تأثیرات تنباکو بر سلامت

حالت شب

تأثیرات تنباکو بر سلامت

تأثیرات تنباکو برسلامت انسان ها نکته مهم قابل توجه هستند. مصرف نیکوتین تنباکو بزرگترین علت مرگ قابل پیشگیری در جهان است. بستگی به نوع  استفاده از تنباکو از قبیل مانند سیگار کشیدن ، انفیه زنی آن، یا جویدن آن و مقدار استفاده از آن شدت تأثیرات آن بر اندام ها متفاوت است. اعتیاد به تنباکو ابتلا به سرطان و امراض قلبی را در بر دارد. در ادامه این مطلب از بخش سلامت با فارسی خوان همراه باشید تا تأثیرات تنباکو بر سلامت را برای شما شرح دهیم.

تأثیرات تنباکو بر سلامت و ریه ها

۱. بیماری انسداد مزمن ریه

تنباکو عامل خطر اصلی بیماری‌های انسدادی مزمن ریه است. مواد محرک دود تنباکو (قطران و گاز سیانید) مسئول بروز برونشیت و آمفیزم هستند. این محرک‌ها عمل موهای کوچک بنام مژه (CILLIA) که ریه‌‌ها را از آلودگی ها پاک می‌کنند، متوقف می‌کند. هم‌چنین سبب، ترشح بیشتر موکوس توسط غدد ریه می‌شوند. وقتی‌که مژک‌ها غیرفعال می‌شوند، فرآیند پاک سازی ریه‌ها از موکوس اضافی، قطران و سایر ناخالصی‌ها اجباراً باید توسط سرفه انجام شود.

۲. سرطان ریه
در حقیقت تنباکو عامل خطر اصلی بروز سرطان ریه است. ایجاد سرطان ریه مستقیماً با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز، مدت سیگار کشیدن و محتوای قطران و نیکوتین سیگارهای کشیده ارتباط دارد. اکثر کسانی که به‌علت سرطان ریه می‌میرند، سیگاری هستند. ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها ، بیست برابر غیر سیگاری‌هاست.

۳. سایر سرطان ها
در افرادی که مصرف بالای تنباکو دارند، احتمال بیشتری برای ابتلاء به سرطان دهان، گلو و مری دارند. خطر این سرطان‌ها برای پیپ و سیگار برگ بیشتر از سیگارهای فیلتردار است.

تنباکو یک عامل خطر مهم برای ایجاد برونشیت مزمن است.

در مورد سرطان مثانه ، تغلیظ سرطان زاها در ادرار به عنوان عامل ایجاد کننده ی سرطان به‌نظر می‌رسد. سرطان‌ معده و پانکراس و سرطان گردن رحم با شیوع بیشتری در کسانی که تنباکو مصرف میکنند بیشتر است.

حملات مغزی ناشی از مصرف تنباکو

۴. حملات مغزی ناشی از مصرف تنباکو

تمام افرادی که تنباکو مصرف میکنند، در معرض خطر بیشتری برای حمله مغزی هستند، با وجود این، زنان سیگاری که قرص ضد بارداری استفاده می‌کنند، نسبت به خانم‌هایی که سیگار نمی‌کشند ، بیست برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و حمله مغزی هستند.

۵. پوست

صورت بسیاری از افرادی که تنباکو زیادی مصرف میکنند، بعد از مدتی چین و چروک زیادی پیدا می کند. خطوط پوستی با زاویه مستقیم از لب‌های فوقانی و تحتانی انتشار می‌یابد یا خطوط کم عمق روی چانه و فک تحتانی و صورت ظاهر می‌گردد و سبب لاغری و زرد رنگ شدن پوست می‌شود.

 تنباکوی دمورد استفاده در قلیان با هر نوع بسته‌بندی و طعم و رنگ و بو برای سلامت انسان مضر است. تنباکوی مورد استفاده در قلیان‌ها غالبا با اسانس سیب، هلو، موز، توت فرنگی، پرتغال، انگور و سایر افزودنی‌ها طعم دار می‌شود و در بسته‌های مقوایی و یا در برخی کشورها در جام‌های شیشه‌ای تزیین می‌شود و به فروش می‌رسد که در هر شکل و بسته‌بندی که ارایه شوند برای سلامت انسان مضر خواهد بود.

سایر علایم تنفسی در مصرف تنباکو

  • کوتاهی تنفس
  • سنگینی سینه
  • خس‌خس
  • درد سینه
  • سینوزیت‌ و سرماخوردگی‌های

روش های مختلف تأثیر تنباکو بر بدن

روش های مختلف تأثیر تنباکو بر بدن

۱. نیکوتین تنباکو در بدن

فقط ده ثانیه پس از فرو بردن تنباکو ، نیکوتین از طریق پوست و لایه های مخاطی بینی، دهان و ریه ها جذب بدن شده، وارد جریان خون می شود و به مغز می رسد. نیکوتین موجود در تنباکو  غدد آدرنال یا فوق کلیوی را تحریک و مجبور به تولید اپی نفرین می کند،

هورمون و انتقال دهنده ای عصبی که به نام آدرنالین نیز می شناسیم. این اتفاق سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون شده در حالی که رگ های خونی منقبض می شود. از طرفی دیگر، نیکوتین تولید دوپامین را هم تحریک می کند. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی دیگر است که بخش لذت در مغز را تحت کنترل خود دارد.

نیکوتین موجود در تنباکو  همچنین از طریق دستگاه گوارش و پوست نیز جذب می شود. به این طریق، بسیاری از افراد سیگاری که می خواهند ترک کنند، به برچسب های پوستی یا نیکوتین جویدنی رویی می آورند.

وقتی برای بار اول دود را به درون می کشید، نیکوتین سبب می شود که بدن شما اپی نفرین آزاد کند. اپی نفرین سیستم عصبی سمپاتیک را فعال کرده که این یعنی تعداد تنفس در دقیقه افزایش یافته اما زمان آن کاهش می یابد در نتیجه اگرچه با سرعت بیشتری نفس می کشیم اما میزان هوای وارده کمتر از حد عادی است. فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک باعث بالا رفتن ضربان قلب و جریان خون نیز می شود.

۲. نیکوتین تنباکو و مغز

نیکوتین موجود در تنباکو ورودی دریافت می کند، آن را پردازش کرده و پیش از ارسال آن به سمتی دیگر، تغییرات لازم را ایجاد می کند. گروهی از پیام رسان های شیمیایی به اسم نوروترنسمیتر یا انتقال دهنده عصبی، بین دو سلول قرار گرفته و جریان الکتریسیته را منتقل می کنند.هر انتقال دهنده عصبی، خانواده و گیرنده ای مخصوص به خود را دارد.

نیکوتین به سبب شباهت ظاهری فراوان به استیل کولین، خود را به جای آن معرفی کرده و به گیرنده ها می چسبد. با این حال، برخلاف استیل کولین، نیکوتین توسط بدن تنظیم و تولید نمی شود. در حالی که نورون ها مرتبا مقادیر مشخصی از استیل کولین را آزاد می کنند، نیکوتین، نورون های کولینرژیک را در بخش های مختلف بدن فعال می سازد. نورون های کولینرژیک از استیل کولین برای ارتباط با دیگر نورون ها استفاده می کنند.

مضرات نیکوتین موجود در تنباکو

مضرات نیکوتین موجود در تنباکو

هر سال، بیش از ۴۴۰ هزار نفر به دلیل استفاده از تنباکو  می میرند و در ازای هر یک نفری که می میرد، ۲۰ نفر وجود دارند که با بیماری های مرتبط با تنباکو هنوز زنده هستند اما شاید سال آینده بخشی از این نیم میلیون نفر باشند.

  • ذات الریه
  • نفخ
  • عفونت های دستگاه تنفسی
  • آب مروارید
  • مشکلات چشمی

و برخی سرطان های مرتبط با دهان، حلق، حنجره، ریه، مری، معده، لوز المعده، گردنه رحم، کلیه، مثانه، لوسمی و… نیز می توانند در نتیجه بودن در معرض دود تنباکو باشند.

مصرف تنباکو به هر شکلی، مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می کند. دود حاصل از سوختن تنباکو، حداقل ۲۵۰ نوع ماده شیمیایی بسیار سمی در خود دارد که سبب سرطان می شوند. عادت روزانه کشیدن یک تا چهار سیگار در هر روز به راحتی می تواند شانس ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد بالایی افزایش دهد.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام