چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم

حالت شب

چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم . والدین باید بدانند هر کودکی به نوبه خود خاص بوده و رشد او نیز ممکن است با کودکان دیگر متفاوت باشد. پس هر کودکی معمولا از جنبه‌های متفاوتی بسته به توانایی‌های ذاتی‌اش رشد می‌کند و ممکن است در زمینه خاصی با سایر همسالانش فرق داشته باشد.به طور کلی کودکان باهوش و بااستعداد اغلب نشانه‌ها و ویژگی‌های مشترکی دارند و برای  آگاهی از این نشانه‌ها و کشف استعدادهای کودکانتان  با فارسی خوان همراه باشید

به علایق کودکتان احترام بگذارید و انتخابهای او را حمایت کنید

گاهی اوقات به اشتباه فکر میکنیم چون آنها سن کمی دارند، پس احمق هستند و خیلی چیزها را نمی فهمند. بهتر است دخالت های بی کودکان همیشه نمی دانند استعدادهایشان در چیست اما به زودی یاد می گیرند.
آنها نیاز دارند که شما فرصت کافی در اختیارشان قرار دهید تا خودشان تشخیص دهند. هرگز کودک خود را لای منگنه نگذارید شاید او از چیزی که شما میخواهید، هیچ لذتی نمیبرد.او را به زور به مسیری هل ندهید که نمی خواهد و وقتی که راهی را انتخاب کرد، او را حمایت کنید مگر اینکه احساس کنید ممکن است خطری تهدیدش کند.

استعداد کودکان خود را چگونه بشناسید

پدران و مادران می‌توانند رفتار کودک را در محیط خانه مورد مشاهده دقیق قرار داده و به رغبت‌های او پی‌ببرند. کودکان به هر چه علاقه داشته باشند خود را در محیط خانه به همان مشغول می‌کنند بنابراین بر اثر مشاهده‌های مختلف می‌توان پی‌برد که کودک به چه چیز بیشتر علاقه نشان می‌دهد،پس با مراقبت و مشاهده به تدریج می‌توان به ذوق و رغبت کودکان پی برد.

در مواردی هم می‌توان به وسیله پرسش‌ها به ذوق و رغبت‌های آنان پی‌برد. برای این‌که بهتر بتوان در این کار توفیق یافت باید از هر دو وسیله استفاده کرد یعنی هم رفتار کودک را مورد مشاهده و مطالعه قرار داد و هم از او سوالاتی‌کرده پاسخ‌های وی را تجزیه و تحلیل کرد

به کودک خود حق انتخاب بدهید

به یاد داشته باشید که در آخر راه کودک تان باید مسیر خودش را پیدا کند و بسیار مهم است که خودش تجربه کند پس باید به او اجازه دهید تا تصمیم بگیرد و آن کاری را انجام دهد که خودش می خواهد.حمایت و تشویق شما بسیار لازم است اما کودک باید فضای کافی برای تصمیم گیری داشته باشد

همچنین بخوانید : اسباب-بازی-مناسب-بچه-ها

شما میتوانید به او پیشنهاد بدهید اما به هیچوجه اجبار در کار نباشد مثلا او را به کلاس موسیقی ببرید و با موسیقی آشنا کنید یا اینکه او را به کلاسهای هنری و ورزشی ببرید تا از میان آنها علایق کودکتان مشخص شود و خودش به شما بگوید که با کدامیک راحتتر است و دوست دارد آن را ادامه بدهد.

رمزگشایی استعداد کودکان با دقت نظر والدین

شما باید به فرزندتان کمک کنید تا بتواند یک تصمیم درست بگیرد و علاقه‌اش را پیدا کند. گاهی بچه‌ها تحت تاثیر چیزی غیر از علاقه و استعداد خود قرار می‌گیرند مثل دیدن یک فیلم یا یک دوست که در زمینه خاصی فعالیت موفقی دارد. در چنین مواقعی فرزندتان ممکن است به اصطلاح جوگیر شده باشد و فقط یک تصمیم لحظه‌ای و هیجانی گرفته باشد. شما به هیجان او دامن نزنید و منطقی باشید. گاهی والدین بیشتر از بچه‌ها هیجانی تصمیم می‌گیرند، اما راه درست زمان دادن است.

سریع به حرف آمدن

اغلب کودکان نخستین کلمات خود را در سن یک سالگی ادا می‌کنند و تعداد لغات آنها معمولا ۱۰ مورد است. اما کودکان باهوش از شش تا ۹ ماهگی نخستین لغات را به زبان می‌آورند. پس اگر کودک شما در این سنین قادر به ادای کلماتی بود و توانست جمله بسازدنشانه‌هایی از باهوش بودن را دارد. این کودکان می‌توانند به راحتی جملات را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند.البته این موضوع برای تمام کودکان صدق نمی‌کند.

حتی کودکانی که دیر صحبت می‌کنند نیز می‌توانند باهوش باشند چرا که این زمان سپری شده به آنها کمک می‌کند تا با گذشت از مراحل ابتدایی جملات کامل‌تری را ادا کنند.در کنار موضوع زود به حرف آمدن این کودکان معمولا لغات بیشتری را ادا می‌کنند.به طور معمول یک کودک یک ساله ۱۰ لغت را می‌گوید و تا سن دو سالگی این تعداد به ۲۰۵ لغت و تا سه سالگی به ۹۰۰ لغت می‌رسد در حالی که مجموعه لغات یک کودک باهوش حتی در سن ۱۸ ماهگی نیز می‌تواند فراتر از ۱۰۰ لغت باشد.

کودکان معمولی لغاتی را که در خانه گفته می‌شود مانند مادر، پدر و … را می‌گویند اما یک کودک باهوش از لغاتی استفاده می‌کند که دیگران به راحتی آن‌ها را نمی‌گویند مانند ادای زمان‌ها، حروف ربط و این استفاده کودکان از لغات گسترده تر به آنها کمک می‌کند تا در مکالمات بزرگسالان شرکت کنند.

پرسیدن سوالات بیشتر

کنجکاوی و تمرکز زیاد، علاقه شدید به دانستن موضوعات جدید همگی از نشانه‌های هوش بالا در یک کودک است. کنجکاوی این کودکان با پاسخ‌های سطحی اقناع نمی‌شود. آنها به طور طبیعی علاقه‌مند به یادگیری‌های عمیق در زمینه‌هایی هستند که دوست دارند. این موضوع در سوالات این کودکان به وضوح مشخص است. آنها تنها به پرسش و پاسخ اکتفا نمی‌کنند و در مورد چرایی آن نیز می‌پرسند.

این کودکان همچنین سوالاتی را مطرح می‌کنند که کودکان همسن آنها به آن فکر نمی‌کنند. موضوعاتی مانند مرگ و معنی زندگی و همچنین مطالب را راحت تر و سریع تر یاد می‌گیرند. این کودکان اغلب مشتاق روابط اجتماعی و فعالیت‌هایی مثل خواندن هستند.

حساسیت نسبت به احساسات و عواطف دیگران

نحوه ابراز احساسات کودکان در موقعیت‌های مختلف هوش آنها را نشان می‌دهد. حساسیت یک کودک به عواطف دیگران علاوه بر هوش، استعداد رهبری را در وی نشان می‌دهد. کودکان بااستعداد علاقه زیادی به رهبری در موقعیت‌های مختلف در جمع کودکان دارند. آنها در کلاس درس نیز معمولا مسئول و یا حتی بر هم زننده نظم کلاس هستند.

چگونه می توان استعداد کودک را شناسایی کرد

برای پرورش استعداد کودک، به استفاده از روش های درست برای یافتن علایق نیاز است و بعد از کشف علاقه کودک، برنامه ریزی صحیح، فراهم کردن امکانات و قراردادن او در محیط مناسب. بچه ها از همان ابتدای دوران کودکی علایق خاص خودشان را دارند مثلا ممکن است به نقاشی علاقه مند باشند و از هر فرصتی برای خط خطی کردن کاغذ یا ترسیم شکل استفاده کنند. طبیعی است اگر چنین بچه ای به کلاس نقاشی فرستاده شود، تا این استعدادش شکوفا شود و امکانات مناسب مانند بوم نقاشی، آب رنگ و… برایش فراهم باشد، پیشرفت خواهد کرد، چون این کار از نظر کودک لذت بخش و مطابق خواسته اوست.

چه چیزهایی باعث می شود استعداد یا علاقه خاصی در کودک ایجاد شود

علاقه مندی وقتی ایجاد می شود که کودک با یک محرک آشنا شود، مثلا بچه هایی که در خانواده دوزبانه زندگی می کنند، هر دو زبان را به راحتی می آموزند و حتی شاید همین امر باعث شود در یادگیری زبان های دیگر توانایی بیشتری نسبت به دیگر همسالانشان داشته باشند یا بچه هایی که پدر، مادر یا دیگر نزدیکانشان موسیقی دان هستند، احتمالا استعداد موسیقی بیشتری دارند.

پس یادگیری و پرورش استعداد، با شرایط طبیعی ارتباط تنگاتنگی دارد، بنابراین با بردن کودک به محیط های گوناگون و افزایش سطح ارتباطی اش با دیگران، دایره شناخت و انتخاب او را وسیع تر کنید تا بتواند مسیر درست را پیدا کند.

چطور مشخص می شود کودکی نسبت به دیگر همسالانش سطح هوش و استعداد بالاتری دارد

شناسایی توانایی، استعداد کودک و بهره هوشی او چندان کار دشواری نیست. اگر مشاهده می کنید کودکی در جمع همسالان خود در برخی مهارت ها تبحر بیشتری دارد، مثلا می تواند با چند لوگو چیزهای خوبی بسازد و دیگران در انجام این کار ناتوانند، می توان گفت هوش فضایی و هندسی خوبی دارد.

اندازه گیری بهره هوشی از چه سنی امکان پذیر است

ما با یک بهره هوشی مشخص متولد می شویم. بهره هوشی ترکیبی از تعامل ژن و محیط است. به عبارت دیگر، ژن به عنوان مخزن ارثی هوش هنگام تولد همراه انسان است و محیط در غنی سازی آن نقش مهمی دارد. هوش تا سن ۵ سالگی هم قابل ارتقاست. تست هایی وجود دارند که می توانند بهره هوشی کودک را حتی در سنین زیر ۲ سال ارزیابی کنند. مهم ترین شاخص رشدی در ارزیابی هوش، وضعیت تکلم کودک است. بیشتر کودکان باید تا یک و نیم تا ۲ سالگی قادر به بیان جمله های ساده باشند.

چطور می توان به رشد استعداد کودک کمک کرد

در سنین خیلی کم، با استفاده از محرک های محیطی می توان به کودک کمک کرد محیط پیرامونش را بهتر ارزیابی کند. از جمله این ابزار، می توان به اسباب بازی های متحرک که بالای تخت کودک متصل می شوند، اشاره کرد. آینه مخصوص نوزاد به او کمک می کند به مفهوم خود به عنوان موجودی مجزا از مادر، دسترسی پیدا کند.

با این محرک ها مهارت های حرکتی، ذهنی و شناختی تقویت و تعامل با محیط و انسان ها بیشتر خواهدشد و هوش و استعداد کودک پرورش می یابد. ارتباط انسانی، سخن گفتن با کودک و تماس پوستی با او به رشد هیجانی و ایجاد احساس امنیت کمک می کند. شاهد این مدعا، کودکانی هستند که در مراکز شبانه روزی زندگی می کنند و چون مراقبان ثابت و تعامل چندانی با دیگران به خصوص بزرگ ترها، ندارند، از نظر رشد ذهنی و شناختی کاملا با بچه هایی که در خانه زندگی می کنندمتفاوت هستند

داشتن ارتباط قوی عاطفی به بچه ها کمک می کند احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و بتوانند محیط را جستجو کنند، چیزهای جدید بیابند و از همان یافته ها استفاده کنند تا توانایی و استعدادشان افزایش یابد.گاهی پدر و مادر، بدون توجه به نظر فرزندشان وی را در چند کلاس متفاوت درسی و ورزشی و… ثبت نام می کنند. به نظر شما این کار درست استبعضی پدر و مادرها علایق خودشان را در نظر می گیرند و آنچه در گذشته خود مایل به انجام آن بوده اند

به کودک پیشنهاد می کنند و گاه او را به ترفندهای مختلفی به چنین مسیری می کشانند و هزینه های هنگفتی نیز متقبل می شوند. تصور کنید کودکی از زمین خوردن بترسد و والدش او را در کلاس اسکیت ثبت نام کند.می دانیم که بازی با اسکیت یک فعالیت بدنی تعادلی است و کودک قبل از اینکه بتواند به خوبی تعادل حفظ کند، شاید ده ها بار زمین بخورد. قطعا این کودک علاقه ای به این ورزش پیدا نخواهد کرد، حتی اگر تشویق شود یا پاداش دریافت کند.در این حالت او در یک شرایط ناخواسته قرار داده شده و ممکن است دچار احساس ناکامی و ناتوانی شود.

خاطراتی که از کودکی در ذهن ما نقش می بندند، اغلب با هیجان مثبت و منفی همراه هستند.تجربه چنین هیجان منفی ای می تواند کندی یا پیشرفت نکردن کودک را در پی داشته باشد و شروع فعالیت جدید را برای وی دشوار کند، بنابراین نباید کودک را در موقعیتی قرار داد که احساس کند شرکت در فعالیتی خاص برای ما به عنوان والد اهمیت زیادی دارد. گاهی پدر و مادرها مجبور می شوند به کودک باج هم بدهند تا در کلاسی که آن را لازم می دانند، حضور پیدا کند.

البته بعدها و وقتی کودک به سنی می رسد که نه گفتن برایش راحت تر می شوددیگر حاضر نخواهد بود حتی کمترین راهنمایی را از اطرافیانش بپذیرد، بنابراین در انتخاب فعالیت های فوق برنامه برای کودکان باید به علایق آنها توجه زیادی داشت و با داشتن انتظارات واقع بینانه، احتمال موفقیتشان را افزایش داد.

تنها بازی کردن

در کنار این موضوع که کودکان باهوش علاقه شدیدی به رهبری در جمع دارند، از طرف دیگر به تنها بازی کردن نیز علاقه دارند. این فعالیت‌های فردی آن‌ها شامل تخیل، نوشتن، نقاشی و … می‌شود

فعالیت‌ های کودک را یک بررسی دقیق کنید

ریشه توانایی‌ ها و استعدادهای نهانی کودکان همواره در برخی از فعالیت‌ های معمولی و کودکانه آن ها، پنهان شده است. اگر به عقب برگردید و روزهای قبل را بررسی کنید، می‌بینید که فرزندتان قبل از دوران کودکی و در دوران خردسالی به برخی فعالیت‌ ها و کارها علاقه عمیق‌ تری داشته است.تمام آن فعالیت‌ ها را پشت‌سر هم به عقب برگردید تا بالاخره به نقطه‌ ای برسید که روشن می‌ کند

کودکتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارد.

بیشتر علایق که ریشه در وراثت و ژنتیک دارند یا به راحتی فراموش می‌ شوند و یا اینکه بیش از اندازه پرداخت می‌ شوند، بنابراین ممکن است در این میان استعدادهای دیگر به چشم نیایند پس در این زمینه باید به دنبال آن دسته از استعدادهایی باشید که کودک را هیجان زده می‌ کنند و او با انجام آن ها به وجد می‌ آید.

چگونه استعدادهای کودکمان را شناسایی کنیم

هنگام بازی کردن حرکات کودک خود را به دقت بررسی کنید.انتخاب اسباب بازی های مورد علاقه او شما را در این زمینه راهنمایی خواهد کرد.به عنوان مثال کدام اسباب بازی ها را ترجیح می دهد اسباب بازی های که به مهارت دست نیاز دارند و یا اسباب بازی های هوشی و یا اسباب بازی های ریتمیکاگر می خواهید او را به دوره آموزشی بفرستید ،حتما در این مورد با او صحبت کنید و نظر او را بپرسید.تعویض کردن کلاس های آموزشی در ابتدا امری کاملا طبیعی است.

و یک فرآیند آزمون و خطا است.در مورد شغل پدر و مادر خود با فرزندتان صحبت کنید و نظر او را در این زمینه بپرسید.سعی نکنید فرزند خود را به کاری مجبور کنید.به انتخاب های متنوع بدهید تا قدرت انتخاب داشته باشد.به عنوان مثال برای او اسباب بازی های متنوع مانند ماشین ،عروسک ،بازی های فکری و موزیک و … انتخاب کنید و به انتخاب او دقت کنید.اجازه دهید کودکتان اشتباه کند.اگر او را به خاطر اشتباهاتش تنبیه کنید باعث سرکوب اعتماد به نفس وی می شوید.

همیشه کودک خود را تشویق کنید.متاسفانه مقایسه کردن در فرهنگ ما رایج است.و گاهی اوقات والدین فکر می کنند با این کار می توانند به کودک خود انگیزه دهند.مقایسه کردن کودکتان با دوست او باعث می شود احساس عدم کفایت داشته باشد و در بزرگسالی با مشکلات شدید اعتماد به نفس مواجه شود.سعی کنید در تربیت کودک تان ،گذشته خود را فراموش کنید.کودک شما نباید براساس گذشته شما تربیت شود.

هدف شما این نیست که آن را به فعالیت هایی که ترجیح می دهید هدایت کنید، بلکه باید پتانسیل و استعداد های او را کشف کنید.او فقط در هنگام طراحی مسیر خود به یک راهنما خوب نیاز دارد.بزرگترین دستاورد کودک که می تواند تصمیم های خود را برای آینده انتخاب کند،انسانی مستقل و با اعتماد به نفس است.

به دنبال پرسش ها و پروژه های کتاب کار در این زمینه باشید

معمولا برخی پرسشنامه ها که در اغلب تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند کمک زیادی کنند و باعث کشف استعدادهای پنهان کودکان شوند.
اگر یکی از این پرسش ها را مدنظر قرار دهید و شروع به پاسخ دادن به سوالاتشان کنید خواهید دید که کمکم ذهنتان باز می شود و به چیزهایی فکر می کنید که قبلا فکرش را نمی کردید در این پروسه، بخش پنهان و پوشیده علایق کودک بیدار می شود و فرصت شناخته شدن را به دست می‌آورد.

حرف زدن با خود کودک

استعداد با هوش، مهارت های اجتماعی و خلاقیت فرق دارد. همه ما استعدادهایی داریم که ممکن است هیچگاه آن ها را نشناخته باشیم. گاهی این استعدادها بسیار واضح هستند ولی ما باز هم آن ها را نمی بینیم.حرف زدن با کودکان یکی از بهترین شیوه ها برای تشخیص استعدادهای آنهاست.

از آنجایی که والدین تجربه زندگی دارند می توانند راهنمایی های فوق‌العاده ای برای فرزندانشان داشته باشند.والدین میتوانند به فرزندان خود کمک کنند تا بفهمند و یاد بگیرند که چگونه با رفتارهای امروزشان، زندگی آینده شان را می سازند. شما می توانید از آن ها بپرسید که در طول انجام کار یا فعالیت مورد نظرشان، چه احساسی داشتند

چرا این احساس را داشتند؟ از او بپرسید آیا می توانی مثال بزنی؟ چه چیزی را بیشتر از همه دوست داری؟ چه چیزی را دوست نداری؟ البته کودک را نباید با این نوع سوال هر روز بمباران کرد بلکه باید در فضای مناسب قرار بگیرند.
کودکان تجربیات خود را به خوبی انعکاس میدهند و رفته رفته در این امر نیز موفق تر می شوند و به زودی می توانند توانایی های خود را بهتر برای شما توصیف کنند. هرچه اطلاعات شما در مورد عملکرد آنها در محیط هایی مثل مدرسه، باشگاه ورزشی و کلاس های هنری بیشتر باشد، راحت تر میتوانید توانایی های آنها را کشف کنید.

در زمان بازی رفتارها و حالات کودکتان را مورد توجه قرار دهید

به جای اینکه برای تمام فعالیت های کودکتان برنامه‌ ریزی کنید، بگذارید که خودش تصمیم بگیرد و کاری را که دوست دارد انجام دهد. در سکوت به او نگاه کنید، چه می کشد چگونه آواز می خواند و… آیا کودکتان شخصیت ورزشی داردیا اینکه از فعالیت های درسی لذت می برد کودکان استعدادها و توانایی های خود را با بازی های خود نشان می دهند. آیا کودکتان ترجیح می دهد به تنهایی بازی کند یا بازی با دیگران را دوست دارداین مشاهدات کمک زیادی به شما می کنند و شما را به هدفتان میرسانند.

 

۵۰ روش برای شکوفایی استعداد کودکان

دوران کودکی همواره به عنوان بهترین و شادترین دوره زندگی انسان شناخته شده است. کودکی دنیائی از معصومیت و پاکی در کنار شادی و سبکبالی را در ذهن تداعی می کند. بسیاری از بزرگسالان در کشاکش سختی ها و مشکلات زندگی با یاد کردن از دوران خوش کودکی خود، دمی از غم زمانه فارغ می شوند و بر بال خاطرات به دنیایی کوچ می کنند که در آن از فشار مسئولیت و مرارت خبری نیست و مسلماً آرزوی هر پدر و مادری فراهم کردن یک چنین دوران کودکی ای برای فرزند دلبندشان خواهد بود.

اما مسئله اینجاست که شادی و نشاط آموختنی نیست و شکوفایی استعدادهای او هم نباید بدون در نظر گرفتن علائق او باشد. شاید شما نتوانید به فرزند خود یاد بدهید که خوشحال باشد ولی فراهم کردن امکانات و بستر مناسب برای خوشبختی و شاد زیستن فرزند، هدیه ای است که فقط شما می توانید به فرزندتان بدهید.

۱. به فرزند خود اجازه دهید علائق خود را کشف کند. به بازی ها و فعالیتهایی که او انتخاب می کند توجه نشان دهید. این گونه بازیها می تواند اطلاعات بسیاری درباره استعدادهای نهفته فرزندتان در اختیار شما قرار دهد.

۲. فرزند خود را روی طیف وسیعی از تجارب قرار دهید. این امر باعث فعال شدن استعدادهای نهفته می گردد. فکر نکنید چون او علاقه ای نشان نمی دهد، بنابراین استعدادی هم در آن زمینه ندارد.

۳. بگذارید مرتکب اشتباه شود. اگر همه کارها را به طور کامل و بی نقص انجام دهد، هرگز برای کشف و گسترش یک استعداد، خطر نخواهد کرد.

۴. سؤال بپرسید. با پرسیدن سؤالهای اساسی از قبیل: چرا آسمان آبی است؟ به کودک خود کمک کنید تا با شگفتیهای دنیا مواجه شود. به اتفاق هم پاسخ سؤال را بیابید.

۵. پروژه های خانوادگی ویژه ای را طرح ریزی نمایید. فعالیتهای مشترک می تواند استعدادهای جدید را بیدار کند و گسترش دهد.

۶. کودک را مجبور به یادگیری نکنید. این امید که برای پیشرفت و رشد دادن استعدادهای کودکان، باید هر روز درسهای خاصی را به آنان آموخت، ممکن است آنان را مضطرب یا دلزده سازد.

۷. انتظارات سطح بالایی داشته باشید، اما این انتظارات باید واقع بینانه باشند.

۸. در انجام کارها، کودک خود را سهیم کنید. بگذارید او با انجام کارها موفقیت را در ذهن خود مجسم کند. بگذارید ببیند که شما درگیر فعالیتهای معنادار هستید و به او اجازه دهید درگیر این فعالیتها شود.

۹. محیطی را فراهم آورید که به لحاظ تحریکات حسی غنی باشد. مواد و اسبابهایی را در خانه قرار دهید که حواس کودک را تحریک می کنند، موادی از قبیل: نقاشی با انگشت، آلات موسیقی و عروسک های خیمه شب بازی.

۱۰. شور و اشتیاق خود را به یادگیری فعال حفظ کنید.

۱۱. کودک خود را با برچسب زدن به او محدود نکنید. این برچسبها ممکن است شرایطی را به او تحمیل نماید که با استعدادهای ذاتی اش همخوانی ندارند.

۱۲. به عنوان خانواده و با یکدیگر به بازی بپردازید.

۱۳. برای فعالیتهایی نظیر خواندن، گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن برنامه زمانی منظم در نظر بگیرید.

۱۴. موادی را برای کودک در نظر بگیرید که همواره بتواند با رجوع به آنها به دنیای خود دسترسی داشته باشد.

۱۵. بگذارید فرزندتان به فعالیتهای گروهی که مورد علاقه اش هستند، بپردازد.

۱۶. برای پرورش خلاقیت کودک خود داستانهای طنز آمیز برایش بخوانید.

۱۷. فعالیتهایی را که فرزندتان انجام می دهد مورد انتقاد یا قضاوت قرار ندهید. اگر احساس کند مورد ارزشیابی قرار می گیرد، احتمالا” شکوفاسازی استعدادهای خود را پیگیری نخواهد کرد.

۱۸. با کودک خود بازی کنید و از این طریق سرزندگی و شوخ طبعی خود را به او نشان دهید.

۱۹. خانواده را در موفقیتهای خود سهیم کنید. درباره اتفاقات خوشایندی که طی روز اتفاق افتاده اند، صحبت کنید تا عزت نفس او از این طریق افزایش یابد.

۲۰. کاری کنید که فرزندتان به کامپیوتر خانه، مدرسه یا یک کتابخانه عمومی دسترسی داشته باشد.

۲۱. به صحبتهای کودک خود گوش فرا دهید. چیزهایی که او به آنها اهمیت بسیاری می دهد، می تواند سرنخی از استعدادهای خاصی باشد که از آنها برخوردار است.

۲۲. فضای خاصی را در خانه برای پرداختن به فعالیتهای خلاقانه در نظر بگیرید.

۲۳. هنگامی که کارهای روزمره ای را که به عهده فرزندتان گذاشته اید، با موفقیت انجام می دهد، حس مسئولیتش را در انجام کارهای خانه مورد قدردانی قرار دهید.

۲۴. بصورت خانوادگی از مکانهای جدید دیدن کنید.

۲۵. بازی های بازپاسخ به فرزند خود بدهید. اسباب بازی هایی مانند سر هم کردن قطعات و عروسکهای دستی باعث تشویق بازیهای تخیلی می شود.

۲۶. بگذارید در روز تا حدی به رویاپردازی و کنجکاوی بپردازد.

۲۷. داستانهای الهام بخشی را بخوانید که قهرمانانشان در زندگی موفقیت هایی را کسب کرده اند.

۲۸. با دادن جایزه به فرزند خود رشوه ندهید. از مشوقهایی استفاده کنید که به کودک این پیام را منتقل می کنند که یادگیری نباید به خاطر گرفتن جایزه باشد.

۲۹. اجازه بدهید فرزندتان به گروههای همسالی بپیوندد که همگام با استعدادهای او هستند.

۳۰. برای برانگیختن علائق کودک، درباره خبرهایی که می شنوید، با او به بحث بپردازید.

۳۱. سوگیریهایی جنسیتی را تشویق نکنید. برای کودک خود هم اسباب بازیها و فعالیتهای زنانه و هم مردانه تدارک ببینید.

۳۲. از مقایسه کودک خود با دیگران اجتناب ورزید. به او کمک کنید تا عملکرد فعلی خود را با عمکرد گذشته اش مقایسه کند.

۳۳. سعی کنید پدر یا مادری اقتدارگرا باشید.

۳۴. برای برانگیختن علائق و استعدادهای فرزندتان از موقعیتهای گروهی یا جمعی(خارج از منزل) بهره ببرید. با هم به کتابخانه، موزه کنسرت، یا مسابقه بروید.

۳۵. پاداشهایی به فرزندتان بدهید که نقاط قوتش را تقویت می کند.

۳۶. کودکتان را به صحبت درباره آینده اش تشویق کنید. از دیدگاههای او حمایت کنید بدون آنکه به سمت حیطه یا رشته ای خاص هدایتش نمایید.

۳۷. کودک خود را با افراد جالب و موفق آشنا کنید.

۳۸. خانه خود را به عنوان فضایی برای یادگیری تلقی کنید. فضای آشپزخانه و آشپزی برای آموزش ریاضیات و علوم بسیار مناسب است.

۳۹. در احساسات با یکدیگر سهیم شوید. سرکوبی حوادث می تواند به سرکوبی استعدادهای کودک بیانجامد.

۴۰. کودک خود را تشویق به خواندن کنید.

۴۱. ابداعات و ساخته های کودک خود را به شوخی بگیرید.

۴۲. با کودک خود فعالیتهایی را انجام دهید که در ارتباط با علائق و استعدادهایش است.

۴۳. به کودک خود بیاموزید که به قوه شهود خویش اعتماد کند و به ظرفیتهایش اعتماد داشته باشد.

۴۴. به کودک خود حق انتخاب بدهید. این عمل، قدرت اراده او را مستحکم و حس نوآوری را در وی بیدار می کند.

۴۵. به کودک خود یاد بدهید که برای شکوفا ساختن استعداد خویش چگونه از کتابها استفاده کند. به عنوان مثال، برای یادگیری “درست کردن چیزی از کتابهای چگونه استفاده کند.

۴۶. در گوشه ای از خانه فضایی را برای به نمایش گزاردن ساخته ها و جایزه های کودک اختصاص دهید.

۴۷. کودک خود را تشویق کنید تا در حیطه هایی که با مشکل مواجه است، دست و پنجه نرم کند و کلنجار برود. به او کمک کنید تا با هر محدودیتی رو در رو شود.

۴۸. رابط بین دنیای واقعی و استعدادهای خاص کودک خود باشید. به او کمک کنید راهی برای نشان دادن استعدادهایش بیابد.

۴۹. کودک را با مطالبی آشنا کنید که درباره افتخارات و استعدادهای کودکان است. کتابهایی مانند مهندس کوچکی که می توانست می تواند نگرش می توانم انجام دهم را تشویق کند.

۵۰. کودک خود را همان طور که هست بپذیرید.

این مطلب توسط تیم فارسی خوان جمع آوری و تکمیل شده است امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید.همچنین از شما همراه گرامی می خواهیم که برای پیشرفت این مطلب نظر خود را از بخش دیدگاه برای ما ارسال کنید و با دیگر کاربران به تبادل نظر بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا نیاز به راهنمایی دارید؟

09901528674

پشتیبانی در تلگرام