چطور خجالت خود را کنار بگذاریم

حالت شب

چطور خجالت خود را کنار بگذاریم. خجالت یا کم رویی از احساس بدی که فرد در مقابل اطرافیان دارد.افراد درونگرا بیشتر خجالتی هستند و نمی توانند اخساسات خود را بازگو کنند.همه ما به دلایل مختلف و درجات متفاوتی این حس را تجربه می‌کنیم؛ در بیشتر موارد این دلایل مشترک اند. برای دانستن راهکار های مقابله با خجالت و کم رویی با فارسی خوان همراه باشید.

چطور خجالت خود را کنار بگذاریم ۱) شناخت ریشه ی کم رویی

انسان‌ها در ابتدای خلقت‌‌شان و زمانی که در محل امنی با عنوان غارها زندگی می‌کردند، همواره در معرض تهدید و خطر از ناحیه‌ی حیوانات و همچنین انسان‌های دیگر بودند و همین موضوع باعث شکل‌گیری این دو واکنش یعنی مبارزه و فرار در مغز آنها شده بود.زمانی که انسان غریبه‌ای یا حیوانی به جلوی غار یعنی محل امن زندگی آنها می‌آمد، اگر توان مبارزه با آن انسان یا حیوان را در خود می‌دیدند، با آنها مبارزه می‌کردند و اگر جرأت مبارزه نداشتند، فرار را بر قرار ترجیح می‌دادند.

پس از مدتی انسان‌های اولیه برای روابط خودشان خصوصاً اینکه به همنوع خودشان بفهمانند که تمایلی به جنگ ندارند، قراردادی را وضع کردند. در این قرارداد به این راه‌حل پرداختند که اگر به سمت همدیگر دست‌شان را دراز کردند، یعنی قصد جنگ و مبارزه ندارند که البته این قرارداد هنوز هم با عنوان سلام و احوال‌پرسی وجود دارد. در واقع تا حدودی حس انزوا طلبی و کم رویی ما ریشه در ژنتیک ما دارد.

شناخت ریشه ی کم رویی – ریشه های خجالت

ریشه های خجالت عبارتند از: مقایسه کردن خود با دیگران‌، خود کوچک‌بینی‌، احساس تنهایی‌، ترس از طرد شدن و مسخره شدن و مقبول واقع نشدن، بزرگ پنداشتن عیب‏های جسمانی یا درونی، اشتباه گرفتن فروتنی با کم رویی و نبود اعتماد به نفس وغیره. مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند به ما کمک کند تا حس خجالت را درک کرده و مدیریت کنیم این است که این احساس، یک ریشه ندارد و همه‌ی کسانی که خجالتی هستند، به یک شکل و یک علت خجالتی نیستند.

خجالت

البته این علت‌ها روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند؛ اما وقتی به تنوع آنها توجه کنیم می‌توانیم بفهمیم که در هر مقطع زمانی، فشار کدامیک از آنها را بیشتر تحمل می‌کنیم و بر همین اساس، روش‌های مناسب و مطلوب را انتخاب کنیم. لیستی از موقعیت هایی را که موجب اضطراب شما می شود، تهیه کنید آنها را مرتب کنید تا اولین چیزهایی که باعث کمترین اضطراب شما می شوند، اول باشند و کسانی که بیشترین اضطراب را به شما وارد می کنند،

آخرین باشند.هنگامی که همه چیز را در شرایط خاص قرار می دهید، به نظر می رسد این کاری است که می توانید با آن کنار بیایید و حتی با موفقیت. حالا آنها را طبق راحت تر انجام دادنشان مرتب کنید ؛ مثلا “صحبت در مقابل مردم” ممکن است یک پرتاب باشد، اما شما می توانید راحت ترش کنید. صحبت کردن در برابر کسانی که قدرت بیشتری از شما دارند؟ صحبت کردن با کسانی که برایتان جذابیت دارند؟ هر چه مشخص تر باشد، شناسایی وضعیت برایتان آسان تر خواهد بود که از طریق آن کار کنید.

چطور خجالت خود را کنار بگذاریم ۲) درمان کم رویی

متاسفانه افراد خجالتی بسیاری از موقعیت های خوب زندگی خود را صرفا به دلیل آنکه خجالتی هستند از دست می دهند. ممکن است یک فرصت شغلی یا فرصت آشنایی با افراد جذاب را از دست بدهند یا نتوانند در مقابل دیگران از خود دفاع کنند. برای غلبه بر کم رویی راهکار هایی وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

درمان کم رویی – تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید

مستقیما به چشم‌های طرف مقابل نگاه کنید و لبخند بزنید. چنین کاری از نظر بسیاری از افراد آسان و پیش پا افتاده است ولی برای خجالتی‌ها می‌تواند مثل یک کابوس باشد. بنابراین از امروز تمرین را شروع کنید، در روز حداقل به چشم‌های ۳ نفر نگاه کنید، لبخند بزنید و بگویید «سلام».

تماس چشمی

درمان کم رویی – زبان بدنتان را تغییر دهید

اکثر خجالتی‌ها سرشان را پایین می‌اندازند، به زمین نگاه می‌کنند، قوز می‌کنند و دست‌هایشان را در جیب قرار می‌دهند. سعی کنید زبان بدنتان را تغییر دهید. تماس چشمی برقرار کنید، هنگام راه رفتن به بالا نگاه کنید، به روشنی و با قاطعیت صحبت کنید، وقتی صحبت می‌کنید دست‌هایتان را حرکت دهید، وقتی با شما حرف می‌زنند سر تکان دهید و صاف بایستید. این کار به تمرین نیاز دارد بنابراین کار خود را با کسانی شروع کنید که آن‌ها را می‌شناسید و با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید.

درمان کم رویی – تظاهر کنید که خجالتی نیستید

بعضی اوقات لازم است تظاهر کنید که احساس راحتی می‌کنید تا اینکه آهسته آهسته اعتماد به نفس خود را به دست آورید. اما این کار چگونه ممکن است؟ بهترین راه این است که به رستوران یا فروشگاهی بروید که با آن آشنا نیستید. چون افرادی که در آنجا هستند شما را نمی‌شناسند، می‌توانید هر طوری که دوست دارید رفتار کنید. قبل از اینکه از خانه خارج شوید، از خودتان بپرسید که شخصیت جدید شما چگونه رفتار خواهد کرد.

آسان‌ترین راه چیست؟ وقتی به سوپرمارکت می‌روید برای چند لحظه با فروشنده ارتباط برقرار کنید، یک مکالمه کوتاه داشته باشید و حتی با او شوخی کنید.

درمان کم رویی – بهترین ظاهر را داشته باشید

افراد خجالتی اغلب به گونه‌ای لباس می‌پوشند که توجه دیگران را جلب نکنند، مثلا مو‌هایشان را روی صورتشان می‌ریزند، یا کلاه نقابدار می‌گذارند و آن را روی چشم‌هایشان می‌کشند. یعنی به گونه‌ای سعی می‌کنند خودشان را پنهان کنند. اما اگر اعتماد به نفس کافی داشتید، چگونه لباس می‌پوشیدید؟ لزومی ندارد لباس‌های گران قیمت تهیه کنید. کافی است ظاهری آراسته داشته باشید و مطمئن باشید ظاهر آراسته اعتماد به نفس فرد را تقویت می‌کند.

ظاهر آراسته

مو‌هایتان را تمیز و مرتب نگه دارید، لباس‌های نو و شیک بپوشید و از عطرهای خوشبو استفاده کنید.قبل از اینکه از خانه خارج شوید، همه تلاش خود را بکنید تا خوب به نظر برسید و خودتان را دوست داشته باشید.

درمان کم رویی – خوش بینی را تمرین کنید

بسیاری از خجالتی‌ها نسبت به زندگی و سایر افراد نگاهی بدبینانه دارند. ممکن است کارتان را دوست داشته باشید ولی از برقراری ارتباط با دیگران خوشان نیاید. ممکن است نسبت به کسانی که از شما خوشحال‌تر یا موفق ترند دید بدی داشته باشید. مطمئنا آن ابر خاکستری بدبینی که با خود به هرکجا می‌برید، به عزت نفستان صدمه خواهد زد. پس دیدگاه‌ها و تفکرات منفی را کنار بگذارید و خوش بین باشید. به زودی در می‌یابید که وقتی نسبت به دیگران و دنیای اطرافتان دید مثبت تری داشته باشید، اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد.

درمان کم رویی – از دیگران یاد بگیرید.

وقتی با کسی روبرو می‌شوید که برون گرا، اجتماعی و خوش سر و زبان است، به طرز رفتار، گفتار و حرکات بدنش توجه کنید. چهره او هنگام صحبت کردن چه حالاتی دارد؟ چگونه عقاید و تفکراتش را منتقل می‌کند؟ سعی کنید بعضی از این نکات را در زندگی خود پیاده کنید. لازم نیست کسی را الگوی خود قرار دهید یا از او تقلید کنید، ولی توجه به رفتار دیگران به شما کمک خواهد کرد تا روش خاص خود را پیدا کنید.

آنچه در بالا گفته شد به شما کمک می‌کند تا بر خجالت خود غلبه کنید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. فراموش نکنید که قرار نیست معجزه اتفاق بیفتد و همه چیز یک شبه درست شود، ولی اگر از اراده کافی برخوردار باشید و نکات بالا را هر روز اجرا کنید، کم کم خواهید دید که خجالتتان ناپدید شده است.

درمان کم رویی –  فکر کنید که در مورد چه چیزی عالی هستید

هر کسی هدیه یا علم خاصی برای ارائه به جهان دارد و ممکن است فریاد نزند، اما درست است در مورد آنچه می دانید، آنچه می توانید انجام دهید، و آنچه که انجام داده اید، فکر کنید، به جای فکر و نگرانی در مورد ظاهرتان، صدایتان یا لباستان. به یاد داشته باشید که هر کسی، حتی “افراد زیبا” چیزی در مورد خود و یا زندگیشان دارند که دوستش ندارند.

اعتماد به نفس

هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا “مشکل” شما باید خجالت کشیدن و کمرویی باشد، در حالی که “مشکل” بقیه باعث خجالت و کمرویی شان نمی شود. هنگامی که روی این تمرکز می کنید متوجه مقدار زیادی آفر و پیشنهاد برای ارائه به هر گونه گروه یا موقعیت دارید.

درمان کم رویی – پذیرفتن شکست‌ها

بپذیرید که احتمال دارد از طرف دیگران پذیرفته نشوید؛ اما به خاطر داشته باشید که این بخشی از زندگی است و تمامی افراد آن را تجربه کرده‌اند. شکست بخشی از فرآیند یادگیری است و تو تنها نیستی. در زیر به چند نکته اساسی اشاره خواهیم کرد که از لحاظ ذهنی به شما کمک می‌کنند از قبل آماده پذیرش هر اتفاقی باشید. هرگز موضوع را شخصی نکنید. شما مقصر نبودید، فقط قرار نبود این اتفاق بیفتد و این بهترین اتفاق ممکن برای شما نبوده؛ پس اتفاق نیفتاده است.

از این موضوع درس بگیرید و فکر کنید تمامی اتفاقات، درس‌های زندگی هستند تا شما به انسان بهتری تبدیل شده و قوی‌تر شوید. اگر از شکست‌ها درس بگیرید، گویا هیچ‌وقت شکست نخورده‌اید و آنها را نعمت‌هایی می‌بینید در ظاهری مبدل. بلند شوید و بدانید که وقتی دلتان برای خودتان می‌سوزد و به حال خود افسوس می‌خورید، توقف کرده‌ و به جلو حرکت نخواهید کرد و رشد نیز نمی‌کنید. از نو شروع کنید و بی‌جهت انرژی‌تان را هدر ندهید و دوباره سعی کنید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام