ورزش های خطرناک در دوران بارداری

حالت شب

اکثر خانم های باردار از ورزش های خطرناک در دوران بارداری واهمه دارند. این در حالیست که ورزش روزانه نه تنها صدمه ای به اونها یا فرزندشان نمی زند بلکه حتی به جلوگیری از بسیاری از مشکلات دوران بارداری مثل پرفشاری خون در دوران بارداری، کمک می کند. همچنین، درد زایمان رو کوتاه تر کرده و احتمال زایمان طبیعی رو افزایش می دهد.

سن مادر یکی از عواملی است که باعث می شود مادر، بارداری پرخطری را تجربه کند. احتمال بروز فشار خون بالا یا دیابت بارداری مادر و رشد غیر طبیعی جنین با بالا بودن سن مادر، افزایش می یابد. دوچرخه سواری برای خانم های بارداری که به طور تخصصی این ورزش را دنبال نمی کنند به هیچ وجه توصیه نمی شود. به دوچرخه سوارهای حرفه ای هم توصیه می شود تا پیش از ورود به سه ماهه دوم خود این ورزش را به طور موقت کنار بگذارند.با فارسی خوان همراه باشید تا به بررسی نکات اساسی در این مورد بپردازیم.

ورزش های خطرناک در دوران بارداری-ورزش نکردن در بارداری

ورزش های خطرناک در دوران بارداری ۱) ورزش نکردن در بارداری

خانم باردار با احساس کمردرد تصور می کند فقط باید استراحت کند و با ورزش نکردن در بارداری،در حالیکه حرکات ورزشی آرام مثل پیاده روی و شنا و تحرک باعث کاهش اسپاسم عضلات، بهبود عمل ستون فقرات و کاهش درد می شود.ورزش در دوران بارداری باعث درد کمتر، زایمان بهتر و بهبود سریع تر بعد از زایمان می شود و همچنین مقدار انرژی بدن را افزایش می دهد.

ورزش های خطرناک در دوران بارداری ۲)  ورزش های پر خطر 

۱- نگه داشتن نفس هنگام ورزش‌های مختلف
۲- تمریناتی که احتمال افتادن در آنها وجود دارد مثل اسب‌سواری و اسکی
۳- ورزش‌های تماسی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و سافتبال ورزشی شبیه بیسبال
۴- هرگونه تمرینی که موجب ضربه خوردن به شکم شود مثل تکان خوردن و تغییر جهت سریع بدن حین ورزش
۵- تمریناتی که شامل بالا و پایین پریدن، طناب زدن یا دویدن می‌شوند

۶- خم شدن شدید زانو، دراز و نشست، بالا بردن هم‌زمان دو پا، کشیدن دست‌ها در امتداد پا
۷- حرکت هنگام تمرینات کششی
۸- تمریناتی که با تاب دادن و خم کردن کمر در حالت ایستاده همراه است.نیز از عوامل چه ورزش هایی در دوران بارداری پرخطر است می باشند.

ورزش های خطرناک در دوران بارداری ۳) دلایلی برای ورزش نکردن

۱- سابقه خونریزی و سقط جنین داشته اید.
۲- با کمبود آهن مواجه هستید.
۳- کودک شما کوچک و ضعیف باشد.
۴- فشار خون بالایی که با دارو درمان نشود.
۵- وزن زیاد در طول دوران بارداری.
۶- دوقلو باردار بودن.
۷- مشکل دیابت.
۸- شما در دوران بارداری فعلی احتمال زایمان زودرس یا سقط جنین داشته باشید.نیز دلایلی برای ورزش نکردن هستند.

ورزش های خطرناک در دوران بارداری -فعالیت هایی که نباید در دوران بارداری انجام داد

ورزش های خطرناک در دوران بارداری ۴) فعالیت های ممنوعه

اگر در دستۀ حاملگی‌های پرخطر قرار دارید، علاوه بر مراقبت‌های پزشکی، خود شما نیز باید برای پیشگیری از هر مشکلی، اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی را رعایت کنید. شما می‌توانید به خود و نوزادتان کمک کنید تا در حد امکان سلامت باشید. هر زن بارداری باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی غیرطبیعی برای خود و اطرافیان، علائمی را تحت نظر قرار بدهد که ممکن است برای بارداری خطرناک باشد.و فعالیت هایی که نباید در دوران بارداری انجام داد.

فعالیت های ممنوعه – ورزش های تماسی

فوتبال، بسکتبال و هاکی جزو ورزش های پرخطر بارداری و پر تنش هستند و احتمال ضربه دیدن شکم با توپ یا برخورد دو بازیکن با هم در آنها بسیار بالاست. حتی احتمال زمین خوردن نیز دارند. به هیچ وجه در دوران بارداری سراغ ورزش ها ی فوتبال و هاکی و بسکتبال نروید لذا ورزش های تماسی می باشند.

فعالیت های ممنوعه – اسکی در سراشیی

اسکی به دلیل خطر سقوط و پرت شدن در سراشیبی ها جزو ورزش های ممنوعه دوران بارداری است. اگر خیلی به اسکی در سراشیبی علاقه دارید، بهتر است سطوح صاف یا شیب های بسیار کم را انتخاب کنید و توجه داشته باشید ممکن است به دلیل شکم بزرگ خود نتوانید به درستی تعادل خود را حفظ کنید. از اسکی کردن در کوه هایی با ارتفاع بیشتر از ۱۸۳۰ متر خودداری کنید زیرا احتمال کمبود اکسیژن برای خود و فرزند شما وجود دارد.

 فعالیت های ممنوعه– دویدن

اگر پیش از بارداری خود به طور حرفه ای ورزش دو را انجام نمی داده اید، اکنون زمان انجام این ورزش نیست.البته دویدن آر ام خیلی اشکالی ندارد.پس از ورود به سه ماهه دوم بارداری، هنگامی که خطر سقط جنین افزایش می یابد، باید با احتیاط بسیاری بدوید. باید از گرم شدن بیش از حد بدن خود نیز جلوگیری کنید و آب زیادی بنوشید تا آب از دست رفته در نتیجه عرق را جایگزین کنید.

فعالیت هایی که نباید در دوران بارداری انجام داد - تنیس

فعالیت های ممنوعه – تنیس

اگر پیش از بارداری تنیس بازی می کردید، پس از آن نیز می توانید خیلی آرام و با احتیاط بازی کنید. البته ممکن است در حفظ تعادل و ایستادن های ناگهانی دچار مشکل شوید و باید حواستان به قدم هایی که بر می دارید، باشد. با ورود به سه ماهه دوم و سوم به دلیل بزرگ شدن شکم، انجام ورزش تنیس بسیار سخت می شود.

پنج تا ده درصد بارداری ها را بارداری پرخطر می گویند. در شرایطی که حیات یا سلامت مادر و جنین در معرض خطر قرار گیرد، به آن بارداری پرخطر یا مشکل ساز می گویند. تخمین زده می شود از هر چهار مادر باردار یکی از آنها بارداری پرخطر را تجربه کرده است.گاهی اوقات این بارداری ها منجر به تولد زود هنگام نوزاد می شود. در تولد زود هنگام سلامت نوزاد نارس در معرض خطرات بیشتری قرار دارد.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام