رفتار جالب دلفین ها

حالت شب

رفتار جالب دلفین ها

حس می کند, می شنود, می فهمد و قدرت یادگیری خارق العاده ای دارد.دلفین‌ها علاوه بر اینکه آبزیان دوست‌داشتنی هستند در عین حال آینه تمام نمای اقیانوس‌ها نیز به شمار می‌روند و هر گونه تغییر در رفتار آنها، نشان‌دهنده دگرگونی در وضعیت کلی اقیانوس‌ها است.

برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۸ بود که مطالعه روی دلفین‌های خال‌دار توسط پژوهشگران آغاز شد. دلفین‌ها کوچکترین عضو خانوادهٔ وال‌ها هستند. وال‌ها نیز در زمرهٔ نهنگ‌های دندان‌دار قرار می‌گیرند. به‌صورت طبیعی دلفین نر کمی بزرگتر از دلفین ماده است و البته به‌طور قابل ملاحظه‌ای سنگین‌تر.طول زندگی دلفین‌ها به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد، مانند فعالیت‌های روزانه‌ آنها و همین‌طور مکانی که آنها در آن زندگی می‌کنند. متوسط طول عمر یک دلفین ممکن است حدود۲۰ سال باشد، اما طول عمر بعضی از آنها به ۴۸ سال نیز می‌رسد. برای تخمین سن دلفین‌ها از تعداد لایه‌های دندان‌ها استفاده می‌کنند. بیماری‌هائی که ممکن است یک دلفین به آنها دچار شود، بیماری‌های ویروسی یا عفونت‌های قارچی یا میکروبی است. علاوه بر این، دلفین‌ها ممکن است به مشکل‌های دیگری نظیر اختلال‌های تنفسی، گوارشی، زخم معده، تومور وبیماری‌های پوستی نیز دچار شوند. یکی از شگفت‌انگیزترین قسمت‌هاب بدن این موجود ترکیب و هماهنگی رنگ پوست آن است. پوست یک دلفین از رنگ‌های خاکستری، خاکستری سبز و خاکستری قهوه‌ای در پشت شروع و به رنگ سفید یا سفید صورتی در زیر شکم یا تنهٔ حیوان ختم می‌شود.

رنگ پوست دلفین

رنگ‌های متنوع پوست دلفین، او را در بیشتر مواقع از دست شکارچیان در امان نگه می‌دارد. وقتی از بالا به یک دلفین نگاه می‌کنیم، سطح مشکی (خاکستری) پشت او با سطح تاریک زیر آب یکی می‌شود و وقتی از پائین به او نگاه می‌کنیم، سطح سفید زیر شکم او با سطح روشن روی آب در هم می‌آمیزد و ما نمی‌توانیم در این مواقع دلفین‌ها را ببینیم. پوست دلفین مانند پوست بدن انسان بسیار حساس و ظریف است و با ضربه‌ای به راحتی صدمه می‌بیند. حس شنوائی و دستگاه شنوائی دلفین‌ها، بسیار حساس و پیچیده است. حس شنوائی در دلفین‌ها علاوه بر تشخیص صداها بر تعادل، چرخش و پیچیدن بدن به کار گرفته می‌شود. حس بینائی این حیوان هم در درون آب و هم در بیرون آب بسیار خوب است، به این دلیل که چشم دلفین‌ها قابلیت انطباق‌پذیری بالائی دارد.

رفتار جالب دلفین ها ۱) دلفین ها چه میخورند؟

گونه‌های دلفین بزرگ همانند وال‌های قاتل از پستانداران دریایی مثل شیرهای دریایی، لاک پشت‌های دریایی و خوک‌های آبی تغذیه می‌کنند.دلفین‌های سیاه که به آنها دلفین‌های شیلان گفته می‌شود اندازه‌ی نسبتاً کوچکتری دارند و رژیم غذایی آنها شامل گونه‌های کوچک‌تر ماهی، سرپایان و خرچنگ‌ها است.دلفین‌های پوزه بطری، ماهی‌های کوچک را می‌خورند و گاهی اوقات از سرپایان، خرچنگ‌ها، میگوها و مخلوقات دریایی کوچک دیگر تغذیه می‌کنند. آنها از دم خود برای شکار استفاده می‌کنند و همانند بیشتر گونه‌های دلفین‌ها ترجیح می‌دهند به صورت گروهی شکار کنند. دلفین‌های پوزه بطری اقیانوس اطلس، شاه ماهی و گربه ماهی مصرف می‌کنند.

از جمله عادات غذایی دلفین‌ها جمع شدن است که در آن دلفین‌ها غذای خود را شکار می‌کنند. این سبک شامل یک کار جمعی به شکل پوسته‌ی محافظ است تا دسته‌ی ماهیانی که در مرکز می‌پیچند توسط دلفین‌ها احاطه شوند. سپس نوبت هر دلفین می‌شود تا سریع هر چقدر ماهی که در توان دارد، قورت دهد در عین این که دلفین‌های دیگر محافظ می‌ایستند.برخی گونه‌ها از دم خود برای ضربه زدن به طعمه‌ی خود و بیهوش کردن آن، استفاده می‌کنند و آن را تا وقتی که از شکل می‌افتد، مصرف می‌کنند.غذا یک عامل محرک مهم برای حرکت و سفر دلفین‌ها به مسافت‌های طولانی، در نظر گرفته می‌شود. آنها به منطقه‌ای مهاجرت می‌کنند که در آن دمای آب مناسب و غذا در دسترس است.

رفتار جالب دلفین ها ۲) رفتار اجتماعی دلفین ها

دلفین ها پستاندارانی باهوش هستند که از رفتار دوستانه و متفاوتی با انسان ها برخوردارند اکنون این رفتار توجه محققان را به خود جلب کرده تا تحقیقات گسترده تری را در این رابطه انجام دهند.تحقیقات محققان موسسه HBOI در دانشگاه فلوریدای آمریکا نشان می دهد، دلفین ها نیز همانند انسان ها با دوستان خود معاشرت داشته و زمان زیادی را با دوستان خود سپری می کنند.محققان در تحقیقات خود الگوها و همینطور عملکردهای پیچیده ارتباطی و رفتاری ۲۰۰ دلفین را در مدت شش سال مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که دلفین ها نیز همانند انسان ها رفتارهای متفاوتی دارند و برخی از دوستان خود را بر دیگران ترجیح می دهند. برای مثال برخی از دلفین ها با برخی دیگر همراه هستند و از معاشرت با آنها لذت می برند اما از برخی دیگر دوری می کنند و تمایلی به برقراری ارتباط با آنها ندارند.

دوستی دلفین ها

اما نکته جالب توجه در این تحقیقات را می توان در این موضوع دانست که دلفین های پوزه دراز وقت بیشتری را صرف دوست یابی یا گذراندن زمان خود با دوستانشان می کردند.«الیزابت موردک»، دانشمند زیست شناس HBOI در این رابطه می گوید: «زندگی گروهی دلفین ها نیز شبیه انسان هاست. در شهرهای کوچک انسان های کمتری زندگی می کنند و در شهرهای بزرگتر نیز انسان های بیشتر. دلفین ها نیز از همین قاعده پیروی می کنند آنها در اجتماعات کوچک از تعداد کمتر و در مکان های بزرگ از گروه های بزرگتری برخوردارند.»

رفتار جالب دلفین ها ۳) هوش

دلفین ها موجودات بسیار باهوشی هستند و به دلیل داشتن ژن هایی مشابه با ژن های انسان، ویژگی های انسان مانند زیادی دارند. دلفین ها می توانند خود را در آینه تشخیص دهند و مفاهیمی مانند “صفر” را متوجه می شوند. این توانایی ها معمولا به شانپانزه ها و انسان ها نسبت داده می شود. مغز دلفین ها دارای ساختاری پیچیده است که توانایی تفکر منطقی و آگاهانه را در این حیوانات ایجاد می کند.از نظر بعضی محققان، شباهت دلفین ها به انسان از جهاتی مانند رفتار اجتماعی و ارتباطی، از شباهت میمون ها به انسان بیشتر است. اگرچه مغز دلفین ها با مغز انسان تفاوت های اساسی دارد، ولی این حیوانات توانایی ها و خصوصیاتی مانند انسان دارند، مثلا توانایی تشخیص مفاهیم انتزاعی، تشخیص تصویر خود در آینه و هم چنین دارای هویت اجتماعی هستند.

رفتار جالب دلفین ها ۴)ویژگی های خاص دلفین ها

دلفین‌ها با سبیل متولد می‌شوند،اگرچه پوست دلفین‌ها بسیار صاف به نظر می‌رسد اما آنها در مقطعی از زندگی خود یعنی در بدو تولد مقدار کمی مو شبیه سبیل درست مانند انسان‌ها پشت لب بالایی خود دارند اما به دلیل شنا کردن این موها به زودی زود می‌ر‌یزند.این تصور که دلفین‌ها به دلیل نداشتن تارهای صوتی با استفاده از دهان خود صدا تولید می‌کنند نیز اشتباه است چون تمام صدایی که ما از دلفین‌ها می‌شویم با کمک سوراخ بینی آنها تولید می‌شود در واقع دلفین ها تار صوتی ندارند.صدایی که از دلفین‌ها خارج می‌شد صرفا به منظور تبادل ارتباط عمومی و جهت‌یابی نیست بلکه آنها یکدیگر را از روی تفاوت در صدای منحصربه‌فرد می‌شناسند.  یک سوت اختصاصی و انحصاری دارد که در اجتماع آنها به عنوان یک اسم در نظر گرفته می‌شود.

برخی دلفین‌هایی که به آب‌های همسایه سفر می‌کنند اغلب سبب شکل‌گیری نژادهای تلفیقی از دلفین‌ها می‌شوند. دلفین‌ پهلوسفید بومی اقیانوس آرام یکی از همین نمونه‌هاست که از آمیزش دلفین و نهنگ شکل گرفته است. این پدیده در دلفین‌ها به دلیل ویژگی‌های معاشرتی، مهربان و کنجکاوانه‌ای که دارند، تعجبی ندارد.آنچه که دلفین‌ها در مشاهده اشیاء رنگی می‌بینند هنوز برای محققان ناشناخته است. اما مطالعات روانشناختی نشان می‌دهد دلفین‌ها قادر به دیدن طیف نور سبز نیستند که این به دلیل نداشتن سلول مخروطی بینایی طیف سبز در چشم آنهاست. به عبارت دیگر مطالعات رفتارشناسی پیش‌بینی می‌کند که احتمالا دلفین‌ها قابلیت دیدن رنگ‌ها را دارند اما کارشناسان معتقدند دلفین‌ها به نور واکنش نشان می‌دهند در حالی که در مقابل مشاهده رنگ، واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. دلفین‌ها همچنین به دلیل نداشتن ناحیه بویایی در مغز خود قادر به تشخیص بو نیستند و حس بویایی ندارند.

 

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام