نکات مهم افزایش قد کودک

حالت شب

نکات مهم افزایش قد کودک

در خانواده‌هایی که کوتاه قد هستند اگر فرزندانشان مورد مراقبت کوتاهی قد از جمله تغذیه قرار گیرند، نسبت به نسل قبل قد بلندتر می‌شوند.بحث کوتاهی قد کودکان مورد توجه برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت و کشورمان قرار گرفته است،در این مطلب قصد داریم شما را با عوامل مهم تاثیر گذار در قد کودک،آشنا کنیم.

دقت کافی در زمینه بهداشت و سلامت تغذیه کودکان ، عوامل ژنتیکی و تغذیه‌ای و محیطی در کوتاهی قد نقش دارند.نقش تغذیه در جلوگیری از کوتاهی قد بسیار مهم است که این موضوع در مناطق آسیب پذیر مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی مورد توجه جدی توسط پزشکان قرار نمی‌گیرد به دلیل اینکه باورشان بر این است که مسائل ژنتیکی در کوتاهی قد مؤثر است.در دوره رشد می‌توان با تغذیه روی عوامل ژنتیکی تاثیر گذاشت. در خانواده‌هایی که کوتاه قد هستند اگر مورد مراقبت کوتاهی قد قرار گیرند نسبت به نسل قبل قد بلندتری خواهند داشت، اگر در این زمینه اقدام جدی انجام نگیرد نسل‌های بعدی نیز در معرض خطر کوتاه قدی و سوء تغذیه قرار می‌گیرند.

نکات مهم افزایش قد کودک

مطالعات نشان داده است که اگر جمیع عوامل مورد مراقبت قرار گیرند می‌توانیم جامعه قد بلندتری داشته باشیم. غیر از درشت مغذی‌ها که کمبود آن‌ها در سوء تغذیه و کوتاهی قد مؤثر هستند ریزمغذی‌ها نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.ویتامین D ، روی و کلسیم اگر در زمان مناسب مورد تامین و پایش قرار گیرند، می‌توانیم اطمینان بیشتری برای جلوگیری از کوتاهی قد داشته باشیم، مصرف مواد لبنی باید جزو برنامه‌های تغذیه‌ای قرار گیرد.

نکات مهم افزایش قد کودک ۱) ورزش های مناسب

در استخوان های دراز صفحات رشدی وجود دارد که صفحه ای غضروفی است که بین ۲ قسمت اپی فیز و دیافیز استخوان های بدن قرار دارد و رشد طولی آنها را امکان پذیر می کند. این رشد از دوران جنینی آغاز و در انسان (حدود ۲۰ سالگی) با استخوانی شدن کامل آن خاتمه می یابد. سلول های غضروفی موجود در عمقی ترین لایه صفحه رشد با تکثیر و نمو خود مقدمات تشکیل بافت استخوانی را فراهم می کنند و به طول استخوان می افزایند. ورزش باعث وارد آمدن فشارهایی بر بدن می شود که این فشارها روی صفحات رشدی اثر می گذارند. اگر این فشارها شدید نباشد، باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخوان در نتیجه افزایش قد می شود ولی اگر این فشارها بیش از حد باشد، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات خواهدشد. بنابراین فرد رشد نخواهد کرد، نه اینکه قدش کوتاه شود.

ورزش های مناسب ۱) شنا

شنا یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌تواند به بلندتر شدن قد کودک شما کمک کند. شنا باعث کشیدگی ماهیچه‌ها می‌شود و اگر آن را از سن کودکی انجام دهید در رسیدن شما به قد مناسب کمک شایانی خواهد کرد. البته برای اثرگذاری،‌ باید حداقل ۲ ساعت در روز و ۴ تا ۵ روز در هفته شنا کنید.در بین انواع شنا، شنای پروانه تاثیر بیشتری بر افزایش قد کودک دارد  انجام حرکات این شنا به بلند تر شدن ستون فقراط کمک میکند.

فواید شنا برای کودکان

این ورزش جدای این که همزمان باعث تقویت اندام ها و عضلات می شود، ویژگی امکان تنفس بهتر کودکان را هم باید به آن اضافه کرد زیرا شنا باعث افزایش حجم ریه ها می شود.در کنار تمام این موارد، الگوی خواب شبانه کودکانی که شنا می کنند نیز بسیار منظم می شود و بالاخره این که نخستین چیزی که می توانید بعد از مدتی شنا در کودک خود مشاهده کنید، اعتماد به نفس و احساس استقلالی است که در کودک رشد پیدا می کند.

ورزش های مناسب ۲) والیبال

ورزش والیبال هم برای بلند شدن قد بسیار مناسب است. در ژاپن این نوع ورزش برای بلندشدن قد افراد استفاده شد و باتوجه به این که در این کشور افراد از نظر نژادی کوتاه قد هستند، برای بلند شدن قدشان به والیبال روی آوردند که پس از یکی، دو نسل صاحب افراد قدبلند شدند.

ورزش های مناسب ۳) حرکات کششی

تمرینات کششی با تمرکز بر روی عضوهایی که قابلیت رشد دارند مانند پاها و ستون فقرات در افزایش قد موثرند. استخوان‌ها در این نواحی با کمک غضروف‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند و تمرینات کششی باعث می‌شوند شما این غضروف‌ها را از حالت فشرده خارج کنید. آنچه که شاید ذکر آن ضروری به نظر برسد این است که حرکات کششی در سنین رشد می‌تواند بسیار مفید واقع شود اما بعد از سن رشد هم می‌تواند تا حدی تاثیر گذار باشد. برای مثال حرکت مار کبرا یکی از حرکات کششی است که به طور کامل برای ستون فقرات و کشیده شدن بدن طراحی شده است. هر چه بیشتر این تمرین را انجام دهید، تحریک بیشتری روی عضلات پشت، صورت گرفته و در نتیجه شاهد افزایش قد خود خواهید شد. برای انجام صحیح این حرکت ابتدا رو به شکم دراز بکشید، سپس کف دستان خود را به عرض شانه باز کنید، چانه خود را به سمت بالا گرفته و با کمر خود قوس ایجاد کنید. چانه را به سمت پایین آورده، قوس را از بین ببرید و دوباره حرکت را تکرار کنید.میزان توقف در این حالت در ابتدا از ۵ ثانیه شروع می‌شود و در جلسات بعدی به ۳۰ ثانیه می‌رسد.

ورزش های مناسب ۴) دوچرخه سواری

یک فوق متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دوچرخه سواری را بهترین ورزش برای قد بلند شدن معرفی کرد و گفت: افراد به منظور دستیابی به قد مطلوب در سنین رشد دوچرخه سواری کنند.بهترین سن برای قد کشیدن افراد را سنین بین ۱۰ تا ۱۷ سالگی دانست. بر اساس منابع علمی دخترها تا سنین ۱۸ سالگی و پسرها تا سنین ۱۹ سالگی قد می کشند. بهترین ورزشی که در قد بلندی افراد نقش آفرین است، دوچرخه سواری است و توصیه می‌شود افراد برای حصول قد بلندی بر حسب سن خود روزانه بین دو تا چهار ساعت دوچرخه سواری کنند.

ورزش های مناسب ۵) بارفیکس

 بارفیکس حرکتی ورزشی است که بدون هیچگونه عوارضی اگر به صورت روزانه و منظم و صحیح انجام شود باعث افزایش قد میشود.جالب است بدانید یکی از مهمترین عوامل کوتاهی قد نیروی جاذبه زمین است.بدن شما چه بخواهید و چه نخواهید در طی شبانه روز تحتا تاثیر این نیرو قرار گرفته و تحت فشار است.بهترین راهکاری که می توان برای این منظور پیشنهاد کرد بارفیکس زدن است. ورزش بارفیکس به گونه ای است که شما خود را از میله آویزان خواهید کرد و همین حالت آویزان شدن باعث می شود تا با کمک نیوری جاذبه وزن شما به صورت متعادل در میان سایر نقاط بدن تقسیم شود و باعث ایجاد کشش لازم در بخش های مختلف بدن خواهد شد.طبق تحقیقاتی که به عمل امده نشان داده که افزایش قد با بارفیکس امکان پذیر است و شما می توانید بین دو تا هشت سانتی متر شاهد رشد قدی خود باشید و این یعنی نتیجه ای بسیار شگفت انگیز و جالب. البته باید بدانید که این ورزش باید به صورت کاملا صحیح و در عین حال منظم و در طی یک دوره انجام شود تا بتوانید نتایج انرا مشاهده نمایید.

نکات مهم افزایش قد کودک ۲) تغذیه

مهم‌ترین عامل محیطی تاثیرگذار روی قد نوع و میزان تغذیه است. پیروی از یک رژیم متنوع و متعادل شرط لازم برای دستیابی به حداکثر استعداد ژنتیک برای افزایش طول استخوان‌هاست. پروتئین به خصوص نوع حیوانی آن از اجزای اصلی مورد نیاز برای رشد است. گوشت و تخم‌مرغ منبع اصلی تامین پروتئین حیوانی هستند.متخصصان تغذیه مصرف روزانه ۱۵۰ گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، ۲ تا ۳ لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات را توصیه می‏کنند
کلسیم نیز عنصر اصلی در ترکیب استخوان بوده و بدون رسیدن میزان کافی آن در رژیم غذایی، رسیدن به بالاترین ظرفیت وراثتی طول استخوانی میسر نیست. شیر و لبنیات همچنین کلم و مرکبات از منابع اصلی این عنصر هستند. علاوه براین، ترشح هورمون‌های موثر در رشد و ساخت بستر استخوانی و عضلات، مستلزم تامین ویتامین‌ها و عناصر دیگری مانند روی، منیزیوم، آهن و فلوئور است.

تاثیر تغذیه بر قد کودک

بدن  برای ترمیم ، ادامه فعالیت و سلامت بافت ها نیاز به انرژی دارد و در این انرژی را صرف رشد می نماید. برای کودکانی که کمبود دریافت انرژی دارند شاید حتی انرژی مورد نیاز برای حفظ بدن نیز به سختی در دسترس بافت ها خصوصا بافت های با مصرف انرژی بالا قرار گیرد. بنابراین انرژی کافی رشد فقط به صورت مقطعی و در مواقعی خاص تامین گردد. ادامه این روند نتیجه ای جز کاهش رشد و افول نمودار رشدی می گردد. انرژی در پروتئین ها ، کربوهیدرات (قندها) و چربی ها یافت می گردد. پس برای کسب رشد مناسب و افزایش قد بیش از هر چیزی کودک شما نیاز به دریافت انرژی از منابع مناسب و به اندازه ی مناسب دارد. مثلا دریافت زیاد مواد غذایی چرب و شیرین بیشتر سبب فربه شدن ، افزایش وزن و چاقی کودک می گردد تا افزایش قد. بنابراین با دریافت مناسب و به اندازه ی گروه های غذایی زیر نظر متخصص تغذیه می توانید رشد کودک خود را بهبود بخشیده و اصلاح نمایید.

نوجوانی دوره ی مهمی در ساخت اسکلت بدن است. بنابراین در این دوره باید کلسیم بیشتری جذب شود. یعنی اینکه روزانه ۵ مرتبه مواد غذایی حاوی کلسیم مانند ماست یا پنیر و غیره مصرف شود. با همین کار ساده علاوه بلند قد بودن می توانید امیدوار باشید که دچار پوکی استخوان زودرس نشوید. بدون شک مصرف شیر برای کودکان کم سن ضروری است. اما نباید بعد از سنین کودکی از مصرف آن غافل شد. توجه داشته باشید که تا سن نوجوانی مصرف شیر برای رشد شما لازم و ضروری است. محصولات لبنی مواد مغذی مفیدی مانند کلسیم، آهن و پروتئین ها را به بدنتان می رساند که برای رشد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین توصیه می کنیم روزانه چندین نوبت محصولات لبنی اعم از ماست و شیر و پنیر و غیره مصرف کنید. به عقیده ی برخی متخصصان نوجوانان باید روزانه یک لیتر شیر مصرف کنند تا قد بلندی داشته باشند. والدین نیز باید با دقت زیادی تغذیه ی بچه های در حال رشد را زیر نظر داشته باشند و آن ها را راهنمایی کنند.

نکات مهم افزایش قد کودک ۳) ژنتیک

دانشمندان دریافتند که عوامل ژنتیکی بر استخوانها تاثیر می‌‌گذارند و در نتیجه بر بلندی قد هم تاثیرگذار هستند.این عامل ژنتیک است که تعیین می‌‌کند استخوانی حتی در حد میلیمتر بزرگتر شود. قد تنها موردی نیست که ژنتیک بر آن تاثیرگذار است، بلکه ژنتیک برکلسترول خون نیز تاثیر دارد. معمولا فرمول ساده‌ای وجود دارد که با آن می‌‌توان قد کودک را تقریبا تعیین کرد، طبق این فرمول معدل قد پدر و مادر به اضافه ۶.۳۵ سانتیمتر برای کودک پسر است و برای دختر همین عدد را از معدل قد والدین کم می‌‌کنیم.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

  1. خیلی جالب و مفید بود.مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام