طریقه استفاده از جعبه لایتنر

حالت شب

طریقه استفاده از جعبه لایتنر

کنکوری هستید یا یا هنوز کنکوری نیستید؟ کارمندید یا دانشجو؟ شغل آزاد دارید و اهل مطالعه اید؟ یا اصلا معلم هستید و با دانش آموزان سروکار دارید؟ از هر قشری که هستید اما نیاز به فکر و یادگیری مداوم دارید بی شک جعبه لایتنر برای شما یه معجزه ست برای طبقه بندی و یادگیری بهتر. برای یادگرفتن طریقه استفاده از جعبه لایتنر با فارسی خوان همراه باشید.

جعبه لایتنر یک جعبه با اندازه متوسط است که بسته به نوع محصول از چند طبقه با اندازه های غیر یکسان ساخته شده. جنس آن معمولا از پلاستیک فشرده و یا ام دی اف است و برای ذخیره سازی سازماندهی شده نت برداری ها از آن استفاده میشود.

لایتنر

استفاده از جعبه لایتنر

روز اول: در یک طرف کارت‌ها سؤال (لغت) و در طرف دیگرشان جواب (معنی لغت) را بنویسید. سوال و جواب‌ها را آن قدر مرور کنید تا حفظ شوید. تمامی کارت‌ها را در خانه اول (بخش ۱) قرار دهید.

روز دوم: همه سؤال‌های خانه اول را یک‌به‌یک مرور کرده و پاسخ دهید. کارت سؤالی را که صحیح پاسخ گفتید به خانهٔ فرعی قسمت دوم ببرید. کارت سؤالی را که نادرست پاسخ گفتید به خانهٔ اصلی اول برگردانید.

روز سوم: از خانه دوم قسمت اول شروع کنید. همهٔ کارت‌ها را بدون مرور یک قسمت جلو ببرید. زیرا زمان مرور آنها فرداست، نه امروز. در مورد خانه اول مانند روز قبل عمل کنید.

روز چهارم: از آخرین قسمت خانه دوم شروع کنید: سوال‌های روی کارت‌ها را بخوانید. اگر بلدید کارت را به خانه بعد منتقل کنید؛ و گرنه آن را از جعبه لایتنر خارج کنید! زیرا برای حفظ شدن بلند مدت باید کارت یک بار به طور کامل همه خانه‌ها را با موفقیت طی کند. بدون این که در میان راه با شکست مواجه شود. به همین دلیل بهتر است همواره با تعداد کارت نسبتا کم و وقت و علاقه کافی حفظ کنید. حال به سراغ قسمت قبلی رفته و همهٔ کارت‌ها را یک خانه بدون مرور به جلو ببرید. اکنون نوبت خانه اوّل است. طبق معمول عمل کنید. در نهایت همه کارت‌هایی را که در اثر فراموشی از جعبه خارج شده‌اند به جعبه بازگردانید.

لایتنر

روش کلی کار با جعبه لایتنر

  1. هر روز از آخرین قسمت شروع کنید.
  2. اگر قسمت فرعی ست، برگه‌های آن قسمت را به قسمت بعد منتقل کنید.
  3. اگر قسمت اصلی ست، برگه‌های آن قسمت را بردارید و از خود بپرسید.
  4. آنهایی را که بلدید به قسمت بعد منتقل کنید. آنهایی را که بلد نیستید از جعبه خارج کنید.
  5. اگر این آخرین قسمت است و قسمتی بعد از آن نیست، آفرین! زیرا شما موفّق شده‌اید این لغت‌ها را به خاطر بسپارید.
  6. حال به سراغ قسمت قبل از آن بروید و همین کارها را برایش انجام دهید.
  7. آنقدر ادامه دهید تا به قسمت اوّل برسید.
  8. پس از پایان جابجا کردن همهٔ قسمت‌های فرعی و مرور همهٔ قسمت‌های اصلی (که حدّاکثر ۵ تا در یک روز اند، لغت‌هایی را که از جعبه خارج شده‌اند با تکرار و کاربرد و روش‌های دیگر به خوبی حفظ کنید و به خانهٔ اول بیفزایید.

لایتنر

مزیت استفاده از جعبه لایتنر

جعبه لایتنر یک روش کارآمد برای فراگیری لغات و … می باشد که در آن از کارتهای نمایش یا همان فلش کارتها به نحو موثری استفاده می شود. این روش که توسط یک ژورنالیست علمی آلمانی به نام سباستین لایتنر (Sebastian Leitner) در دهه هفتاد میلادی ابداع گردید به شما کمک می کند تا بدون تلاش بسیار مطالب را از حافظه کوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت منتقل نمایید.

آزمایشات روانشناسان و نیز تجربه نشان می دهد حدود ۷۵% هر آنچه را که ما از بر می کنیم پس از حدود ۴۸ ساعت فراموش می کنیم. حتی پس از ۲۰ دقیقه ممکن است ۴۰% آن را فراموش کنیم!

تهیه جعبه لایتنر و فلش کارت

فلش کارت‌ها مجموعه ای از کارت‌های حاوی اطلاعات می‌باشند که سوال در یک طرف کارت و پاسخ آن در قسمت دیگر کارت نوشته می‌شود. بر روی فلش کارت‌ها میتوان از واژگان، فرمول‌ها، جدول تناوبی و هر چیز دیگری که می‌شود آن را به صورت پرسش و پاسخ یاد گرفت، نوشت.

فلش کارت‌ها کم حجم هستند به همین دلیل جابه جایی آن‌ها بسیار آسان بوده و در مکان‌هایی مانند مترو، تاکسی، مهمانی و منزل قابل استفاده می‌باشند و شما می‌توانید در هر زمان مطالب درسی را با آن‌ها مرور کنید. برای تهیه فلش کارت‌ها و گذاشتن آن‌ها در جعبه لایتنر میتوانید کاغذ A4 را هشت قسمت کنید و یا اینکه فلش کارت‌های آماده تهیه کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام