دلایل عرق کردن کف دست و درمان آن

حالت شب

دلایل عرق کردن کف دست و درمان آن

درمان عرق کردن کف دست راه‌های مختلفی دارد بدن شما با عرق کردن دمای خود را تنظیم می‌کند. اما اگر کف دستان شما مدام عرق می‌کند، قطعا اذیت می‌شوید. ممکن است شما هر روز در موقعیت‌ هایی قرار بگیرید که باید با دیگران دست بدهید. افرادی که کف دستشان عرق نمی‌کند، با این مقوله مشکلی ندارند.

اما اگر دستان شما مدام خیس و چسبناک باشد، امر ساده‌ی روزانه‌ای، چون فشردن دست دیگران برایتان اضطراب‌ آور خواهد بود. اگر عرق کردن کف دست‌ هایتان باعث آزار و شرمساری شما شده است، با فارسی خوان همراه باشید تا با دلایل عرق کردن کف دست و درمان‌ های خانگی آن آشنا شوید.

دلایل عرق کردن کف دست

دلایل عرق کردن کف دست

درصورت ابتلا به هیپرهیدروزی، غدد عرق با فعالیت بیش‌ از حد خود برای شما دردسر ایجاد می‌کنند. این شرایط هیچ ارتباطی با حضور شما در فضاهای بیرونی یا درونی یا سطح فعالیت فیزیکی شما ندارد. مهم نیست که دمای محیط برای شما مناسب باشد یا هیچ فعالیت فیزیکی نداشته باشید، کف دستتان باز هم عرق خواهد کرد. بعضی از مردم عرق کردن کف دست را مشکلی کوچک تلقی می‌کنند.

عرق کردن کف دست همیشه نشانگر مشکلی جدی نیست و ممکن است در برخی خانواده‌ها شایع باشد، اما عرق کردن زیاد می‌تواند نشان‌ دهنده‌ی بیماری مزمنی مانند موارد زیر باشد

  •  دیابت
  • یائسگییا گرگرفتگی
  • قند خون پایین
  • تیروئید پرکار
  • حمله‌ی قلبی
  • مشکلات سیستم عصبی
  • عفونت

اگر عرق کردن کف دست از علائم بیماری مزمنی باشد، ممکن است علائم دیگری را نیز داشته باشید. اگر در کنار عرق کردن کف دست با علائمی همچون احساس سرما، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه یا تب روبه‌رو هستید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عرق کردن کف دست شما به‌مرور شدت می‌یابد یا زندگی شما را مختل کرده است، به پزشک مراجعه کنید.

دلایل طبیعی عرق کردن کف دست

اضطراب، استرس و عصبانیت، احساساتی برای رهایی از شرایط غیرمعمول هستند که بدن نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. با این واکنش‌ها هورمون‌های استرس به نام کورتیزول و اپینفرین در بدن آزاد می‌شوند. هر چیزی که باعث اضطراب در بدن شود، توسط این هورمون‌ ها پاسخ‌داده‌شده و دمای بدن بالا می‌رود. البته بدن شما عرق می‌کند تا بتواند دمای خود را تنظیم کند، بنابراین وقتی مضطرب می‌شوید غدد عرق فعال می‌شوند.

همچنین بخوانید : لکه سفید روی ناخن

اگر کف دستتان مدام عرق می‌کند ممکن است یک ژن بد را به ارث برده باشید. درواقع عرق زیاد کف دست می‌تواند به دلیل جهش ژنتیکی اتفاق بیافتد و شما آن را به ارث ببرید، حتی اگر والدینتان این مشکل را نداشته باشند. با توجه به مطالعات انجام‌شده دوسوم بیماران مبتلابه هایپروهایدروسس از یک خانواده و با شرایط مشابه بوده‌اند.

کارشناسان نتوانستند علت دقیق مشکل عرق زیاد در کف دست را کشف کنند. برخی معتقدند که سیستم عصبی سمپاتیک می‌تواند منجر به تعریق زیاد شود. سیستم عصبی سمپاتیک با آزادسازی آدرنالین در بدن موجب افزایش ضربان قلب شده، و با کاهش رگ‌های خونی و درنهایت با شروع تعریق، به این شرایط نامتعارف پاسخ می‌دهد.

کارهای که باید از انجام آنها اجتناب شود

درمان دست های عرق کرده تنها با تنظیم عادت های خوب ، موفقیت آمیز نیست ، بلکه دانستن چگونگی از آن ضروری می باشد. پس به این ترتیب نیاز دارید که هم زمان از برخی فعالیت های مضر که اثرات ناخواستی در طول درمان دارند، اجتناب کنید. آنها ممکن است از مواد غذایی که روزانه برای مراقبت از پوست استفاده میکنید ، متفاوت باشد. مانند، غذا های تند و شیرین. برگ های کاری ، سیر و پیاز وازلین محصولات کافئین دار استفاده نکردن از دستکش استفاده از لباس های با الیاف مصنوعی.

درمان‌ عرق کردن کف دست

درمان‌ عرق کردن کف دست

جلوگیری از اضطراب تا حد زیادی در کاهش تعریق موثراست. شستن دست‌ها و دوش گرفتن‌های مکرر در درمان موقتی این بیماری موثر است. اگر عرق کردن کف دست شما در حدی نیست که به پزشک مراجعه کنید، چند راه‌حل و درمان خانگی می‌تواند تعریق شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

درمان‌ عرق کردن کف دست با سم

به تازگی روش تزریق سمی به نام بوتولینوم یا بوتولینوم توکسین معرفی شده که در واقع دارویی گرفته شده از سم نوع خاصی میکروب است که به صورت موضعی تزریق می‌شود. کاربرد اصلی این دارو در درمان‌های چین و چروک صورت است، اما برای کنترل تعریق کف دست و پا نیز استفاده می‌شود. این دارو باید به وسیله متخصصان پوست و جراحان پلاستیک تجویز شود.

همچنین بخوانید : عوامل سیاهی دور چشم

در صورت انجام صحیح این روش توسط پزشک متخصص، فرد تا مدت‌ها از تعریق بیش از اندازه کف دست و پا رها می‌شود بوتاکس که در واقع دارویی گرفته شده از سم نوع خاصی میکروب است، به صورت موضعی تزریق می‌شود. کاربرد اصلی این دارو در درمان‌های چین و چروک صورت است، اما برای کنترل تعریق کف دست و پا نیز استفاده می‌شود.

مواد ضدتعریق

مواد ضدتعریق معمولا برای تعریق زیربغل استفاده می‌شوند، اما برای توقف تعریق در دیگر قسمت‌های بدن هم می‌توانند مؤثر باشد. اگر کف دست‌ های شما خیلی عرق می‌کند، کمی از مواد ضدتعریق را به کف دست‌ های خود بمالید تا خیسی و چسبناکی آن را کاهش دهید. از یک ضدعرق معمولی استفاده کنید و اگر به نتیجه‌ی دلخواه‌تان نرسیدید، از ضدعرق‌ های طبی استفاده کنید.

اگر در شب مواد ضدتعریق را به کف دست‌ های خود بمالید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید، زیرا دست‌های شما زمان بیشتری برای جذب ترکیبات ضدتعریق خواهند داشت. این ترکیبات امواجی به بدن شما ارسال می‌کنند که از عرق کردن جلوگیری کند. اگر این موارد کارساز نبودند، از پزشک خود بخواهید تا یک ضدعرق طبی برایتان تجویز کند.

چند درمان گیاهی عرق کردن کف دست
به دستانتان حنا بزنید و از سدر یا اسطوخودوس استفاده کنید.

یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید.هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.

چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید. به مدت نیم ساعت،دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.

اگر شدت عرق دست و پای شما زیاد نیست، از پودر بچه استفاده کنید.

چای مریم گلی بنوشید ، هر روز صبح با معده خالی چای مریم گلی بنوشید. البته زیاده روی در نوشیدن این چای، موجب سردرد می شود. چای دارای خاصیت قابضی است که روغن اضافی را خشک می کند و مانع از تعریق می شود.

درمان‌ عرق کردن کف دست با سرکه سیب

اگر از عرق کردن کف دست رنج می‌برید، سرکه‌ ی سیب طبیعی می‌تواند از عرق کردن کف دست شما جلوگیری کند و کف دستتان را خشک نگه دارد. سرکه‌ی سیب می‌تواند pH بدن را هم تنظیم کند. شب‌ها کف دست خود را به سرکه‌ی سیب آغشته کنید و بگذارید تا صبح بماند. می‌توانید روزی دو قاشق غذاخوری سرکه‌ ی سیب هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر سرکه‌ی سیب را با آب و عسل یا با آب‌ میوه ترکیب کنید، طعم خیلی بهتری را تجربه خواهید کرد.

سیب زمینی برای درمان عرق کف دست

سیب زمینی برای درمان عرق کف دست

این نوع سبزی ، تاثیر فوق العادل ای در درمان عرق کف دست دارد. یک عدد سیب زمینی را در قطعات کوچک خورد کنید. و آنها را بر کف دست اعمال کنید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید. همچنین می توانید از آب سیب زمینی نیز استفاده کنید و این درمان را به طور مداوم ادامه دهید.

رفع عرق کف دست با رژیم غذایی

اگر به دنبال رفع مشکل عرق کف دست هستید، غذا بهترین دارو برای شما خواهد بود. رژیم غذایی و عرق کردن تحت تأثیر یکدیگر می‌باشند. برخی از غذاها موجب افزایش تعریق و برخی سبب کاهش تعریق بدن می‌شوند. رژیم غذایی سالم بدن سالم‌تری را به شما هدیه خواهد داد. یک رژیم غذایی ضعیف منجر به عدم تعادل جسمی، احساسی و ذهنی می‌شود. عدم تعادل بدنی می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن، افزایش وزن، اضطراب و همین‌طور عرق زیاد شود.

بنابراین رژیم غذایی خود را بررسی کنید. با اجتناب از کافئین، نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای تند و چرب و فرآوری شده، شروع کنید. تمامی این مواد غذایی دمای بدن و ضربان قلب شما را افزایش می‌دهند. زمانی که درجه حرارت بدن افزایش یابد برای خنثی کردن حرارت اضافی به عرق کردن ادامه می‌دهد. مواد غذایی بد را با گزینه‌های سالم مثل دانه‌های کامل جایگزین کنید. ویتامین B و D می‌تواند در به تعادل رساندن بدن مفید باشد.

همچنین بخوانید : درمان خواب رفتگی دست و پا

شیر کم‌چرب، غذاهای غنی از کلسیم و روغن‌زیتون، چند مواد غذایی غنی از ویتامین هستند. همچنین با مصرف میوه و سبزیجات می‌توانید، مقدار زیادی آب بدن خود را تأمین کنید. مصرف منظم این مواد غذایی و همین‌طور نوشیدن آب، بدن را هیدراته نگه‌ داشته و درجه حرارت بدن را تنظیم می‌کند. گروهی از این میوه و سبزیجات عبارت‌اند از کلم بروکلی، گل‌کلم، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، سیب، بلوبری، آلو، پرتقال، کاهو، کدوسبز، تربچه، کرفس.

ورزش منظم

شاید عجیب‌ و غریب باشد که ورزش نیز به‌عنوان داروی خانگی برای تعریق زیاد کف دست معرفی‌ شده است، زیرا فعالیت بدنی خود عامل عرق کردن زیاد بدن می‌باشد. ازآنجایی‌که ورزش میزان استرس را در بدن کاهش می‌دهد، دمای بدن را به‌طور منظم کاهش داده و به‌این‌ علت به‌عنوان عامل کاهش‌ دهنده تعریق زیاد شناخته‌شده است. بهتر است ۵ روز در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. اگر برای رفتن به باشگاه زمان ندارید بهتر است پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید.

دقت کنید که زمان ورزش نزدیک به زمان خواب شبانه نباشد زیرا که ممکن است در روند خواب شما اختلال ایجاد کند. اکثر افرادی که دچار تعریق زیاد در کف دست هستند، مشکل سلامتی ندارند. آن‌ها به بیماری به نام هایپروهایدروسس مبتلا هستند، که اغلب از سنین بلوغ شروع می‌شود. هایپروهایدروسس کف دست می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرد را تحت تأثیر قرار داده و استرس شدید ایجاد کند که این امر تعاملات اجتماعی و حرفه‌ای فرد را دچار مشکل خواهد کرد.

درمان عرق کردن کف دست با آرد ذرت

آرد ذرت به دلیل جذب رطوبت و خنثی کردن بوی نامطبوع به درمان عرق کردن کف دست و پا می تواند کمک کند. به علاوه نشاسته ذرت برای آنهایی که زیاد سفر می کنند زیرا حمل آن بسیار راحت است. مخلوط مقدار مساوی از آرد ذرت و جوش شیرین و نگه داری آن در یک بطری سر بسته هرگاه مناطقی بیش از حد عرق کند ابتدا با دستمال منطقه را خشک کنید و از این پودر روی مناطقی که عرق میکنند بریزید.

درمان عرق کردن کف دست با آرد ذرت

پودر چوب صندل

مقداری چوب صندل، گلاب، و آب لیمو را به خوبی با هم ترکیب کنید و سپس روی دست های عرق کرده اعمال کنید و بعد از مدتی با آب شستشو دهید. شما میتوانید این درمان را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

گلاب برای درمان عرق کردن کف دست

برای کنترل عرق کردن دست ها، گلاب یکی از بهترین درمان های خانگی است. مقداری کمی گلاب را به چند قطره روغن گل رز اضافه کنید و بر روی دست ها بمالید و این کار را به دفعات تکرار کنید از سوی دیگر مقداری گلاب را با سرکه سفید ترکیب کنید و روی دست هایتان اعمال کنید و اجازه دهید که از صبح تا بعد از ظهر بماند و سپس با آب شستشو دهید.

کاهش تعریق کف دست با هیدراته کردن بدن

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. هیدراته شدن می تواند دمای بدن را خنک نگه دارد و به کاهش تعریق بیش‌ از حد کمک می‌کند. اغلب ما انسان‌ ها تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم و تقاضای بدن برای آب را، به درخواست چیزبرگر تفسیر می‌کنیم. اما نوشیدن آب بیشتر، به شما کمک می کند تا از خوردن غذاهایی که موجب عرق کردن زیاد بدن می‌شوند جلوگیری کنید.

رفع سریع تعریق زیاد کف دست با الکل

اگر به یک ‌راه حل سریع برای رفع مشکل تعریق زیاد کف دست نیاز دارید کافی است دستمالی را با الکل مرطوب کرده و روی کف دست خود بمالید، سپس بگذارید تا خشک شود. با خاصیت قابض کنندگی که الکل دارد اگر به‌طور موضعی استفاده شود می‌تواند عرق دست را به‌طور موقت خشک کرده و تعریق را به مدت کوتاهی کاهش ‌دهد.

قبل از یک مصاحبه یا یک رویداد اجتماعی مهم می‌توانید از این ترفند استفاده کنید. برای زمان‌هایی که نمی‌توانید به دستشویی بروید و دستتان را با الکل بشویید، می‌توانید از دستمال‌های مرطوبی که برپایه الکل ساخته‌شده‌اند استفاده کنید. بنابراین این دستمال‌ ها را در کیف یا جیبتان نگه‌دارید تا بتوانید قبل از ورود به جلسه و دست دادن با همکاران عرق کف دست خود را با آن خشک‌ کنید.

استفاده از ضد عرق مخصوص دست

یکی از راه‌های متوقف کردن عرق زیاد کف دست استفاده از ضد عرق مخصوص کف دست است. این مواد در دسترس و مقرون‌ به‌ صرفه بوده و یک روش ساده برای کاهش تعریق کف دست است. این ضد عرق‌ها با بستن و کوچک کردن منافذ پوست، مانع عرق کردن زیاد کف دست می‌شوند. نوازندگان، ورزشکاران، وزنه‌برداران، کوهنوردان و حتی کسانی که تعریق آن ها از عصبانیت می‌باشد، می‌ت وانند از این ضد عرق‌ها استفاده کنند.

استفاده از ضد عرق مخصوص دست

زمانی که دستتان شروع به تعریق می‌کند آن را با آب بشویید و با یک حوله یا دستمال تمیز خشک‌کنید. سپس از ضد عرق برای جلوگیری از تعریق زیاد کف دست استفاده کنید. کافی است مقداری از این لوسیون ها را روی کف دست خود بریزید و مالش دهید و ۳۰ ثانیه صبر کنید تا خشک شود. اگر دستتان مرطوب باشد و یا عرق کرده باشد لوسیون روی آن خشک نمی‌شود .

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام