روش موثر برای مطالعه

حالت شب

روش موثر برای مطالعه

متاسفانه در مکتب و دانشگاه چیزی راجع به چگونه درس ‌خواندن به‌ ما نمی ‌آموزند. اما یادگیری و مطالعه رابطه ا‌ی تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می ‌توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای این ‌که یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه‌ی فعال و پویا داشت و روش‌های درست مطالعه را آموخت. با فارسی خوان همراه باشید تا شما را با تکنیک های مطالعه آشنا کنیم.

مطالب را برای خود جالب و جذاب کنید

مطالب را برای خود جالب و جذاب کنید

یک بحث کاملا جدی و منطقی انگیزه لازم را به شما نمی‌ دهد و شما بعد از مدت کوتاهی دلسرد شده و مطالعه کردن را رها می ‌کنید، و تجربه نیز ثابت کرده که انگیزه‌ هایی مثل رفتن به دانشگاه خوب و یا ساختن آینده‌ای رویایی نیز انگیزش لازم را برای شخص فراهم نمی ‌کند، حال سؤالی که در اینجا مطرح می‌ شود این است که چگونه مطالبی که قرار است بیاموزیم را برای خود جذاب و لذت ‌بخش کنیم تا از خواندن و فراگیری آن‌ها خسته نشویم.

بایستی همیشه به کار خود به هر طریق ممکن عشق بورزیم و زیبایی ‌ها و کاربردهای آن را در زندگی خود مشاهده کنیم، مثلاً اگر شیمی و یا فیزیک و یا دروسی از این قبیل می ‌خوانید با انجام دادن آزمایشی کاربرد آن مطالب را ببینید و یا اگر دروس نظری مثل ریاضی را می ‌خوانید با اثبات کردن فرمول ‌ها به یادگیری و جذاب کردن مطالب به خود کمک کنید و یا وقتی که به تفریح می ‌روید به گوشه و کنار توجه کنید و به دنبال کاربرد مطالب خوانده ‌شده بگردید.

زمان خود را مدیریت کنید

برای خود برنامه هفتگی داشته باشید و ساعات مطالعه برای هر روز را با توجه به نوع درس و میزان دیگر فعالیت‌ های خود تنظیم کنید،داشتن برنامه از قبل تنظیم‌ شده به شما در این راستا بسیار کمک می‌ کند و شما را تا حد زیادی از سردرگمی خارج می ‌کند و به شما هدف می‌ دهد.

مطالعه در بازه ‌های ۲۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای

محققان ثابت کرده‌اند که ذهن انسان برای ساختن یک خاطره بلند مدت به زمان نیاز دارد و مطالعه بدون توقف و طولانی مدت به تشکیل این خاطره از آموخته‌های شما کمک نمی‌ کند و صرفا باعث می ‌شود شما حجم زیادی از مطالب طبقه ‌بندی نشده را وارد ذهن خود کنید و در کوتاه مدت نیز آن ‌ها را فراموش کنید.

لذا برای کمک به طبقه ‌بندی مطالب در ذهن خود بایستی هر ۲۰ تا ۵۰ دقیقه به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به خود و ذهن خود استراحت دهید و سعی کنید ذهن خود را آرامش دهید، شما می ‌توانید این کار را با انجام نرمش و حرکات کششی بین استراحت خود انجام دهید و یا به امور دیگری غیر از مطالعه بپردازید.

البته نباید خود را در وقت استراحت از نظر فیزیکی خسته کنید بلکه باید اندکی سرعت جریان خون را در بدن خود بالا ببرید، البته نبایستی فراموش کنید که خواب کافی نیز در یادگیری مطالب بسیار موثر و مفید است و در نظر داشته باشید که اگر بجای ۷-۹ ساعت ۴-۵ ساعت در شبانه‌روز بخوابید بایستی وقت بیشتری را برای یادگیری حجم ثابتی از مطالب بگذارید.

مطالعه در بازه ‌های ۲۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای

خواندن بدون نوشتن

این روش نادرست مطالعه است. مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را با صدای بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه‌جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصا قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته‌ ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

همچنین بخوانید : قانون مازلو

خط کشیدن زیر نکات مهم

این روش تا حدی نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست، چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط‌ کشیدن زیر نکات مهم می ‌گردد. حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند، نه آن ‌که در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند.

خلاقیت و طرح شبکه‌ای

این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را می‌ خوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می‌ کنید و در واقع نوشته ‌های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می‌ کنید.

و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌ کنید تا در دفعات بعد به جای دوباره‌ خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده، آنها را خیلی سریع مرور کنید. این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش داده، درس خواندن را بسیار آسان کرده و بازدهی مطالعه را افزایش می‌ دهد.

چهار مزیت عمده مطالعه صحیح
زمان مطالعه را کاهش میدهد.

میزان یادگیری را افزایش میدهد.

مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

بخاطرسپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن

اگرچه بسیاری از دانشجویان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌ گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته ‌اید را افزایش خواهد داد.

مطالعه و انجام تکالیف گروهی

هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می ‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می ‌باشد و به شما اطمینان می ‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

استفاده از کارت‌های فلش

استفاده از کارت‌های فلش

بعضی وقت‌ ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می ‌شود. درست است که کارت‌ های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته ‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می ‌کنند. ضمن اینکه این کارت‌ ها یک وسیله بسیار عالی جهت یادآوری و تداعی تعریف ‌ها می ‌باشند.

یادداشت های خود را بارها روخوانی نکنید

بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیشتر دانشجویان در زمان مطالعه یادداشت ها و تکالیف خود را بارها روخوانی می‌ کنند. اکثر آنها می گویند که این روش اولویت نخست آنها است. نتیجه همین تحقیقات نشان می دهد که این جریان تکرار شونده اطلاعات، به ویژه برای یادگیری و به خاطرسپاری طولانی مدت مناسب نیست.

همچنین بخوانید : موفقیت در کنکور

به عنوان مثال آن دسته از دانشجویان دانشگاه واشنگتن، که در طی این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند، که بخشی از کتاب درسی را مکررا روخوانی کرده بودند نسبت به آنهایی که همان بخش را فقط یک بار خوانده بودند هیچ برتری در یادگیری نداشتند. وقتی شما برای بار اول مطلبی را می‌ خوانید مفاهیم زیادی را از آن استخراج می‌ کنید، اما برای بار دوم با ذهنیت (من این را بلدم) مطلب را بازخوانی می کنید.

به همین دلیل روند پردازش اطلاعات را عمیق انجام نمی دهید و یا نکاتی را از قلم می اندازید. روخوانی مکرر معمولا با بی دقتی همراه است و شما را فریب می‌ دهد زیرا تصور می کنید که همه چیز را به خوبی فرا گرفته اید در حالیکه در واقعیت اینطور نیست.

سوالات بسیاری از خود بپرسید

تکنیک بسیار خوبی که می‌ تواند جایگزین روخوانی شود، خودآزمایی است. می‌ توان از سوالات مطرح شده در آخر هر فصل کتاب درسی نیز برای این منظور استفاده کرد. مرور اطلاعات به این شکل در واقع همان چیزی است که یادگیری و به خاطر سپاری را کارآمدتر می‌ کند.

حتی اگر نتوانید پاسخ را به یاد آورید، زمانی که جواب اشتباه می دهید شناخت دقیقی نسبت به آنچه نمی دانید پیدا کرده و متوجه می شوید باید به کدام قسمت برگشته و مطلب را دوباره مطالعه کنید. این مراحل شما را به سمت مطالعه ای موثرتر رهنمون می کنند. ضمن اینکه طرح سوال به درک عمیق تر موضوع نیز کمک می کند.

مرتبط سازی اطلاعات جدید با مفروضات قبلی

استراتژی دیگر این است که همزمان با خواندن، مطالب کلیدی متن را با چیزی که از قبل می‌ دانسته‌اید مرتبط سازید و برای یادگیری بهتر اطلاعات جدید را با اطلاعات قبلی پیوند دهید.

اطلاعات را به تصویر بکشید

یک راهکار عالی در این مورد، ساخت نمودار، جدول و مدل های بصری است. هر چیزی که یادگیری فعال به وجود آورد و موجب فهم عمیق شود در به یادسپاری بسیار موثر است. این موضوع در اصل نشان می دهد که یاد گیرنده باید حضور ذهن و تمرکز موثرتر و فعالانه تری در حین مطالعه داشته باشد و کمتر منفعل بماند.

اطلاعات را به تصویر بکشید

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام