چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم

حالت شب

چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم، بسیاری ازمردم دراین شرایط حس بدی دارند، درست مثل اینکه یک پروانه در قلب آنها بال بال می زند! اگر قبل ازسخنرانی درجمع ویا ارائه کنفرانس ویا حتی طرح سوالی درکلاس درس ،کمی اضطراب دارید طبیعی است،چون همین دل نگرانی باعث می شود.

استحکام مطلبی که بیان می شودبیشترباشد ویا وقتی قراراست برای اولین باردرمهمانی شرکت کنید که اکثرافراد آن رابرای اولین بارمی بینید،بالاخره کمی دل شوره وجود دارد والبته یک فردطبیعی تمام این موقعیت ها رابدون مشکل طی می کند.در ادامه ی مطلب برای شناخت علت ها و راهکارها با فارسی خوان همراه باشید.

چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم ۱) چرا ما کم حرف می‌زنیم

آیا تاب حال به این فکر کرده این ما چرا کم حرف میزنیم؟ یا اینکه ازین موضوع در جمع شرمسار شده ایم؟ باید اعتراف کنیم در زندگی هریک از ما حداقل یک بار برایمان پیش آمده که در جمع نتوانیم (به دلایل مختلفی) آنگونه که از خود انتظار داریم صحبت کنیم.

کم حرفی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما به برخی از مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم

چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم ۲) حرفی نداشتن

شاید یکی از اولین دلایلی که به نظر ما برسد که کم حرف هستیم این است که ما حرفی برای گفتن نداریم، یعنی اصلاً‌ چیزی در ذهن ما نیست و باید بگویم که این موضوع یک تصور کاملاً اشتباه است!
این موضوع را مطمئن هستم که هر انسانی به اندازه کافی زندگی کرده که حرفی برای گفتن داشته باشد و مشکل اینجاست که ما بلد نیستیم چطور حرف بزنیم و مغزمان را تمرین نداده‌ایم (برای این کار مراجعه کنید به دوره کنترل کم رویی کم حرفی و خجالت کشیدن)

کم حرفی

حرفی نداشتن – به خاطر بسپارید

که حتی سخنرانی و نطق خیلی خوب نیز، به طور حتم بی عیب و نقص خواهد بود. چیزی که حتی از بی عیب و نقص بودن سخنرانی تان مهمتر است این است که خودتان باشید. در هنگام سخن گفتن، ‌تصویر خاص خودتان را به نمایش بگذارید و به طور جدی از تقلید کردن پرهیز کنید. نحوه سخن گفتن مخصوص به خودتان را طراحی کنید و فقط از آن پیروی کنید. این کار از تلاش برای اینکه فوق العاده به نظر برسید، بسیار موفق تر خواهد بود.

حرفی نداشتن – افکار خود را بر روی یک طرح پیاده کنید

این طرح، تصویری از تمام موضوعات و نظریاتی است که می خواهید در سخنان تان بیان شود. آن را در وسط کاغذی بنویسید و دور آن خط بکشید. سپس زیر آن، نکات اصلی را که برای مطرح کردن نظریه تان به شما کمک می کند، یادداشت کنید. دور هر کدام از این نظریه ها خط بکشید و با خطوطی، آنها را به موضوع اصلی مرتبط سازید. به طور کلی باید دست کم دو تا پنج نکته را یادداشت کرده باشید.

روی خطوط ارتباطی که کشیده اید، نحوه برقراری ارتباط میان آنها را یادداشت کنید؛ برای نمونه، به کار بردن داستان، ‌ ضرب المثل یا مثال. اکنون شما تصویری کلی از سخنرانی خود تهیه کرده اید و می توانید از آن در هنگام سخن گفتن در جمع استفاده کنید هیچ چیزی را از خاطر نبرید.

حرفی نداشتن – سخنان خود را با گفتن نکته جالبی آغاز کنید

که بتواند توجه مخاطبان را به شما جلب کند. می توانید صحبت های خود را با تعریف کردن یک خاطره شروع کنید؛ داستانی بامزه در ارتباط با آن چیزی که می خواهید درباره آن سخن بگویید؛ هر قدر این داستان تاثیرگذارتر باشد، بهتر است.

حرفی نداشتن – سخنرانی خود را ده تا بیست بار تمرین کنید

مطالب خود را به چند قسمت عمده تقسیم کنید و در هر بار تمرین، به یک قسمت آن بپردازید. این کار از به خاطر سپردن سخنرانی به طور کامل، ‌ آسان تر خواهد بود. به طور کلی هر مطلب را می توانید به چند قسمت اصلی مقدمه، بخش اول، بخش دوم، بخش سوم و قسمت پایانی تقسیم کنید.

ارتباط

حرفی نداشتن – با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

ایجاد ارتباط، نکته اصلی و ضروری در هر گفتگوی تاثیرگذاری است. ارتباط، در واقع توجهی دو سویه از جانب شما و مخاطبان است؛ نوعی مبادله انرژی بین طرفین که چیزی بسیار فراتر از ارتباط چشمی است. در این ارتباط، هر یک از مخاطبان شما باید احساس کند که شما به او نگاه می کنید و با وی حرف می زنید. ذهن شما باید باز باشد و برای دریافت توجه و اعتماد آنها آماده باشید. اگر به راستی خواستار برقراری چنین ارتباطی باشید، دیگران شما را می پذیرند و تمایل شما به برقراری ارتباط را حس خواهند کرد. هنگامی که این ارتباط وجود داشته باشد، شما احساسی خوشایند در دیگران به وجود خواهید آورد؛ انرژی و نیرویی که بدون اینکه بیان شود، از سوی شما به طرف مخاطبان جریان خواهد یافت.

چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم ۳) درونگرایی

همانطور که در مقاله درون گرایی چیست؟ درون گرا کیست راجع به مقوله درونگرایی صحبت کردیم، درونگرایی به خودی خود یک مشکل به حساب نمی‌آید اما اگر ندانیم که چطور باید آن را مدیریت کنیم تا تبدیل به کم حرفی مزاحم و یا مشکلات کم رویی و خجولی نشود می‌تواند یکی از دلایل کم حرفی باشد

چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم ۴) اعتماد به نفس پایین

در مورد اعتماد به نفس نیز بارها صحبت شده و می‌دانیم که اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم؛ یعنی به خودمان باور نداریم که بتوانیم این مهارت ارتباطی را به درستی اجرا کنیم بنابراین حتماً از انجام آن سر باز می‌زنیم و ترجیح می‌دهیم با حرف نزدن و کم حرفی یک دیکته ننوشته بدون غلط داشته باشیم.

ترس از قضاوت

چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم ۵) ترس از قضاوت شدن

یکی دیگر از دلایل کم حرفی نگرانی بیش از حد ما نسبت به نظر دیگران است این موضوع که ارتباط تنگاتنگی با مورد قبلی (اعتماد به نفس) دارد باعث می‌شود تا ما به دلیل این که بیش از اندازه نگران قضاوت شدن توسط دیگران هستیم کمتر صحبت کنیم و این کم حرفی نیز باعث شود که فرصت‌های زیادی را از دست دهیم.

چرا در جمع نمیتوانیم صحبت کنیم ۶) خانواده و جامعه

برای من به عنوان یک کارشناس آموزشی واقعا جای سوال است که چرا بهترین مجاری آموزشی برای اعتماد به نفس و کم حرفی و کم رویی و غیره. تبدیل به عوامل مخرب شده‌اند و این سه گلوگاه آموزشی یعنی خانواده، سیستم آموزشی و جامعه به جای این که به افزایش مهارت‌های ارتباطی، اعتماد به نفس و رفع خجولی کمک کنند، بدتر باعث ایجاد اختلال در آن می‌شوند و خب نتیجه نیز متأسفانه مشخص است.
البته این دلیلی نمی‌شود که درست است که احتمالاً جامعه و مدرسه و خانواده وظیفه خود را در قبال ما درست انجام نداده‌اند اما حقیقت این است ما اجازه نداریم این موضوعات را بهانه کنیم و مشکل خجولی خود را رفع نکنیم. بنابراین همین الان اقدام کنید و در آزمون کم حرفی شرکت کنید و اگر واقعاً کم حرف هستید فکری به حال خود بکنید

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام