تا پنج ثانیه محکم ببندید و سپس بگشایید. این ورزش را روزانه هفت الی هشت مرتبه انجام دهید.

تاثیر دما برای تقویت چشم ها

یک حوله را در آب گرم قرار دهید و حوله ای دیگر را با آب سرد خیس کنید. یک حوله را به آرامی روی صورت بخصوص ناحیه ابرو، پلک و گونه قرار دهید و پس از مدتی آن را برداشته حوله دیگر را روی صورت قرار دهید اما دقت داشته باشید که حوله آخر مورد استفاده، سرد باشد. هر چند وقت یکبار حوله ای را در آب گرم خیس کرده و با آن گردن، پیشانی و گونه ها را ماساژ دهید.

هنگام انجام کار چشم ها را ببندید و پلک ها را با حرکات چرخشی انگشت بدون فشار بر چشم ها به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید. روزانه چند مرتبه چشم ها را جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بچرخانید.

تمرین

تمرینات دور و نزدیک بینی برای تقویت چشم

  1. هر چند ساعت دست از کار کشیده و به شیئی به فاصله ۵۰ متر دورتر برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه خیره شوید. سپس به آرامی نگاه خود را تغییر داده و به تماشای اشیای نزدیک خود بپردازید. این تمرین را پنج مرتبه تکرار کنید. به فاصله ۱۵ سانتی متری از پنجره بنشینید.
  2. یک علامت روی شیشه قرار دهید سپس چند دقیقه آن را تماشا کرده و چند دقیقه روی اشیای دورتر در آن طرف پنجره تمرکز کنید.
  3. یک مداد را روبه روی خود قرار دهید و به آهستگی آن را به نوک بینی خود نزدیک کنید. مداد را با چشم ها دنبال کرده و روی آن تمرکز کنید.
  4. روبه روی دیوار بایستید و بدون آنکه سرتان را تکان دهید سعی کنید با حرکات چشم نوشته ای را روی دیوار بنویسید.
همچنین بخوانید : تقویت چشم

تصور کنید روبه روی یک ساعت بزرگ ایستاده اید. اکنون به مرکز صفحه ساعت نگاه کنید سپس یکی یکی علامت های روی صفحه را تماشا کنید. این تمرین را بدون حرکت سر و حداقل ۱۲ مرتبه انجام دهید. در حال انجام این کار هر نیم ساعت دست از کار کشیده و به دورترین شیء قابل رؤیت اطرافتان که تباین و اختلاف وضوح کمتری با محیط اطرافش دارد بنگرید. چشم های خود را به بالا و پائین حرکت دهید. این تمرین را هشت مرتبه تکرار کنید و سپس حرکات را به چپ و راست تغییر دهید.

تمرین2

روش درست تمرین بستن چشم‌ها

  1. چشمان خود را ببندید.
  2. انگشت خود را روی هر چشم بگذارید.
  3. به‌آرامی برای دو ثانیه دستتان را روی چشم خود فشار داده و بردارید. ( زیاد فشار وارد نکنید )
  4. این کار را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.
  5. زمانی که دفعات تکرار تمام شد اجازه دهید چشم‌های شما خود را با نور محیط تنظیم کند.

روش درست تمرین چرخاندن چشم‌ها

  1. با یک حرکت دایره‌ای به‌آرامی چشم‌های خود را به سمت چپ بچرخانید.
  2. این کار را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.
  3. در حرکت دایره‌ای چشم‌ها را به راست بچرخانید.
  4. این کار را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.
همچنین بخوانید : رفع خستگی چشم ها

روش درست تمرین نگاه به طرفین

  1. برای این تمرین بایستید و یا بنشینید.
  2. تا جایی که می‌توانید به راست نگاه کنید ( فشار زیاد به چشمان خود وارد نکنید )
  3. این حالت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه‌دارید.
  4. برای ۵ تا ۱۰ ثانیه همان حالت بمانید.
  5. برای یک یا دو ثانیه چشم‌ها را به مرکز برگردانید.
  6. این تمرین را ده بار تکرار کنید.

تمرین3

روش درست تمرین چپ کردن چشم‌ها

  1. یک شی باریک مانند یک خودکار را برای تمرکز روی آن بردارید.
  2. خودکار را در جلوی صورت خود و در دورترین فاصله‌ی ممکن بگیرید.
  3. به‌آرامی خودکار را به بینی خود نزدیک کنید و با هر دو چشم به آن نگاه کنید.
  4. زمانی که خودکار به بینی شما رسید آن را دوباره به سمت عقب ببرید.
  5. این کار را برای ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.
  6. مانند وقتی که تلاش می‌کنید به چیزی در فاصله‌ی دور نگاه کنید چشمان خود را نیمه‌باز کنید.
  7. برای ۵ ثانیه در همین حالت بمانید.
  8. به‌اندازه‌ای که می‌توانید چشمان خود را بازکنید.
  9. برای ۵ ثانیه چشم‌ها را باز نگه‌دارید.
  10. این کار را ده بار تکرار کنید.

استفاده از دست‌ها برای گرم کردن چشم

  1. کف دست‌های خود را روی هم بمالید تا پوست آن گرم شود.
  2. کف دست‌ها را به‌آرامی روی چشمان بسته‌ی خود قرار دهید.
  3. برای ۵ ثانیه در این حالت بمانید.
  4. ۵ بار این کار را تکرار کنید.
  5. تمرکز دوباره عضلات چشم را آرام می‌کند

تمرین4

  1. شی ای را در فاصله‌ی ۳ متری خود قرار دهید و شی دیگری را در فاصله‌ی ۷ تا ۹ متری خود بگذارید. ( دو شی باید در یک راستا باشند )
  2. به سمت آن دو شی چرخیده، انگشت شست خود را مقابل صورتتان و در دورترین فاصله بگیرید و روی آن تمرکز کنید.
  3. انگشتتان را پایین آورده و به شی ۳ متری خود نگاه کنید.
  4. حالا به شی دیگر تمرکز کنید.
  5. به عقب برگشته و دوباره به شی اول در فاصله‌ی سه متری نگاه کنید.
  6. انگشتتان را دوباره جلوی صورت خود گفته و در دورترین فاصله‌ی ممکن نگه‌دارید. روی انگشتتان تمرکز کنید.
  7. برای ۵ تا ۱۰ بار این کار را تکرار کنید.

روش درست تمرین بستن واقعی چشم‌ها

  1. مانیتور را خاموش کرده و دور از هر منبع نور بنشینید.
  2. به پشتی صندلی تکیه داده و یا چند بالشت زیر سرتان بگذارید.
  3. چشم‌های خود را ببندید.
  4. برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید بسته باشند.
  5. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

تمرین5

دانستن نحوه عملکرد بینایی برای قوی کردن چشم

با فراگیری نحوه عملکرد بینایی می توان فهمید که برای تقویت بینایی چه کارهایی باید انجام داد. با علم این موضوع برای تقویت بینایی باید روش همیشگی دیدن و استفاده از چشمان را تغییر داد.

نمودار بینایی
با استفاده از یک نمودار بینایی و نصب آن بر روی دیوار می توان پیشرفت بینایی خود را اندازه گرفت.

استراحت دادن به چشم

استراحت دادن به چشمان از دیگر روش های تقویت بینایی است برای این منظور کف دو دست خود را بر روی هم بکشید تا گرم شود سپس کف دستان خود را که گرم شده است بر روی چشمانتان بگذارید تا آنها استراحت کنند. این کار را هر چند وقت یک بار در طول روز به ویژه زمانی که پشت رایانه نشسته اید، انجام دهید. همچنین می توانید برای آرامش دادن به چشمانتان هر روز از کمپرس های جایگزین سرد و گرم نیز استفاده کنید.

دو روش رفع خستگی چشم ها

  1. حفظ رطوبت
    حفظ توازن طبیعی رطوبت چشمان یکی از مهمترین مسائل در زمینه سلامت چشم است.
    چشمان خشک خارش پیدا می کنند قرمز شده و حتی دردناک می شوند. سعی کنید مرتب پلک بزنید حتی زمانی که به صفحه تلویزیون و یا رایانه نگاه می کنید.
  2. ورزش دادن به چشمان
    اگر می دانید که فعالیت ماهیچه ها باعث ورزیده تر شدن آنها می شود در آن صورت احتمالا می دانید که هر چقدر کمتر به ماهیچه ها ورزش دهید آنها را تنبل تر کرده اید. این موضوع در مورد چشم نیز صدق می کند.ورزش های خاصی وجود دارد که می توان برای تقویت ماهیچه های چشم انجام داد و این ورزش ها به تقویت بینایی کمک می کنند.

تمرین6
یکی روش دیگر برای ورزش دادن چشم این است که انگشت شصت خود را پنج اینچ (۱۲.۷ سانتی متر) دورتر از صورت خود نگاه دارید و بر روی آن تمرکز کنید و بعد از پنج ثانیه به فاصله دورتر نگاه کنید. این کار را هر از گاهی که وقت دارید انجام دهید.

افزایش انعطاف چشم

اگر ورزش می کنید باید بدانید که بعد از هر برنامه ورزشی انجام حرکات کششی و انعطافی مهم است. اگر حرکات کششی انجام ندهید و اگر بارها و بارها از چند ماهیچه استفاده کنید و از گروه ماهیچه های مخالف استفاده نکنید در آن صورت ماهیچه ها انعطاف خود را از دست خواهند داد.
اگر شغلی دارید که لازمه آن صرف مدت زمان زیادی در مقابل صفحه رایانه است باید هر از گاهی بر روی روی اشیایی که دورتر قرار گرفته اند تمرکز کنید و سعی کنید که برای مدت طولانی چشمان خود را بر روی یک هدف قرار ندهید.

کم کردن روشنایی صفحه رایانه

کم کردن میزان روشنایی صفحه رایانه می تواند به استراحت دادن به چشمان کمک کند اما در عین حال باید در نظر داشته باشید که روشنایی صفحه رایانه باید به اندازه باشد که مشکلی برای دیدن ایجاد نکند؛ علاوه بر این صفحه نمایش رایانه خود را باید به صورتی نگاه دارید که بازتاب نور مواجه نشوید.

استراحت دادن مکرر به چشم

اگر چشمان شما باید مدت طولانی بر روی یک وظیفه تمرکز کند. هر ساعت ۱۰ دقیقه به چشمان خود استراحت دهید تا از فشار بر چشم کاهش یابد و به چشمان فرصتی برای ترمیم داده شود.

همچنین بخوانید : سلامت چشم

کاهش تنش

سیستم بدن هر کسی واکنش متفاوتی به تنش نشان می دهد. چشمان مدام تحت فشار و استرس قرار دارند. هر چقدر بیشتر تلویزیون نگاه کنید، به رایانه بیشتر خیره شوید، بیشتر با بازی های تلفن همراه خود بازی کنید بیشتر چشمان خود را تحت تنش و استرس قرار می دهید. سعی کنید که بیشتر از نور طبیعی استفاده کرده و کمتر از ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید در نتیجه آن متعجب می شوید که بهتر مشاهده خواهید کرد.

اندکی بخوابید

تا کنون متوجه شده اید زمانی که برای مدت زیادی کار می کنید و به اندازه کافی نمی خوابید احساس خستگی و سردرد می کنید و دید شما تار می شود.
خواب برای تمام عملکردهای بدن مهم است و استراحت مناسب می تواند باعث تقویت بینایی شود زیرا خواب به ماهیچه های چشم که زیاد کار می کند اجازه می دهد که کاملا استراحت کنند.

عینک آفتابی بزنید

از دیگر اقداماتی که برای تقویت بینایی می توان انجام داد حفظ چشمان در برابر اشعه UVاست. برای این منظور با استفاده از عینک آفتابی مناسب می توان از چشمان در برابر اشعه UV حفاظت و در نتیجه بینایی را تقویت کرد.

چشمانتان را تغذیه کنید

چشمان نیز مانند سایر قسمت های بدن برای عملکرد خوب به تغذیه مناسب نیاز دارد. برای این منظور هویج، کلم پیچ، زغال اخته، زردآلو، و سایر غذاهای غنی از بتا کاروتن مصرف کنید زیرا آنها موجب تقویت بینایی می شوند.

آب بنوشید

بدن انسان به طور متوسط از حدود ۶۰ درصد و یا میزان بیشتری آب تشکیل شده است. اگر چشمان شما اغلب خشک ، خسته می شوند و دید تار پیدا می کنید سعی کنید مصرف آب خود را افزایش دهید.علاوه بر این نوشیدن آب برای کل بدن مفید است.

مصرف ویتامین هایی که برای بینایی مفید هستند

از دیگر اقداماتی که برای تقویت بینایی می توان انجام داد مصرف ویتامین هایی است که برای بینایی مفید هستد. برای این منظور باید مقدار زیادی ویتامین های A و C و همچنین لوتئین و zeaxanthin مصرف کرد. از سوی دیگر مصرف امگا ۳ را فراموش نکنید.

اسیدهای چرب امگا ۳ از مواد مغذی مفیدی هستند که به سلامت انسان کمک می کنند. بیشتر مردم می دانند که مصرف امگا ۳ برای سلامت قلب خوب است با این وجود بسیاری نمی دانند که مصرف امگا ۳ می تواند باعث سلامت شبکیه شود و روند کاهش دید مرتبط با افزایش سن را متوقف سازد.

مصرف آمینو اسیدها

مصرف آمینو اسیدها از دیگر اقدامات مفید برای تقویت بینایی هستند.آمینو اسیدها به ویژه تورین (Taurine) برای سلامت چشم ضروری هستند. آمینو اسیدها از چشمان در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و بافت چشم را سالم نگاه داشته و از زوال چشم جلوگیری می کند.

تمرین7

چند تمرین برای قوی شدن چشم

۱- روی یک صندلی بنشینید. دو کف دست خود را به هم بمالید تا گرم شوند. چشم های خود را ببندید و به آرامی دو کف دست خود را روی آن ها بگذارید، ولی روی چشم هایتان فشار وارد نکنید و روی بینی خود را نگیرید.

دقت کنید که هیچ نوری از بین انگشتان دست ها و فاصله بین لبه دست تا بینی، وارد چشم هایتان نشود. شاید هنوز اثراتی از رنگ ها را ببینید. سیاهی (تاریکی) مطلق را تصور کنید و روی آن تمرکز کنید.

به آرامی نفس عمیق بکشید و در مورد یک واقعه خوشایند فکر کنید و یا یک منظره دوردست را تصور کنید.

بعد از اینکه هیچ چیزی ندیدید غیر از تاریکی مطلق، دست هایتان را از روی چشم هایتان بردارید. برای مدت ۳ دقیقه و یا بیشتر این ورزش را تکرار کنید.
۲- چشم های تان را برای مدت ۳ تا ۵ ثانیه به طور محکم ببندید. سپس برای مدت ۳ تا ۵ ثانیه باز کنید. این ورزش را ۷ تا ۸ بار تکرار کنید.

نکاتی برای قوی شدن چشم ها

منظور از تمرکز کردن چشم در این مطلب، یعنی چشم دوختن است. چشمک زدن در حین انجام ورزش های چشم، از خستگی چشم جلوگیری می کند. هر موقع احساس خستگی چشم کردید، ورزش شماره یک برای شما مفید خواهد بود. بهتر است ورزش های چشم را به طور منظم انجام دهید، تا اینکه هر کدام را برای مدت زمان طولانی انجام دهید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ورزش چشم در هر یک ساعت بسیار مفید خواهد بود.

به عنوان مثال وقتی کامپیوتر شما می خواهد برنامه ای را باز کند و مدتی طول می کشد، شما می توانید کمی چشم های تان را ورزش دهید و بچرخانید. در ضمن باید بدانید چشم ها در انتهای روز خسته تر از ابتدای روز هستند. به طور منظم روی اشیاء و مناظر دوردست تمرکز کنید. شما می توانید پلک های چشم و فقط زیر چشم ها را ماساژ دهید.

هشدارهایی در مورد قوی شدن چشم ها

روی چشم های تان فشار وارد نکنید. اگر موقع انجام ورزش های چشم، لنز داخل چشم تان باشد ممکن است به داخل کره چشم فرو برود. همچنین لنز می تواند حرکت کند و یا خم شود و یا از چشم ها بیرون بیاید که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. قبل از انجام ورزش های چشم، دست های خود را با آب و صابون بشویید تا آلودگی دست ها وارد چشم ها نشود و آسیبی به آنها نرساند.

موقع انجام این ورزش ها مراقب باشید کسی جلوی شما نباشد و یا اینکه به آن شخص بگویید که ورزش چشم را انجام می دهید. در غیر این صورت ممکن است او فکر کند که شما دیوانه شده اید. اگر مشکل چشمی دارید، قبل از انجام این ورزش ها، با یک چشم پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است ورزش طولانی باعث خستگی بیشتر چشم ها و آسیب همیشگی آن ها شود.

هیچ تحقیق مستدلی ثابت نکرده است که این ورزش ها باعث بهبود مشکل بینایی می شوند. در کل هر چه شما چشم هایتان را بیشتر حرکت دهید بهتر می باشد . حرکت بیش از حد چشم می تواند عضلات چشم را تقویت کند و باعث چرخش بهتر خون در آن شود .

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام