چگونه یک مشتری را جذب کنیم

چگونه یک مشتری را جذب کنیم ؛ این جمله که بازاریابی خیلی چیپ و سخت است را از زبان خیلی ها میشنویم. اما تیم فارسی خوان یه فرد موفق رو میشناسه که میگه بازاریابی یک شغل نیست، یه سبک زندگیه برای آدمها موفق. کسی که بتونه جذب مشتری داشته باشه حتما ثروتمند میشه. کسب و کارهای کوچک معمولا با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند. برای مثال، شخصی که کار دو، سه یا چهار نفر را به تنهایی انجام می‌دهد، مسلم است که در کارش با مشکلات زیادی روبه رو می‌شود چرا که همزمان باید مشتریان را ملاقات کند، محصولاتش را بفروشد و در سمینارهای مختلف شرکت کند.

جرالد کین درباره انجام دادن تجارت یک نفره به شوخی می‌گوید:

«آقا بالاسر خود بودن خوب است، چرا که هم می‌توانید فقط نصف روز کار کنید و یا در روز دوازده ساعت سر کار باشید».

اما جذب مشتری فن و فوت های خاص خودشو داره که فارسی خوان امروز اونهارو بهتون یاد میده.

برای جذب مشتری چه کنیم

۱. محل کسب و کار برای جذب مشتری

احتمالا از همه شنیده اید که یکی از نکات مهم در موفق شدن یک تجارت و نگه داشتن مشتریان، محل است. فقط منظور محله ای که در آن کارتان را راه انداخته اید نیست، جزییاتی مثل اینکه کدام طرف خیابان باشد یا کنار کدام فروشگاه هم مهم است. مطمئنا بارها شده که بخاطر شلوغ بودن یک طرف خیابان، به فروشگاهی که در آنطرف خیابان قرار گرفته رفته اید یا حتما فروشگاهی که محل پارک مناسب داشته باشد را ترجیح می دهید. احتمالا از خیلی ها شنیده اید که با اینکه فروشگاهی را خیلی دوست دارند اما بخاطر شلوغ بودن محل آن یا نبودن جای پارک به آن نمی روند.


۲. ظاهر مناسب برای جذب مشتری

دقیقا درست است که می گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است. این فقط در روابط میان فردی صدق نمی کند. در دنیای تجارت هم همینطور است. اگر کسی وارد فروشگاهی شود که باوجود بالا بودن قیمت ها روی زمین آشغال ریخته باشد، بوی بدی در هوا جریان داشته باشد یا اجناس همه اینطرف و آنطرف پخش باشند، مطمئنا دیگر به آن جا پا نخواهند گذاشت. مگراینکه برایشان تخفیف ۱۰۰٪ بگذارید.

۳.مناسب بودن قیمت ها برای جذب مشتری

بدیهی است که این یکی از مهمترین جنبه های دنیای تجارت است. بااینکه می خواهید برای باقی ماندن در دنیای تجارت، سود کافی داشته باشید، اما لازم است قیمت هایتان در رقابت با محصولات یا خدمات مشابه تان و یا حتی کمی پایین تر از آنها باشد. در این حالت باید محصولات بیشتری داشته باشید تا پایین تر بودن قیمت هایتان را جبران کند.

هیچ چیز برای مشتری جذاب تر از این نیست که بداند اگر چند متر جلوتر برود، فروشگاهی هست که می تواند همان جنس را با قیمتی پایین تر بخرد. این کار به روش های مختلف قابل انجام است مثل حراج، بُن تخفیف، یکی بخرید بعدی را نصفه قیمت بخرید و هزار و یک ترفند دیگر. همانطور که در بالا اشاره کردیم، می توانید قیمتتان را پایین تر آورده اما محصول بیشتری ارائه دهید که سود کمتر از هر کالا را جبران کند.

۴. داشتن آگاهی نسبت به محصولی که می فروشید

خیلی مهم است که همه کارمندان دانش کامل نسبت به محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می کند داشته باشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی سوالی درمورد یک محصول یا خدمات از کارمند یک شرکت می پرسید، برود و کس دیگری را بیاورد تا اطلاعات لازم را به شما بدهد یا از شما بخواهد روز دیگری مراجعه کنید که با کسی که اطلاعات دارد صحبت کنید. البته شرایط خاص هم هست مثل وقتی که کارمندان تحت آموزش هستند. در این شرایط هم باید حتما افراد مطلع از محصولات و خدمات در دسترس مشتری داشته باشید چون اگر اینطور نباشد ممکن است خیلی ها از در فروشگاه شما رفته و دیگر برنگردند.

۵.داشتن رفتار دوستانه برای جذب مشتری

خیلی وقت ها شکایت هایی از زبان مردم می شنوید که فلان کارمند در فلان شرکت بی ادب و بداخلاق بوده است. این مشکل بزرگی برای آن بیزنس ایجاد می کند. حرف های مردم خیلی سریع دهان به دهان پخش می شود و همه ما می دانیم که وقتی چیزی می شنویم، آن را باور می کنیم و معمولا مطمئن می شویم که سراغ آن شرکت نرویم، بدون اینکه خودمان امتحانش کرده باشیم. با مشتریانتان حرف بزنید، به آنها لبخند بزنید، به آنها پیشنهاد بدهید اما سعی نکنید چیزی را به آنها تحمیل کنید. مردم دوست دارند حرف بزنند، مخصوصا زنان خانه دار که زیاد از خانه خارج نمی شوند.

چهار قدرت نامرئی برای جذب مشتری عبارتند از

  1. * رفتار
  2. * تمرکز
  3. * گفت وگوی درونی با خود
  4. * باورها

۶. تبلیغات برای جذب مشتری

خیلی مهم است که بیزنستان را به روش های درست تبلیغ کنید. تبلیغات روش های مختلفی دارد، مثل روزنامه ها، مجلات، اینترنت، تبلیغات محلی، تبلیغات کلامی و… برای تبلیغات حتی می توانید از حراج دو روزه یا بُن تخفیف استفاده کنید. این باعث می شود مشتریان زیادی به خاطر حراج به سمتتان هجوم بیاورند اما وقتی ببینند محصولی که ارائه می کنید و قیمت هایتان خوب است و خدمات خوبی به مشتری ارائه می کنید، دوباره به سمتتان برخواهند گشت، چه در حراج باشید چه نباشید.

جذب مشتری و شناخت روش های آن یکی از ارکان بازاریابی است. از این رو در این مجال پنجاه روش جذب مشتری بر گرفته از کتاب پاول.ر.تیم ارائه می گردد:

الف:جذب مشتری

۱- با رفتاری قدرشناسانه و حاکی از سپاسگزاری آغاز کنید

۲- تلاش کنید افراد نالایق را به عنوان دوست نپذیرید

۳- ارزیابی واقع گرایانه و سازمان یافته ای را انجام دهید

۴- قضاوت نکنید ، همه را بهترین فرض کنید

۵- به آینه نگاهی بیندازید(خوشتیپ کنید)

۶- ظاهر محیط خود را ارزیابی کنید

۷- نقش یک پژوهشگر را بازی کنید (و یک مشاور خوب باشید)

ب:فروش رقابتی

۸- موفقیتهای خود را به آگاهی عموم برسانید

۹- کارمندی نمونه باشید

۱۰-در جریان نظرها و درخواستهای تازه تجاری قرار بگیرید

۱۱- از تکنولوژیهای نوین ارتباطی بهره مند گردید

۱۲-تلاش خود را برای شناختن مشتریهای دست اول به کار گیرید

۱۳-در حرفه خود فقط به ارائه کارت ویزیت اکنفا نکنید

۱۴-در تبلیغات خالق تصاویر و تصورها باشید

۱۵-واحدهای خدماتی خود و یا محصولاتتان را در نمایشگاه و یا ویترین مغازه ای به نمایش بگذارید

۱۶-نمایشگاه های کوچک و بزرگ تجاری را مورد ارزیابی قرار دهید

۱۷-به خواندن کتاب مبادرت ورزید

۱۸- به مشتریان بالقوه خود آموزش دهید

۱۹- نام حرفه خود را در کتاب اول بیاورید

۲۰-با مشاغل دیگر ادغام شوید تا زمینه فعالیت شما گسترش یابد

۲۱-کارکنان خود را خوب تربیت کنید

۲۲-سوء شهرت خود را بهبود بخشید

۲۳-نشان دهید که برای شما رضایت مشتری اهمیت دارد

۲۴-اهدای پاداش برای جذب مشتری

ج: دعوت و ایجاد انگیزه

۲۵- به مشتری دائمی خود تخفیف بدهید

۲۶- روش نقطه به نقطه را بیازمائید

۲۷-با نامه مشتری خود را پیدا کنید

۲۸-فهرستی از مشتریان احتمالی ترتیب دهید

د: حفظ مشتریان تازه وارد

۲۹- انتظارات مشتریان را برآورده کنید

۳۰-محصولات خود را به بهترین روش عرضه کنید

۳۱-اطلاع رسانی قوی داشته باشید

۳۲-سرعت کار خود را افزایش دهید

۳۳-قیمت خود را دائمااعلام کنید

۳۴- اشانتیون بدهید

۳۵-تسهیلات و خدمات پس از فروش بدهید

۳۶- نقاط برخورد شرکت و محصولاتش را با مشتری بشناسید و آنرا بهبود بخشید

۳۷-نیازهای مشتری را پیش بینی کنید

۳۸- تلاش کنید مشتریان احساس کنند شرکت متعلق به خودشان است

۳۹-امکان سلب مسئولیت را از فروشندگان بررسی کنید

۴۰- تمام پیشنهادات و انتقادها را پذیرا باشید

۴۱-از دفتر کارتان برای مشتریان خود محیطی دوستانه بسازید

۴۲- عفت کلام داشته باشید

۴۳- از کاربردهای تکنیکی تلفنی بهره مند شوید

ه: ایجاد شبکه ارتباطی

۴۴- از مشتریان قدیمی خود کمک بگیرید

۴۵- کاری کنید مشتریانتان برای شما تبلیغ کنند

و: بازگرداندن مشتریان از دست رفته

۴۶- به سخن مشتریانی که نتوانسته اید جلبشان کنیید گوش دهید

۴۷- از دست دادن مشتریان پر فیس و افده را شکست تلقی نکنید

۴۸- پوزش بخواهید

۴۹- برای مشتری توضیح دهید که برایش چه کار کرده اید

۵۰- این پرسش شگفت انگیز را که « برایتان چه خدمتی میتوانم انجام دهم تا در حل مشکل به شما کمک رده باشم » را از مشتری بپرسید

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.