خشک کردن گل در خانه

حالت شب

خشک کردن گل در خانه

گل‌ ها عمر زیادی ندارند اما بعضی از این گل‌ ها خاطراتی از بهترین و شادترین روزهای زندگی هستند و یا گاهی آنقدر زیبا هستند که دوست داریم برای همیشه آنها را کنار خودمان داشته باشیم و در این مواقع است که میتوانید با خشک کردن گل خاطره ها را همیشه همراه خود داشته باشید. در این مطلب فارسی خوان میخواهیم روش های مختلف خشک کردن گل در خانه را به شما آموزش دهیم.

آویزان کردن دسته گل بر روی طناب

آویزان کردن دسته گل بر روی طناب

شما با استفاده از یک طناب می‌توانید دسته گل‌ های طبیعی را به سقف خانه آویزان کنید. برای این کار ابتدا انتهای گل‌ ها را با استفاده از یک طناب کوچک خوب ببندید، سپس به حالت برعکس روی طناب آویزان کنید. تا دو هفته گل‌ ها را به همین حالت نگه دارید. اگر احساس می‌کنید که گل‌ های آویزان نیاز به محافظت دارند، آن‌ها را با استفاده روزنامه بپوشانید.

روش شن و ماسه

برای این روش باید از شن ها ی ریز یا ماسه استفاده کنید ، مقداری شن یا ماسه تمیز و خشک را داخل لیوان یا جعبه ای بریزید و گل را روی شن یا ماسه قرار دهید و روی آن را مجدد شن یا ماسه بریزید ، روی جعبه یا لیوان را بپوشانید و به مدت ۳ – ۴ هفته کناری قرار دهید تا گل ها خشک شوند.

همچنین بخوانید : زیباترین دسته گل های هدیه

خشک کردن گل‌ ها با استفاده از سیلیکا ژل

بسیاری از صنایع الکتریکی از سیلیکا ژل (Silica Gel) به عنوان یک رطوبت‌گیر خوب برای محافظت از لوازم الکتریکی خود بهره می‌ برند. شما نیز با استفاده از این ماده می‌ توانید گل‌ های طبیعی خود را خشک کنید. برای اینکه بتوانید گل‌هایتان را به خوبی خشک کنید؛ یک سطل را انتخاب کنید و سپس به مقدار کافی سلیکا ژل را درون سطل بریزید و پس از آن شاخه‌ های گل را که از قبل ساقه‌ های اضافی آن را بریده‌اید را درون این ظرف قرار دهید و پس از آن روی گل‌ها سیلیکا ژل بریزید به صورتی که گل‌ها در زیر سیلیکا ژل دفن شوند.

فقط دقت کنید که دانه‌ های سیلیکا درون گلبرگ‌ ها نروند. وقتی این مراحل را انجام دادید، درب سطل را ببندید و آن را در گوشه‌ای خنک و دور از دسترس قرار دهید تا گل‌ ها به خوبی خشک شوند. شما می‌توانید Silica Gel را از صنایع دستی فروشی تهیه کنید و یا از فروشگاه‌های آنلاین به راحتی آن را تهیه کنید.

پرس‌ کردن

اگر فقط می‌ خواهید گل‌ ها را حفظ کنید، پرس‌کردن روش خوبی است و به‌ اندازه‌ ی خشک‌ کردن با هوا به فضا نیاز ندارد. توصیه می شود گل‌ ها را صبح‌ هنگام، درست قبل از اینکه به نهایت شکفتگی‌ خود برسند و عطر گل پراکنده شود، ببرید. گل‌ ها را داخل روزنامه یا در کاغذهای سفید و ساده یا کاغذ یا دستمال خشک‌ کن (هر کاغذی که بتواند رطوبت را جذب کند) قرار دهید و برگه‌ای دیگر از همان جنس روی آن بگذارید.

پرس‌ کردن

بعد، گل‌ ها را لای کتابی بگذارید و کتاب را ببندید. اگر خواستید، می‌توانید کتاب‌های دیگری هم روی آن بگذارید. این روش نیز چند هفته طول می‌کشد. روش پرس‌کردن برای قاب‌ کردن گل‌ ها و قرار دادن بین دو شیشه یا استفاده در جواهرات بسیار مناسب است.

خشک کردن گل با گلیسیرین

مقداری نمک را با ۲ لیوان آب جوش مخلوط کنید. سپس ۱ لیوان  گلیسیرین به آن اضافه کنید ، با قلمو تمام سطح گل را به این محلول آغشته کنید سپس روی دستمال کاغذی قرار دهید تا خشک شوند.

خشک کردن شیمیایی

روش ‎های شیمیایی نیز موثر هستند. در این روش‎ ها معمولاً ترکیبی از جوش شیرین، نمک، خاک رس یا مواد خشک کننده حرفه ‎ای استفاده می‎شود و گل‎ ها را کامل با مواد خشک کننده می‎ پوشانند و منتظر می‎مانند تا نمک و مواد دیگر همه رطوبت آن‎ها را جذب کنند. این روند می‎تواند تا ۶ هفته طول بکشد.

خشک کردن گل در فر

داخل ساقه گل سیم نازکی وارد کنید ، روی طبقه فر کاغذ روغنی یا توری نسوزی قرار دهید و گل ها را روی آن بگذارید ( سیم را داخل کاغذ یا توری کنید ، این کار برای ثابت ماندن گل و جلوگیری از تغییر رنگ گل لازم است ) ، فر را با دمای ۱۰۰ درجه روشن کنید و چند ساعت بگذارید گل ها داخل فر بمانند تا خشک شوند ، پس از خشک شدن اجازه دهید گل ها سرد شوند سپس روی انها اسپری مو بزنید.

خشک کردن گل در مایکروفر

خشک کردن گل در مایکروفر

اگر صبر ندارید که گل‌ ها چند هفته گوشه‌ ای بمانند و خشک شوند، این روشی است که باید از آن پیروی کنید. گل‌ ها را (بدون ساقه) در ظرفی مناسب مایکروفر قرار دهید. بهتر است گل‌ ها را با ترکیب شن و سیلیکا یا ترکیب بوره و آرد ذرت بپوشانید. در ظرف را نبندید، و مایکروفر را به‌ مدت یک دقیقه با بالاترین درجه روشن کنید. اگر در این مدت گل‌ ها خشک نشدند، همین کار را یک دقیقه‌ ی دیگر تکرار کنید تا خشک شوند. در آخر، بگذارید گل‌ ها یک روز در ترکیب باقی بماند تا کاملاً خشک شود.

خشک کردن با هوای خشک

شاید گران قیمت باشد  ولی می توانید با این روش گل ها را به روش طبیعی خشک کرد. گل در هنگام خشک کردن شکل اصلی خود را از دست داده و در برخی موارد بسیار تیره و یا سیاه و سفید تبدیل خواهد شد. و گل چند روز بعد از عروسی، دچار پوسیدگی می گردند. در حالی که گل رز می تواند با هوای خشک خشک شود، سوسن و ارکیده را نمی تواند با هوا ی خشک، خشک کرد.

همچنین بخوانید : تابلو فرش

گل های مناسب برای خشک کردن

گل سرخ محبوب‌ ترین (و احساس‌ برانگیزترین) گزینه برای یادگاری نگه‌ داشتن است، اما گونه‌ های گچ‌ دوست (Gypsophila)، میخک قرنفلی (carnation)، اکیناسیا (Echinacea) ، گل دگمه‌ای (Globe amaranth)، گل ادریسی (Hydrangea)، زبان پس‌ قفا (Larkspur) ، اسطخودوس (Lavender) ، سوسن (Lily) • گل صدتومانی (Peony) ، گل جاوید (Strawflower) (که در آن‌ها چند گیاه دارویی گل‌ دار نیز وجود دارد) هم برای حفظ و نگهداری به‌صورت خشک‌ شده مناسب هستند.

گل های مناسب برای خشک کردن

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام