معروف ترین غذاهای ایرانی

حالت شب

ایران کشوری با تمدن و فرهنگ بسیار غنی، دارای قومیت‌های مختلفی است که بسته به مکانی که در آن زندگی می‌کنند،  معروف ترین غذاهای  ایرانی که در خطه شمال ایران و جنوب و به دلیل نزدیکی به دریاها، انواع غذاهای تهیه شده با ماهی فراوان است و یا نواحی شمال غرب ایران، دارای غذاهایی ویژه مانند دلمه و کوفته هستند که می‌تواند با فرهنگ و شرایط آب و هوایی این منطقه همسو شده باشد. با  آشنایی این مطلب با ما در فارسی خوان همراه باشید.

 خورش فسنجان

این خورش خوش طعم، با طعم ترش و شیرین خود توانسته معروف ترین غذای ایرانی خورش فسنجان که از گردوی چرخ شده و رب انار و شکر به همراه گوشت مرغ یا گوشت چرخ شده تهیه میشود یکی از غذاهای لذیذ ایرانی است.

خورش بادمجان

بادمجان یکی از پرطرفدار ترین غذاهای ایران است. کمتر کسی می بینید که طعم بی نظیر  خورش بادمجان را نپسندد. این خورش خوشمزه و لذیذ که از بادمجان های سرخ شده به همراه گوجه فرنگی و گوشت طبخ میشود هم به همراه برنج و هم با نان سنگگ و سبزی سرو میشود که بی شک هر کسی که یک بار آن را امتحان کرده باشد شیفته ی طعم آن میشود.

قورمه سبزی

این خورش اصیل ایرانی جزء غذاهای لذیذ کشور است. قورمه سبزی عطر و طعم بی نظیری دارد و از ترکیب لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت و لیموی امانی تهیه میشود و به همراه برنج ایرانی سرو میشود. تازه پختن و جا انداختنش هم آداب دارد و کار هرکس نیست.

قورمه سبزی

خورشت قیمه

بعد از خورشت قورمه سبزی ، قیمه دومین خورشتی است که بین ایرانیان بسیار متداولخورشت قیمه است. و البته انواع بسیار متفاوتی از آن را نیز می‌توانید در مناطق مختلف ایران بیابید. مواد اصلی که در این خورشت استفاده می‌شود گوشت، لپه، سیب‌زمینی و لیمو عمانی است.

همچنین بخوانید : آداب غذا خوردن در رستوران

در روش پخت سریع این غذا، همه این مواد به جز سیب زمینی و لیمو عمانی را در زودپز می‌ریزند تا مواد با سرعت بیشتر پخته شوند. در نهایت به آن لیمو عمانی و سیب‌زمینی‌های سرخ کرده می‌افزایند تا ترشی غذا نیز اندازه شود. در نهایت این خورشت را به همراه برنج زعفرانی سرو می‌کنند.

جوجه کباب

نوعی کباب ایرانی که از سینه مرغ مخلوط شده در آبلیمو، نمک، فلفل، زعفران و روغن زیتون تهیه می‌شود. در نهایت این مرغ‌های طعم‌دار شده را به صورت کبابی به سیخ می‌کشند.  جوجه کباب را میتوان با فلفل دلمه، کلم قرمز، گوجه فرنگی و لیمو ترش استفاده کرد و می‌توان این غذا را به همراه برنج و یا نان سرو کرد.

جوجه کباب

کباب کوبیده

یکی از لذیذترین غذاهای سنتی ایران که در مراسم‌های بزرگ ایرانی تهیه می‌شود.  کباب کوبیده است .این غذا از گوشت گوسفند طعم‌دار شده با پیاز و ادویه‌جات درست می‌شود و به همراه برنج، نان، ماست موسیر، دو غ، پیاز خام و ریحان سرو می‌شود.

شیشلیک

یکی دیگر از غذاهای لذیذ و خوشمزه ایرانی که بیشتر در رستوران‌های سنتی ایران یافت می‌شود، شیشلیک است. شیشلیک نوعی کباب است که از راسته گوسفند تهیه می‌شود و روش پخت مخصوصی دارد. این غذا به همراه گوجه‌فرنگی پخته شده، زیتون، خیارشور و لیمو ترش سرو می‌شود و اگر مایل باشید می‌توانید آن را در کنار برنج هم سفارش دهید.

ته‌چین مرغ

غذایی که بیشتر در مهمانی و مراسم‌های مجلل ایرانی سرو می‌شود. این غذا را با مرغ‌های پخته‌شده‌ای تهیه می‌کنند که لابه‌لای برنج گذاشته می‌شود. ته چین مرغ با اینکه پر زرق و برق است، خیلی آسان تهیه می‌شود. در این غذا زعفران اهمیت ویژه‌ای دارد و طعم و عطر منحصر به فردی به آن می‌بخشد.

زرشک پلو با مرغ

یکی از خوشمزه ترین غذاها که پای ثابت همه مهمانی و مراسم‌های سنتی و مجلل ایرانی است، زرشک پلو با مرغ است. این غذا طعم خوبی دارد و خیلی سریع آماده می شود. در این غذا از مرغ تکه شده، برنج، زعفران، زرشک، خلال بادام و خلال پسته و ادویه‌جات استفاده می‌شود. این غذا را در بسیاری از رستوران‌های سنتی ایرانی نیز سرو می‌کنند.

باقالی پلو با ماهیچه

غذای خوشمزه دیگری که با گوشت سرو می‌شود و طرفداران خود را دارد، باقالی پلو با ماهیچه است. مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا بسته به انتخاب افراد می‌تواند با گوشت راسته، گردن یا دنده تهیه ‌شود. در کنار ماهیچه، اصولا از برنج تزئین شده با زعفران استفاده می‌شود که غذایی مجلسی است. باقالی پلو با ماهیچه به همراه آب گوشت، ترشی یا سالاد سرو می‌شود.

باقالی پلو با ماهیچه

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی همانطور که از نامش برمی‌آید، غذایی با خاستگاه تبریزی است و در بین ایرانی‌ها و گردشگران خارجی محبوبیت زیادی دارد. در تهیه این غذا، از برنج، لپه و گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌شود و برای خوشمزه‌تر شدن غذا، به آن سبزی‌های معطر و یک یا چند آلو اضافه می‌کنند. این غذا را به همراه گوجه‌های پخته شده میل می‌کنند.

آبگوشت دیزی

انواع آبگوشت‌ها را می‌توان در ایران یافت، یکی از این آبگوشت‌ها که شهرت بسیار زیادی دارد و بسیار هم خوشمزه است، آبگوشت دیزی است. این غذا از گوشت گوسفندی، دنبه، پیاز، نخود، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. دیزی به همراه ترشی، پیاز یا سبزی سرو می‌شود.

دلمه برگ مو

بسیاری از کشورها دلمه مخصوص خود را دارند و ایران نیز از یکی از آنهاست. دلمه برگ مو غذایی تبریزی است که در آن از بلغور، برنج، لپه، روغن حیوانی، پیاز سرخ‌کرده و سبزی دلمه استفاده می‌شود. همگی این مواد باهم مخلوط می‌شوند و در نهایت درون برگ مو قرار می‌گیرد. تهیه این غذا راحت است و می توانید به عنوان پیش غذا ،آن را سرو کنید.

میرزا قاسمی

غذاهای شمالی در تمام ایران طرفداران زیادی دارد و در هر سفره‌ای می‌توانید نمونه‌ای از غذاهای شمالی را پیدا کنید. میرزا قاسمی یکی از آن غذاهای لذیذ و خوش‌عطری است که در آن از بادمجان سرخ شده، گوجه فرنگی، آب‌غوره و آب‌انار، گلپر، نعنا و پیاز استفاده می‌شود.

باقلا‌قاتق

یکی دیگر از غذاهای محبوب شمالی که در سفره‌ ایرانی‌ها دیده می‌شود و یا آن را می‌توانید در رستوران‌های سنتی بیابید، باقلاقاتق است. مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا باقالی مخصوص، سبزی‌های تازه، کره، سیر، تخم مرغ، شوید، زردچوبه و فلفل سیاه است. تهیه باقلاقاتق به مراتب راحت‌تر از میرزا قاسمی است و آن را به راحتی می‌توانید در خانه هم تهیه کنید.

کباب ترش

یکی دیگر از غذاهای سنتی و مشهور شمالی که در هتل و رستوران‌های مازندران و دیگر نقاط شمال ایران سرو می‌شود، کباب ترش است. این غذا از گوشت، گردو، رب‌انار و فلفل تهیه می‌شود و هنگام پخته شدن طعمی ترش و لذیذ دارد. در کنار این کباب می‌توانید برنج یا نان نیز استفاده کنید.

قلیه ماهی

قلیه‌ماهی، ماهی صبور، فلافل، اوپیوزی (اشکنه‌ی دزفول)، برونی، حمیس توله، برشک، بنگو (ماست و خیار)، ماسووا، آش ارده، باقله توحه، شلی ارده، حریسه (حلیم)، شوربا، قلیه‌ی تخم‌مرغ، سمبوسه‌ی آبادان، دوپیازه‌ میگو، دال عدس، للک، حشو، نافله، امگشت و پوکورا از غذاهای سنتی خوزستان هستند.

قلیه ماهی

قلیه میگو

کبه، گمنه (للک)، دمی لخلاخ، لخ‌لخ ماهی  (میدم) قلیه میگو، قیمه بوشهری، دوقوس ماهی، دال عدس بوشهری، میگو سوخاری، میگو پلو، ته‌انداز مرغ و بادمجان، ماهی حمام و گمنه را در میان غذاهای سنتی بوشهر خواهید دید.

هواری

برنج دیشو، بره پلو عربی، بلالیت، پودینی کوسه، زیبون، عنکاس، کلمبا، ماهی (میدم) (دمپختک ماهی، دمی لخلاخ)، ماهی شیر سرخ، متبک، موفلک، مهیاوه، هزاری و هواری از رایج‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای بومی و سنتی هرمزگان هستند.

آش رشته 

در ایران آش های بسیار زیادی وجود دارد و هر منطقه آش مخصوص به خود را دارد. در این میان آش رشته از همه معروف تر است و گردشگران خارجی با آن بیشتر آشنا هستند. آش رشته یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی است و در ایامی مثل ماه رمضان به صورت نذری پخته می شود.

برای تهیه آش رشته حبوبات مختلف را با سبزی مخصوص آش می پزند و بعد رشته آشی و کشک را به آن اضافه می کنند. تزئین روی آش اهمیت زیادی دارد و بسیاری از ایرانی ها در تزئین تبحر زیادی دارند. پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و کشک از جمله تزئینات اصلی آش رشته است.

کله جوش

کله جوش، یکی دیگر از غذاهای معروف اصفهانی است که سریع آماده می‌شود و در خانه نیز می‌توانید آن را درست کنید. مواد اولیه این غذا کشک، نعنا خشک، پیاز، گردو، روغن، نمک و فلفل است. این غذا معمولا به همراه نان سنگک خرد شده سرو می‌شود. اگر به اصفهان سفر کردید، غذاهای دیگر آن را مانند اشکنه، حلیم بادمجان، قیمه ریزه نخودچی، خوراک سر‌گنجشکی، پلو‌ماش و تاس کباب را امتحان کنید.

آش ترخینه

آش ترخینه

آش ترخینه لرستان نوع دیگری از آش های ترخینه است که در ایران تهیه می شود.این آش در شهرهای مختلفی همچون ایلام، کردستان و قم تهیه می شود اما هر کدام بنا به ذائقه خود طریقه پختشان متفاوت است.به همین دلیل بنا بر این شد تا نوع دیگری از این آش را که در لرستان با سبزی آش تهیه می شود به شما عزیزان آموزش دهیم.در واقع قدمت اصلی این آش ترخینه مربوط به استان لرستان است و این آش به نام این شهر در جهان به ثبت رسیده است.

تا به حال شده میهمانی خارجی داشته باشید و دوست داشته باشید بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را به او معرفی کنیداگر بخواهید چند غذای خوشمزه ایرانی را معرفی کنید چه می گویید می خواهیم معروف ترین غذاهای ایرانی از دید توریست های خارجی را به شما معرفی کنیم. این غذاها در سرتاسر دنیا به عنوان نماینده های آشپزی ایرانی شناخته می شوند و باید بگوییم که انصافا نماینده های خوبی هم هستند. به نظرتان بهترین غذاهای ایرانی کدام هستندقبل از هرچیز باید بگوییم که این غذاها ترتیب خاصی ندارند.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام