روش تشخیص عینک آفتابی اصل و تقلبی

حالت شب

روش تشخیص عینک آفتابی اصل و تقلبی

کم کم به فصول گرم و پر تابش سال نزدیک می شویم و استفاده از عینک های آفتابی یک امر بدیهی است که جدای از اینکه به زیبایی و ظاهر شما کمک می کند ،وظیفه مهم تری بر دوش این عینک های آفتابی نهاده شده است که آن ها محافظت از چشم شما در برابر اشعه های مضر خورشید است.

اما اگر شما در خرید این عینک ها دقت نکنید نه تنها از چشم خود محافظت نکرده اید بلکه با خرید عینک آفتابی بی کیفیت به چشمان خود هم آسیب خواهید رساند. پس برای تشخیص عینک با کیفیت از نوع تقلبی و بی کیفیت با فارسی خوان همراه باشید.

عینک با یو وی بالاتر

اشعه ماوراء بنفش که برای چشم مضر است و از جانب خورشید ساطع می شود دارای ۲ طیف است که با نام های UVB و UVA می باشند که اشعه یو وی بی از لایه های جوی عبور و می تواند به پوست و چشم آسیب برساند. اگر تماس چشم با این اشعه مداوم باشد می تواند باعث مشکلات عدیدی برای چشم شما و گاها صدمات جبران نا پذیری شود. وظیفه عینک های آفتابی جذب این اشعه مضر و محافظت از چشمان شماست که هر چقدر عدسی عینک مقدار بالا تری اشعه را جذب کند با کیفیت تر است.

عینک با یو وی بالاتر

مقدار قابل قبول برای یک عینک، یو وی بالای ۹۵درصد است و کمتر از آن برای یک عینک آفتابی قابل قبول نیست. پس بر اساس علامت و عددی که بر روی عینک زده می شود ،باید عینک آفتابی در یک عدد ایده ال ۹۸ درصد از اشعه یو وی بی را جذب کنید. این عدد را معمولا بر روی فریم و یا قاب یا لیبل عینک می بایست پیدا کنید.

دفترچه و شناسنامه عینک

معمولا عینک‌ های اصل دارای شناسنامه یا دفترچه اصالت هستند. در شناسنامه عینک جزئیات دقیقی درباره جنس فریم ، میزان UV عینک ، میزان خش‌ پذیری عدسی ، توان مقاومت در برابر و چند گزینه دیگر نوشته می‌شود. اگر هنگام خرید عینک لیبل یا شناسنامه عینک را مشاهده نکردید احتمالا سندی بر تقلبی بودن عینک باشد.

فریم عینک آفتابی اصل و تقلبی

معمولا تولید‌کنندگان عینک برای اینکه وزن عینک را سبک کنند از فریم و قالبهای پلاستیکی برای تولید استفاده می‌کنند. یکی از ساده‌ ترین روشهای تشخیص عینک اصل از تقلبی توجه به فریم پلاستیکی عینک است. لازم به ذکر عینک های با فریم پلاستیک به هیچ وجه دلیل بر تقلبی و بی اصالت بودن عینک نیست. تولیدکنندگان معروف ، عینکهای خود را کیفیت بالایی عرضه میکنند که شما با نگاه کردن به فریم و لمس آن به خوبی متوجه کیفیت آن می‌شود. وجود هر گونه موج ، خش ، نقطه یا جوش ، خط قالب در فریم عینک نشان از تقلبی و بی اصالت بودن است.

تست عینک آفتابی اصل و تقلبی با موبایل

یکی دیگر از ویژگی های مهم در عینک های آفتابی، پلاریزه بودن آنها است. پلاریزه بودن عینک به دید بهتر در روزهای پر نور و پر تابش کمک کرده و می تواند از تابش امواج اضافی و مزاحم خورشید جلوگیری کند. همچنین باعث می شود انعکاس نور از سطح حذف شود و به چشم ما نرسد.

تست عینک آفتابی اصل و تقلبی با موبایل

برای تشخیص پلاریزه بودن عینک خود می توانید از راهکار ساده زیر برای تست عینک آفتابی با موبایل استفاده کنید
از موبایل خود به عنوان یک سطح پرتابش (نه به عنوان وسیله ای برای تست پلاریزه) استفاده کنید.

به این صورت که موبایل را روشن کرده و عینک آفتابی خود را بالای آن قرار دهید. به طوریکه سطح داخلی عینک رو به صورت شما و سطح خارجی آن دقیقا رو به موبایل قرار گیرد.

گوشی موبایل را ۹۰ درجه بچرخانید.

در این حین اگر تصویری که مشاهده کردید تیره و تار و یا کاملا مسدود و سیاه شد، عینک شما پلاریزه و اصل است و اگر تصویر به لحاظ نور و روشنایی هیچ تغییری نکرد، عینک شما فیک و پلاریزه نیست (همین کار را می توانید با مانیتور کامپیوتر یا هر سطح پرتابش دیگر انجام دهید).

عدسی و لنز عینک آفتابی اصل و تقلبی

اگر چند عینک را در دست گرفته باشید به خوبی متوجه شده‌اید عینک‌ ها از دو جنس عدسی ساخته می‌شوند، عدسی‌ های شیشه‌ای و عدسی‌ های پلاستیکی. عدسی‌ های شیشه‌ای نشان از کیفیت بالاتر عینک دارند اما توجه داشته باشید به قدری تفاوت بین عدسی شیشه‌ای و پلاستیکی کم است که به سادگی نمیشود تفاوتی از نظر کیفیت برایشان قائل شد. بنابراین عدسی پلاستیکی دلیلی بر بی کیفیت بودن عینک نیست. با این تفاسیر با چند ضربه آرام به عدسی متوجه جنس عدسی خواهید شد، اگر شیشه ‌ای باشد که چه بهتر اما اگر پلاستیکی بود باز هم قابل است.

عدسی و لنز عینک آفتابی اصل و تقلبی

تست حرکت

برخی از عینک فروشی ها برای بررسی کیفیت لنز تستی انجام می دهند و آن هم نگاه به لنز و تکان دادن عینک در مقابل یک صفحه طرح دار است. وقتی شما عینک را در مقابل صفحه طرح دار تکان می دهید نباید اشکال به هم ریخته و کج و ماوج شوند.

عینک را کمی بازی دهید

عینک را بسته و از ناحیه دسته ها در دست بگیرید و شروع به چرخاندن کنید و سپس با دقت و به آرامی چند سانتی متر بالا و پایین پرت کنید، وجود هر گونه لقی و عدم انسجام و یا سر و صدا غیر طبیعی خود دلیلی بر پایین بودن کیفیت است. عینک های با کیفیت و اریجینال منسجم هستند و ساختار نسبتا محکمی دارند.

مارک و لیبل گوشه لنز

بسیاری از سازندگان معروف عینک های آفتابی از جمله “Ray Ban” از یک بر چسب یا لیبل کوچک در گوشه لنز استفاده می کنند. این بر چسب خود کمک بزرگی برای تشخیص اصل بودن این برند است. این بر چسب ها می بایست دارای نوشته واضح و نازک باشند و البته بر چسب بسیار پایدار باشد و به راحتی جدا نشود ضمن اینکه این برچسب ها در مقابل خط و خش ها هم مقاوم هستند.

مارک و لیبل گوشه لنز

نشان های خاص و مخفی

عینک های معروف از جمله “Ray Ban” که ذکر کردیم دارای یک نشان تقریبا مخفی هستند که یک علامت از دو حرف اول برند بر روی دو قطعه ای که بر روی بینی قرار می گیرند وجود دارد. این نشان به راحتی قابل مشاهده نیست و شما می بایست با نور بیشتر و کمی دقت آن ها را پیدا کنید. اما عدم وجود این مورد در عینک های “Ray Ban” نشانی بر تقلبی بودن آن هاست.

تست عینک روی سطح بازتابنده

یک سطح بازتابنده‌ای را پیدا کنید که زمان تابیدن نور، تابش خیره‌ کننده ایجاد کند. برای این کار می‌توانید از آینه یا سایر سطوح تخت و براق استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تابش حاصل از این سطوح، حتی از فاصله‌ی ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌ متری هم قابل دیدن باشد. برای تابش نور روی سطوح می‌توانید فلاش گوشی خود را روشن کنید یا با چراغ‌ قوه روی آن نوری بتابانید. عینک آفتابی را در فاصله‌ی ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری در مقابل چشمان خود بگیرید. باید قادر باشید که سطح را از طریق یکی از عدسی‌ها در یک زمان، ببینید.

تست عینک روی سطح بازتابنده

نکات مهم
برای خرید عینک به چشم پزشک و یا عینک فروشی معتبر مراجعه کنید.

عینک مناسب شرایط خود تهیه کنید چرا که هر رنگ و نوع عینک مناسب شرایط خاص است به طور مثال عینک هایی یا رنگ زرد برای هوای مه آلود و البته سرعت چه وسیله و چه ورزش، رنگ دودی و خاکستری برای رانندگی و مصارف عمومی، و رنگ قهوه ای هم مصارف عمومی و….

خرید عینک با کیفیت یک ضرورت است و می بایست از چشم خود محافظت کنید.

معمولا عینک های تقلبی چینی و عینک های با کیفیت ساخت ایتالیا هستند.

راه تشخیص درجه جذب یو وی تنها استفاده از دستگاه یو وی متر است که در عینک فروشی های معتبر به راحتی یافت می شود.

عینک می بایست یه صورت کامل چشم شما را پوشش دهد.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام