ورزش تنیس

ورزش تنیس ورزشی راکتی است که بین دو نفر (تنیس تک نفره) یا بین دو تیم دونفره (دوبل) بازی می‌شود. هر بازیکن تنیس راکتی دارد که دارای صفحه‌ای از شبکه توری است.در بازی تنیس بازیکنی یا تیمی که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده‌ است.ورزش تنیس ابتدا در بریتانیا و بیشتر میان اشراف‌زادگان رایج شد و سپس به سایر کشورهای انگلیسی زبان رفت و اکنون در همه کشورها بازی می‌شود. تنیس از ورزش‌های المپیک است.با فارسی خوان همراه باشید تا با ورزش تنیس آشنا شوید.

قوانین بازی انفرادی ورزش تنیس

تمام بازیکنان قبل از مسابقه‌ تنیس به تمرین ضربات می‌پردازند و در این میان زمان گرم کردن تنها ۵۰ دقیقه است. در ورزش تنیس بازیکنی که برنده چرخش راکت و یا پرتاب سکه باشد می‌تواند انتخاب کند که زننده یا گیرنده باشد و یا کدام زمین تنیس را می‌خواهد  می‌تواند انتخاب کند که اول حریف تصمیم بگیرد و بازیکن دیگر تنها قادر به قبول مواردی است که برنده سکه انتخاب نکرده باشد.

همچنین بخوانید : ورزش زومبا وتناسب اندام

برای آغاز گیم زننده سرویس پشت بیس لاین در سمت راست علامت مرکزی به نحوی می‌ایستد که در فاصله بین علامت مرکزی و خط کناری انفرادی قرار گیرد و نیز رو به تور باشد.نیز قوانین بازی انفرادی ورزش تنیس می باشد.

وسایل مورد نیاز  ورزش تنیس

در ورزش تنیس بدون توجه به سطح مهارتی افراد، تمام بازیکنان تنیس نیازمند ابزار یکسانی برای بازی خود هستند. اگر چه ممکن است این تجهیزات تنیس در کیفیت و یا قیمت متفاوت باشند اما به هر حال راکت، زه، توپ، کفش و لباس تنیس از ضروریات فعالیت تنیس به شمار می‌روند، در ادامه پیشنهاداتی چند در مورد خرید، استفاده و مراقبت از این لوازم آورده شده است.

کفش ورزش تنیس

اگر به دنبال بازی و یا تمرین تنیس در زمینی نرم و یا از خاک رس هستید کفش هایی را انتخاب کنید که نرم و انعطاف‌پذیر باشد. حتی بازیکنان جدی هم می‌توانند ماه‌ها از یک جفت کفش در زمین نرم استفاده کنند. اگر در زمین سخت بازی می‌کنید کفش ورزش تنیس شما نباید دارای زیره‌های انعطاف‌پذیر باشد چون به سرعت پاره می‌شود.

جوراب ورزش تنیس

 هرگز از جوراب های کتانی برای بازی تنیس استفاده نکنید. جوراب های کتانی نه تنها در جذب رطوبت پا مفید نیست بلکه به سرعت چین‌خورده، دچار ساییدگی می‌شود و شکل خود را از دست می‌‌دهد.جوراب تنیسی که کنترل حرکتی کناری شما را تامین می‌کنند از پیچ‌خوردگی مچ پا به داخل و یا خارج جلوگیری می‌کنند و احتمالا مانع اسپرین مچ پا خواهد شد.

لباس ورزش تنیس

می‌توانید لباس وزش تنیس با کیفیت خوب و قیمت متوسط از فروشگاه‌های ورزشی، فروشگاههای با تخفیف ویژه و برخی از مراکز لوازم ورزشی حرفه‌ای بیابید. در مسابقات تنیس دانش‌آموزان دبیرستانها و کالج معمولا شلوار کوتاه و تی‌شرت تایید شده ویژه دبیرستان خود را می‌پوشند.

راکت ورزش تنیس

وقتی شما قصد خرید یک راکت ورزش تنیس را دارید زمانی را صرف اطلاع از نوع و کیفیت راکت کنید. برچسبها، کارتها و آویزه‌ها اطلاعات ارزشمندی را در زمینه سر راکت، سایز، طول، کشش زه، نرمی راکت تنیس و سایر ویژگی‌های مورد نیاز فراهم می‌کند.تقریبا در حدود ۳ چهارم از راکت‌های تنیس پرس شده هستند و از آلومینیوم و یا گرافیت سبک ساخته می‌شوند اما برای افراد مبتدی راکتهایی معمولی وجود دارند که تنها برای شروع تنیس مفید هستند.

توپ ورزش تنیس

در طی ۴۰ سال گذشته توپ های تنیس دستخوش تغییرات زیادی نشده است. حتی اگر هم شما یک مبتدی هستید باز از توپ های کم کیفیت در بازی استفاده نکنید. سعی کنید در اولین فرصت بهترین توپ تنیس قابل خرید را تهیه کنید.مارک تجارتی روی توپ تنیس هر چیزی که باشد شما باید به دنبال اطلاعاتی باشید که نشان‌گر تایید توپ از طرف USTA و یا فدراسیون جهانی تنیس باشد که این اطلاعات معمولا روی بسته پلاستیکی توپ ورزش تنیس موجود است.

امتیاز دهی ورزش تنیس

۱- پوینت : پوینت (نقطه) کمترین امتیاز که از صفر تا ۴۰ در هر گیم داده می شود.
۲- گیم : امتیاز پوینت بعد از ۴۰ تبدیل به یک گیم (بازی) می شود.
۳- ست : هر ۶ گیم یک ست نام می گیرد.
۴- مچ : امتیاز کل مجموعه یا مچ که از ۲ ست (تا حداکثر ۳ ست در مسابقات خاص) برای یک طرف بازی است.موارد امتیاز دهی ورزش تنیس می باشند.

تاثیر ورزش تنیس در زندگی

مهم نیست چه سنی دارید و چه مقدار توانایی دارید، سطح آمادگی جسمانی شما چقدر است و چه مدت است که تنیس بازی می‌کنید؛ پس از گذارندن مراحل مقدماتی و یادگرفتن نکات ابتدایی می‌توانید یک زمین تنیس اجاره کنید و با خانواده تنیس بازی کنید، با کمی تلاش شما هم می توانید از ورزش تنیس را شروع کنید و همراه تاثیر ورزش تنیس در زندگی خود ببینید.

تنیس و مصرف کالری

با تنیس بازی کردن هم ورزش هوازی انجام می‌دهید هم ناهوازی. فعالیت‌های هوازی باعث مصرف کالری و باعث خوش‌اندامی شما می‌شود. فعالیت‌های بی‌هوازی، حرکت‌های ناگهانی‌ای که در تنیس و مصرف کالری وجود دارد، باعث می‌شود که اکسیژن به طور بهتری در ماهیچه‌ها مصرف شود.

تنیس و تقویت عضلات

از قلب تا ماهیچه‌های پا و دست همگی در ورزش تنیس تقویت می‌شوند. برای هر حرکت ناگهانی، راه افتادن و ایستادن، عضلات پای شما تقویت می‌شوند. و همچنین کنترل کردن ضربه‌ی توپ با راکت نیاز به بازی تنیس و تقویت عضلات شده بازو نیز دارد.

تنیس و چابکی

با ورزش تنیس شما می توانید تعادل، چابکی، هماهنگی دست و چشم و زمان واکنش خود را بهبود ببخشید. شما باید بتوانید سرعت توپ را تخمین بزنید و بفهمید دقیقا در چه لحظه‌ای ضربه را به توپ وارد کنید. مهارت پیدا کردن در این زمان بندی، باعث افزایش هماهنگی بین چشم و دست می‌شود.

تنیس و افزایش عمر مفید

محققان و پزشکان در سرتاسر جهان معتقدند که تنیس یکی از سالم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در آن شرکت کنید، فوایدی مانند قوی کردن عضلات سالها به عمر شما اضافه خواهد کرد. از طرفی فعالیتی که مغز شما در طی بازی انجام می‌دهد باعث می‌شود ارتباطات جدید در اعصاب شما شکل گیرد و بازی تنیس و افزایش عمر مفید و رشد مغز را افزایش می‌دهد.

تنیس و ذهن

تنیس نیاز به هوشیاری و تفکر تاکتیکی و قدرت حل مسئله دارد. شواهد نشان می‌دهد که فعالیت‌های ذهن به هنگام بازی کردن، ممکن است ارتباطات جدیدی بین اعصاب برقرار کند و مغز شما را تقویت کند.بازیکنان تنیس و ذهن و اعتماد به نفس زیادی دارند، کمتر دچار استرس می‌شوند و اجتماعی هستند.

 تنیس و درس زندگی

تنیس به شما درس زندگی می‌آموزد.علاوه بر مهارت‌های ورزشی، اخلاق حرفه‌ای، مسئولیت‌پذیری، پذیرش اشتباه و نظم می‌آموزد. به شما می‌آموزد چطور رقابت سالم کنید و پیروز شوید. با فشارها و مشکلات پیش‌رو مقابله کنید. پیگیری مداوم ورزش تنیس و درس زندگی باعث ایجاد عادت‌های سالم زیستن می‌شود.

همچنین بخوانید : ورزش زومبا وتناسب اندام

تنیس ابتدا در بریتانیا و بیشتر میان اشراف‌زادگان رایج شد. در برخی از کشورها به آن تنیس میدانی می‌گویند تا از ورزش دیگری به نام تنیس شاهی که در سالن و در زمینی با ابعاد متفاوت بازی می‌شود.در ورزش تنیس بدون توجه به سطح مهارتی افراد، تمام بازیکنان تنیس نیازمند ابزار یکسانی برای بازی خود هستند.تنیس رابه عنوان عرصه ای برای آموزش و یادگیری در زندگی، نگاه کنید خیلی راحت تر با آن ارتباط برقرار می کنید. با بازی کردن تنیس میتوانید به راحتی به شک یا حتی ترس خود برای عمل کردن به فکرتان در لحظه غلبه کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.